معمای ۳۰۰ متقاضی واردات خودرو

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، حدود ۳۰۰کسب‌وکار برای دریافت مجوز واردات خودرو به کشور درخواست داده‌اند. این در حالی است که تنها دو شرکت در گزینش وزارت صمت پذیرفته شده‌اند. پیش از این تصور می‌شد همراه با آیین‌نامه غیرشفاف و مشروط واردات خودرو استقبالی از این کسب‌و‌کار نشود، حال آنکه مشخص نیست با وجود شروط سخت واردات چگونه متقاضیان از فراخوان وزارت صمت استقبال کرده‌اند. «دنیای‌اقتصاد» به رمزگشایی در این زمینه پرداخته است.

به گزارش ارک خبر، حالا پیش‌بینی کرد بازار جدید خودروهای وارداتی کشور به دست چینی‌ها خواهد افتاد.

از آن سو البته اگر خودروسازان داخلی نیز به عرصه واردات ورود کنند که به احتمال زیاد خواهند کرد، شاید بتوان شاهد ورود محصولات اروپایی مانند پژو و رنو و خودروهای کره‌ای مانند کیا نیز بود. به‌عبارت بهتر اگر دو شرکت تاییدشده توسط وزارت صمت خودروسازان داخلی نبوده و حساب آنها برای واردات جدا باشد، ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند با استفاده از ارتباط خود با خودروسازان کره‌ای و فرانسوی، نسبت به واردات محصولات آنها اقدام کنند.

به‌عنوان مثال ایران‌خودرو که سال‌ها با پژو در ارتباط بوده و زیرساخت‌های لازم در حوزه تولید و خدمات پس از فروش محصولات این شرکت را داراست، ممکن است سراغ واردات خودروهای این شرکت فرانسوی برود. ایران‌خودرو البته با رنو نیز فعالیت مشترک داشته و امکان واردات محصولات این شرکت را نیز دارد. این البته در حالی است که سایپایی‌ها پیشتر اعلام کردند اگر قرار بر واردات رنو باشد آنها در اولویت خواهند بود. دلیل مسوولان سایپا این است که در حال حاضر سهام اکثریت رنو پارس (شرکت مشترک خودروسازان ایرانی و رنو) در اختیار این شرکت قرار دارد، بنابراین سایپا می‌تواند نسبت به واردات خودروهای رنو توسط زیرمجموعه خود پارس‌خودرو اقدام کند. سایپا و پارس‌خودرو هم از جنبه ظرفیت تولید و هم از جنبه خدمات پس از فروش، شرایط لازم را برای واردات محصولات رنو دارا هستند.

سایپا البته سابقه همکاری با کیا را نیز دارد، بنابراین ممکن است به سمت واردات محصولات این خودروساز کره‌ای نیز برود. ایران‌خودرو و سایپا البته در‌حال‌حاضر محصولات چینی را نیز در سبد تولیدی خود دارند؛ بنابراین اگر با دوستان خود در چین به توافق برسند، می‌توانند نسبت به واردات محصولات آنها اقدام کنند. به عنوان مثال، ایران‌خودرو با هایمای چین همکاری دارد و پیش‌تر با دانگ فنگ نیز مشارکت داشت. سایپا هم سابقه همکاری با چانگان و آریو را داراست. بنابراین واردات خودرو از این شرکت‌ها نیز توسط دو خودروساز بزرگ کشور دور از ذهن نیست.

به جز ایران‌خودرو و سایپا، البته برخی شرکت‌های بخش خصوصی نیز امکان واردات محصولات غیرچینی را به واسطه همکاری با خودروسازان دنیا دارند. به عنوان مثال، گروه بهمن در گذشته با مزدای ژاپن همکاری داشته و با توجه به زیرساخت‌های تولیدی و توانایی ارائه خدمات پس از فروش، ممکن است بابت واردات خودروهای ژاپنی مورد تایید وزارت صمت قرار بگیرد یا شاید هم گرفته باشد. یا مثلا کرمان موتور که سابقه همکاری با هیوندایی کره و البته فولکس واگن را در کارنامه‌اش دارد، قاعدتا از حیث شروط مندرج در آیین‌نامه واردات خودرو نباید مشکل داخلی خاصی بابت واردات محصولات این دو شرکت داشته باشد، مگر اینکه وزارت صمت مانع جدیدی را بر سر راه واردات خودروهای غیر‌چینی توسط شرکت‌های بخش خصوصی قرار بدهد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا