کاهش مرگ‌ومیر با تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ

پزشکان می‌گویند سرطان روده بزرگ از جمله بیماری‌های رایج در مناطق مختلف کشورمان از جمله آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود که با تشخیص زودهنگام آن می‌توان در کاهش مرگ‌ومیر اقدام کرد.

به گزارش ارک خبر،متخصص بیماری های داخلی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این ارتباط به ایرنا گفت: سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در زنان و سومین در مردان  است که در صورت تشخیص در مراحل اولیه و برداشتن آسیب اولیه می‌تواند در کاهش مرگ‌ومیر مؤثر بوده و منجر به مدیریت بیماری در جامعه شود.

دکتر امین صدر آذر با اشاره به افزایش دامنه تحقیقات درباره این بیماری افزود: پیش از این در قالب یک رساله دکتری، مجموعه ای از ۳۸۰ میکرو ریبونوکلئیک اسیدها (میکروRNAها) و نیز مجموعه‌ای از پروتئین‌ها در وزیکول‌های خارج سلولی افراد سالم و افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ جهت کاربردهای تشخیصی در سرطان با روش‌های زیستی و ملکولی نوین در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

وی یادآوری کرد: همچنین برای اولین بار در جهان با توسعه روشی نوین، یک هزار و ۱۸۷پروتئین وزیکولی در ساختار های وزیکول‌های موجود در خون افراد سالم شناسایی شد که با جداسازی از طریق این روش جدید، امیدها برای تشخیص سرطان در مراحل اولیه افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: تحقیقات در سال‌های اخیر نشان داده که انواع سلول‌ها به خصوص سلول‌های سرطانی، ساختارهای وزیکولی را که حاوی مولکول‌های زیستی مهم مثل میکرو ریبونوکلئیک اسیدها (میکروRNAها) و پروتئین هستند، به درون خون ترشح می‌کنند که جداسازی این ساختارهای وزیکولی، کاربرهای بالینی متنوعی در درمان و تشخیص سرطان دارد.

وی ادامه داد: با این روش در تلاش برای ارائه‌ی غربالگری سریع، حساس و ارزان هستیم تا بتوان در حوزه‌های بالینی از آن‌ها استفاده کرد، اما جداسازی وزیکول‌های خارج سلولی از مایعات زیستی مثل خون به رغم نمونه‌گیری آسان خون، جهت کاربردهای بالینی و تحقیقی هنوز به‌عنوان یک مشکل عمده در سطح جهان مطرح است؛ عمده دلیل این محدودیت، ترکیب فیزیکی و بیوشیمیایی پیچیده این قبیل مایعات زیستی است؛  این مشکل برای نمونه‌هایی چون سرم و پلاسما شاخص‌تر است، به‌گونه‌ای که جداسازی وزیکول‌های خالص از نمونه‌های اشاره‌ شده بسیار سخت است.

دکتر صدر آذر تشریح کرد: با توجه به  پیشرفت‌های اخیر در زمینه تشخیص و درمان سرطان روده بزرگ، متأسفانه به دلیل متاستاز، بیماران بقا ندارند و شیوع و مرگ‌ومیر در اثر سرطان روده بزرگ در دهه‌های اخیر در آسیا و ایران افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تشخیص این بیماری با روش‌هایی از جمله کولونوسکوپی انجام می شود که به دلیل محدودیت‌هایی چون ماهیت تهاجمی، عدم حساسیت و ویژگی کافی، پرهزینه بودن و عدم پذیرش توسط بیمار،  اثر بخشی کمتری دارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ هیچ علائمی در مراحل اولیه بیماری ندارند، شایع ترین علائم این بیماری را اسهال یا یبوست یا تغییر مداوم آن، خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع، احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم، احساس عدم تخلیه کامل روده، احساس ضعف و خستگی و کاهش وزن به طور ناگهانی با دلایل نامشخص برشمرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پاسخ به این وسال که چه زمانی به پزشک برای سرطان روده مراجعه شود، توضیح داد: اگر متوجه علائم سرطان روده بزرگ مانند خون در مدفوع خود یا تغییرات مداوم در عادت های روده باشید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

وی درباره علل ابتلا به سرطان روده نیز گفت: در اغلب موارد علت سرطان روده روشن نیست، اما پزشکان می دانند که این بیماری هنگامی رخ می دهد که سلول های سالم در روده بزرگ اختلالاتی را در طرح ژنتیکی خود ایجاد می کنند.

