ارتباط مستمر و صمیمی با نوجوانان اولین قدم برای کاهش خشونت است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ارتباط مستمر و صمیمی با نوجوانان اولین قدم برای کاهش خشونت است.

به گزارش ارک خبر،اصغر باقرزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به نظر کارشناسان مسوولیت پروری و قدرشناسی نقطه محوری تربیت بشر بسیار است، اگر بتوانیم این موارد را محکم کنیم بشر در مسیر تربیت قرار می گیرد.

وی افزود: نقطه محوری تربیت در نماز قرار گرفته و تجلی قدرشناسی از خدا همین نماز است که انسان با نماز طهارت باطنی و ظاهری خود را حفظ می کند، بنابراین فعالیت های تربیتی باید فرایند محور باشد تا ماندگار شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش در سال های گذشته در حوزه نماز برنامه هایی داشته است اما امسال این فعالیت ها با پیوند زمانی صورت گرفته و به فرآیند تبدیل شده است.

باقرزاده با بیان اینکه برنامه فرآیندی ما نور چشم است، گفت: فردا آغاز فرایند این طرح در مدارس کشور است، در این فرآیند آغاز با یک نماز جماعت سراسری در کشور صورت می گیرد.

وی افزود: در کل کشور از بین یکصد هزار مدرسه حدودا ۴۰ تا ۵۰ هزار مدرسه دارای نمازخانه استاندارد است که مدارسی که نمازخانه ندارند فردا در مساجد هم جوار اقامه نماز خواهند داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: دانش آموزان کلاس سوم دختران و پسران کلاس هشتمی براساس برنامه درسی دو موضوعات مهم مرتبط با نماز را تمرین می کنند.در این خصوص مراجعه به فقیه و گرفتن احکام شرعی و یادگیری ارکان نماز صورت می‌گیرد.

باقرزاده عنوان کرد: در فرآیند بعدی در میلاد حضرت زهرا (س) جشن تشرف یا جشن تکلیف به صورت سراسر در مدارس اجرا می شود، با شناسایی افرادی که در اقامه نماز فعال هستند تقدیری را در اجلاس نماز دانش آموزی در اسفندماه خواهیم داشت.

وی افزود: در این میان چند نهاد همکار داریم ستاد اقامه نماز کشور در تامین امامان جماعت نقش اساسی دارند، همچنین نهادهای مردمی نیز همکاری دارند.همچنین روحانیون امین فعال در مدارس به عنوان امام جماعت در نماز جماعت شرکت می کنند، در این راستا حتی اولیایی داریم که می توانند نماز جماعت را برپا کنند البته برای این افراد دوره هایی برگزار می کنیم که در ارتباط با دانش اموزان موثر باشند.

وی درباره موضوع خشونت در بین دانش آموزان اظهار کرد: جامعه شناسان یکی از اشکالات نسل امروز را نبود ارتباط مستقیم ما با نسل جدید می دانند، نماز یک تمرین ارتباط بین بندگان و خداست.

وی با تاکید براینکه باید از هیجات حضوری شدن مدارس کاسته شود، گفت: معلمان و دانش آموزان ۲۵ ماه ناجوانمردانه مجبور به ترک حضور در مدرسه شدند. نبود ارتباط مستقیم با دانش آموزان در برنامه حضوری هیجانات را افزایش می‌دهد.

باقرزاده یاد آور شد: برای اولین قدم باید شرایط حضوری شدن مدارس را با آرامش پیش ببریم تا دانش آموزان، اولیا و معلمان به شرایط عادی بازگردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مسائل آموزش و پرورش آموزشی و تربیتی است، بنابراین تدارکات ایجاد شرایط برای آموزش و پرورش مانند کمبود نیروی انسانی و اعتبارات مطرح می‌شود که ۹۹ درصد این مشکلات در اول مهر مدیریت شد و بچه ها به کلاس های درس آمدند.

باقرزاده عنوان کرد: برنامه‌هایی برای باز شدن باب گفت و گو با دانش آموزان داریم، باید معلمان فرصتی را برای گفت و گو با دانش آموزان داشته باشند و شرایطی برای ابراز وجود احساسات و هیجات نوجوانان فراهم شود.

وی ادامه داد: بروز این هیجانات می تواند در فضایی غیر از مدرسه مانند اردوگاه‌ها، کانون‌های پرورشی فکری و کانون‌های فرهنگی‌هنری صورت گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: براساس راهکار سند تحول بنیادین ۱۰ تا ۲۰ درصد آموزش را به غیر از فعالیت های کلاسی اختصاص خواهیم داد.

باقرزاده درباره طرح اتقان افزود: این طرح ارتقای توانمندی آموزگاران ابتدایی بیش از یک سال از سوی معاونت ابتدایی مطرح شد و در کمیسیون عمومی آموزش قرآن هم تصویب شد. اجرای این طرح تنظیم شده و پایلوت در پنج استان از جمله ایلام، بوشهر و سایر شهرستان ها ابلاغ شده است، در این طرح آموزگاران ابتدایی با رغبت خود در آموزش قرآن شرکت کنند.سپس این افراد به موسسات قرآنی معرفی می شوند.

 

اهمیت تربیت نیروی انسانی در حوزه حجاب و تاثیر آن بر روی دانش آموزان

وی درباره موضوع حجاب نیز گفت: در حوزه حجاب تربیت نیروی انسانی و تاثیر آن بر روی دانش آموزان مهم است باید این موضوع را با معلمان خود مطرح کنیم احیای نقش تربیتی اولیا، معلمان و رسانه بر روی مساله حجاب مهم است وضعیت حجاب و عفاف را باید افراد موثر بر روی این امر مهم بدانند.

معاون پرورشی و فرهنگی‌ وزیر بیان کرد: لباس رسمی مدارس سال هاست که به خوبی انجام می شود اما درونی سازی و اعتقاد به حجاب مهم است برای این امر جمعی از فعالان حجاب را دعوت کردیم و به زودی برنامه هایی برای تقویت درونی سازی حجاب را در بین دانش آموزان اعلام می کنند.

وی عنوان کرد: درباره لباس همکاری ویژه ای با کارگروه مد و لباس داریم تا نمایشگاه هایی از حجاب و عفاف در آموزش و پرورش استان ها و مدارس راه اندازی کنند.

باقرزاده درباره تعداد برگزاری نماز جماعت در مدارس و طرح پیوند مدرسه، مسجد و محله خبر داد: نماز جماعت در ۷۰ هزار آموزشگاه ما قبل از کرونا برگزار می شد از این تعداد ۲۰ هزار امام جماعت روحانی مستقر داریم که تحت نظارت ستاد اقامه نماز در مدارس حاضر می شوند. از شورای عالی آموزش و پرورش درخواست کردیم برای برگزاری اردوهای یک روزه، رضایت نامه ای در اول سال از اولیا گرفته شود. البته برای پیوند مدرسه، مسجد و محله تعداد زیادی از مدارس ما دو شیفت هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نیروی انسانی معاونت پرورشی بیان کرد: از بعد از قانون احیای معاونت، اکنون ۴۲ هزار مربی داریم که ۶۰ هزار مربی کم است. سالانه از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ چیزی کمتر از هزار نفر به ما اختصاص می دهند همچنین از طریق دانشگاه فرهنگیان که رشته های امور تربیتی و مشاوره راه اندازی شده است امسال ۵۰۰ نفر جذب شدند.

وی عنوان کرد: چهار هزار و ۳۰۰ نفر در سال خروجی بازنشستگی امور تربیتی و مشاوره است و حدود ۳۵ هزار نفر در امور تربیتی و مشاوره نیرو کمبود داریم. اما اکنون در ابتدایی حدود ۱۵ درصد، در متوسطه اول ۴۵ درصد و در متوسطه دوم ۴۰ درصد نیروی مشاوره داریم.

باقرزاده با اشاره به مربیان طرح امین اعلام کرد: این نیروها مبلغ اعزامی از حوزه به مدارس هستند ساعت حضورشان در مدارس محدود است و تمام وقت نیستند. در برگزاری نماز جماعت، جلسات پرسش پاسخ دینی و آموزش احکام و برگزاری مناسبت های مذهبی به مدارس کمک می کنند تعداد این مربیان حدود ۲۰ هزار نفر است که تا آخر سال پیش بینی می شود این تعداد به ۲۵ هزار نفر برسد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان اشاره ای به تعداد نمازخانه ها داشت و گفت: ۳۳ هزار نمازخانه مستقل داریم و ۲۲ هزار و ۶۰۰ کلاس داریم که تبدیل به نمازخانه شده اند. همچنین ۱۲ هزار و ۹۷۰ واحد به صورت چندمنظوره اداره می شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا