سرگیجه کسب وکارهای اینترنتی

در حالی که میلیون ها کسب وکار اینترنتی در انتظاررفع محدودیت ها هستند اظهارات متناقض وزیر ارتباطات درباره ادامه یا رفع فیلترینگ اینستاگرام و پلتفرم ها کاربران فضای مجازی را سردرگم کرده است؛ آمارها دراین باره چه می گوید؟

به گزارش ارک خبر، حمایت بسیاری از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی شده اما اقبال چندانی از نظر فناوری، زیرساخت و توسعه به دست نیاورده اند. در این بحران اخیر هم خیلی از این پلتفرم های داخلی موفق به کسب مخاطب جدید نشدند و تعدادی هم مثل ایتا به دلیل محدودیت شبکه، جلوی عضو گیری جدیدشان را بستند اما در عین حال، تلگرام که از چندسال پیش فیلتر شده است در مدت اخیر توانسته با شبکه سرورهای مجازی حتی محدودیت های اینترنت ملی را دور بزند و تعداد کاربرانش بار دیگر از مرز ۴۵ میلیون نفر هم فراتر رود! در گزارشی که به تازگی دیجیاتو هم منتشر کرده، آمده است: با توجه به فیلترینگ شدید واتس اپ که حتی با فیلترشکن نیز به درستی کار نمی‌کند، پیام رسان تلگرام با فیلترشکن و پروکسی های خودکار نسخه های غیررسمی به راحتی وصل می‌شود به همین منظور بخشی از کاربران ایرانی که قبلا از تلگرام به واتس اپ کوچ کرده بودند، مجدد به تلگرام بازگشتند و… . با این شرایط اگر چه وزیر ارتباطات چند بار تاکید کرده است که مرجع تصمیم گیری درباره محدودیت این پلتفرم ها خارج از اختیار وی است اما اظهارنظرهای او به عنوان متولی این فضا مبنی بر انتقال کسب و کارها به فضای داخلی نیز نمی تواند بدون در نظر گرفتن واقعیت های موجود بیان شود. انتقال هر گونه کسب و کاری به پلتفرم های داخلی نمی تواند به یک باره انجام شود چرا که در عمل این مسئله به منزله نابودی آن کسب و کار با احتمال بالاست، این پلتفرم ها در همه این سال ها مجوز داشته اند و اجازه داده شده است بستر کسب و کارهای فراوانی شوند، چرا که این بسترها عملا با توجه به تعداد کاربران معنا پیدا می کنند و صرف مسدود کردن این فضا به معنی انتقال همه کسب و کارها و مخاطبان به پلتفرم داخلی نیست و حداقل در کوتاه مدت و به فوریت امکان پذیر نیست.

درباره واتس اپ نیز علاوه بر این که این پیام رسان نکات و ملاحظات تلگرام را ندارد، سوال این است که ما به ازای حذف این پیام رسان چیست؟ چرا که تجربه قبلی نشان داده که نمی شود به مخاطبان گفت هر کدام به یک پلتفرم داخلی کوچ کنند چرا که باید پلتفرمی وجود داشته باشد که حداقل توانایی فنی ارائه سرویس به بیش از ۴۰ میلیون کاربر را داشته باشد. این سوالات و ابهاماتی است که به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده و لازم است پاسخ شفاف و روشنی به آن ها داده شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا