۱۱ هزار نابینا و کم‌بینا در آذربایجان‌شرقی وجود دارد

مدیر عامل موسسه نابینایان بصیر با بیان این‌که طبق آمار بهزیستی شهرستان تبریز 2 هزار و 600 نابینا و کم‌بینا دارای پرونده‌ پزشکی هستند، گفت: در سطح استان هم ۱۱ هزار نفر دارای پرونده‌ پزشکی مرتبط با مشکل بینایی هستند.

به گزارش ارک خبر،روح الله ساعی در گفت و گویی به مناسبت روز جهانی عصای سفید، اظهار کرد: موسسه بصیر از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را به عنوان یک ثمر فرهنگی، هنری در شهر تبریز و شمال غرب کشور شروع کرده است و ما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مجوز توان بخشی و توانمند سازی افراد کم بینا و نابینا را از سازمان بهزیستی کشور بگیریم و این اقدام سال گذشته تحقق پیدا کرد.

وی گفت: اهدافی که امسال در مجوز جدید پیش بینی کردیم، توانمندی و توان بخشی نابینایان و کم بینایان است و سعی کردیم همان اهدافی که در مجوز قبلی بود پوشش داده شود و یک سری مواردی که نمی‌توانستیم به دلیل محرومیت قانونی فعالیت کنیم آن‌ها را هم پیش بینی کنیم.

ساعی خاطر نشان کرد: شناسایی توانایی نابینایان، آموزش و مهارت آموزی برای نابینایان جهت ورود به بازار کار، تامین نیازهای اطلاعاتی در حوزه‌ منابع درسی و مطالعاتی، تامین نیازهای مهارتی در حوزه‌ حرفه آموزی با رویکرد اشتغال زایی و تامین مهارت‌هایی که در زمینه استقلال بیشتر نابینایان و خانواده‌های آن‌ها موثر است، جزو اهداف مهم این موسسه می‌باشد.

وی گفت: زمینه های فعالیتی خود را به گونه‌ای تعریف کرده‌ایم که گستره‌ فعالیت‌هایمان در آینده به شکلی باشد که نابینایانی که در روستاهای مختلف زندگی می‌کنند و محروم از تحصیل یا آموزش حرفه‌ای هستند بتوانیم آن افراد را هم پوشش دهیم.

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر تاکید کرد: در یک سال گذشته اقدامات مختلفی انجام گرفته که موسسه را در تشکل های برتر کشور قرار داده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: از جمله این اقدامات، شناسایی نابینایانی که در شهر تبریز هستند ولی عضو این تشکل نیستند که سال گذشته ۹۸۰ نفر عضو این موسسه بودند که امسال به یک هزار و ۵۰۰ عضو نابینا و کم بینا رسیده است.

ساعی ادامه داد: دومین اقدام خوبی که سال گذشته انجام گرفت، مذاکرات با مجموعه‌های مختلف از جمله سازمان بهزیستی در جهت تامین وسایل توانبخشی و آموزشی که برای افراد نابینا و کم بینا  می باشد.

وی خاطرنشان کرد: عصای سفید جز مهم ترین اقدامات بود که در راستای این کلاس‌های جهت یابی و تحرک تشکیل داده شد، و لوح و قلم‌هایی که به علت افزایش قیمت و یا کمبود آن در بازار با مشکل مواجه بودیم توانستیم با درخواست‌های زیادی در اختیار نابینایان قرار دهیم.

مدیر عامل موسسه بصیر با اشاره به برگزاری برخی از نمایشگاه‌ها گفت: در دو نوبت نمایشگاه صنایع دستی برگزار کردیم و امسال با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و پایین بودن قدرت خرید مردم، نسبت به دوره‌های قبلی فروش بهتری داشتیم.

وی ادامه داد:  مکان موسسه مشکل اساسی در سال‌های قبل بود و هر سال این مشکل در نشست‌ها مطرح می‌شد ولی امسال به لطف خدا توانستیم با وجود اینکه این مکان متروکه و  هزینه زیادی در برداشت از شهرداری بخریم، و الان در حال تعمیر و بازسازی است که نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان تا الان هزینه شده است.

عضو هیئت مدیره موسسه نابینایان بصیر نیز در خصوص ورزش نابینایان گفت: ورزش برای تمامی اقشار جامعه لازم است به خصوص برای معلولان و نابینایان نیاز و امر مهمی است.

مهدی رفعتی افزود: برنامه های ورزشی و اردوهای تفریحی هر سه ماه یک بار انجام می‌شود که از جمله این برنامه‌ها کوه‌پیمایی و  مسابقات شطرنج در هفته‌ی اخیر انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: ورزش برای اعتماد به نفس و روحیه یک معلول به خصوص نابینا کمک شایانی می‌کند ولی متاسفانه در شهر ما امکانات ورزشی بسیار پایین است و مکان‌های ورزشی برای معلولان تعبیه نشده است.

دکمه بازگشت به بالا