 

ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان روده بزرگ

دیگر عضو دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز درباره درمان سرطان ردوه بزرگ به ایرنا گفت: درمان سرطان کولورکتال بستگی به محل، اندازه و میزان گسترش سرطان و همچنین شرایط بیمار دارد و تومور با جراحی از روده برداشته می شود.

لیلا علیزاده قویدل در پاسخ به این پرسش که آیا ارتباطی بین رژیم غذایی و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده وجود دارد، افزود: مطالعات بر روی گروه های زیادی از مردم نشان داده که بین یک رژیم معمولی غربی و افزایش خطر ابتلا به سرطان کولون ارتباط دارد، زیرا رژیم غذایی معمولی غربی دارای چربی زیاد و فیبر کم است.

وی اضافه کرد: هنگامی که مردم از مناطقی که رژیم غذایی معمولی کم چرب و فیبر بالا دارند به مناطقی که رژیم معمولی غربی رایج است، حرکت می کند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در این افراد به طور قابل توجهی افزایش می یابد؛ هنوز دلیل این موضوع روشن نیست، اما محققان در حال بررسی بر روی این موضوع هستند که آیا یک رژیم غذایی با چربی کم و فیبر، بر میکروب هایی که در روده بزرگ زندگی می کنند یا بروز التهاب را ایجاد می کند، ممکن است به خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

وی از سن،  سابقه بیماری سرطان کولورکتال یا پولیپ ها، سندروهای ارثی و رژیم غذایی به عنوان برخی عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند، یاد و اضافه کرد: به گزارش مجله دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد مردانی که غذاهای آماده «فوق فرآوری شده» می‌خورند، ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

دکتر علیزاده قویدل یادآوری کرد: در مورد علل ابتلا به سرطان روده بزرگ به دو فاکتور ژنتیکی و محیطی می توان اشاره کرد که در زندگی ماشینی، بدون ورزش و تحرک، نقش فاکتور محیطی بیشتر است؛ تغییر سبک زندگی افراد، بی تحرکی و چاقی را به همراه دارد که این دو هم در ابتلا به این بیمار کمک زیادی می کنند؛ افراد با عدم رعایت در تغذیه بخصوص مصرف گوشت قرمز و بویژه کبابی و استفاده بیش از اندازه غذاهای فست فود در مسیر ابتلا به این بیماری گام برمی دارند.

وی تشریح کرد: از آنجایی که کشور ما روبه پیری می رود، در ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ، گوی سبقت را برده است؛ بهتر راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، انجام آزمایشات لازم قبل از ۴۵ سالگی است.

وی افزود: سرطان روده یکی از شایع ترین بیماری دهه حاضر می باشد و در بانوان بعد از سرطان سینه  و رحم در رتبه سوم و در مردان بعد از سرطان پروستات، رتبه دوم را دارد؛ البته در بعضی مواقع، پزشکان قرص آسپرین را در ارتباط با این بیماری تجویز می کنند که تا حدودی تاثیر دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از بیمارستان ها و مراکز درمانی شهید قاضی طباطبایی، بیمارستان کودکان تبریز، کلینیک شیخ الرئیس، بیمارستان استاد عالی نسب به عنوان اماکن آماده برای مراجعه مردم جهت انجام آزمایشات مرتبط با سرطان روده بزرگ نام برد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا