نقش مهم باروری و شیردهی در سلامت زنان/ سقط عمدی جنین آفت جان مادر

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، باروری و شیردهی را عاملی مهم در سلامتی زنان عنوان کرد.

به گزارش ارک خبر،دکتر ناصر رهبر در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: همه ساله ۲۴ الی ۳۰ مهر ماه به‌عنوان هفته ملی سلامت زنان نامیده می‌شود که شعار امسال آن نیز «سلامت زنان، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان» است.

وی ادامه داد: جامعه باید نسبت به سلامت زنان حساس باشد چراکه ۴۹ درصد جمعیت را زنان تشکیل می‌دهد و علاوه‌بر اینکه در سلامتی خود نقش دارند، به طور غیرمستقیم نیز در سلامت همسر و فرزندان خود هم نقش ایفا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه به سمت سالمندی می‌رود، افزود: جمعیت کشور ما به سمت سالمندی می‌رود و تعداد سالمندان بالای ۶۰ سال در آینده‌ای نه چندان با تعداد کودکان برابری خواهد کرد که هزینه‌ای را برای دولت تحمیل می‌کند؛ بنابراین سیاست وزارت بهداشت به سمت جوانی جمعیت و فرزندآوری است چراکه ازدواج‌ها دیر انجام شده و دیرتر هم صاحب فرزند می‌شوند یا اکثراً تک فرزند هستند.

رهبر خاطرنشان کرد: زنانی که در سن ازدواج هستند باید به راحتی به‌هنگام ازدواج کنند و ازدواج‌ها به تأخیر نیافتد و فرزندآوری هم به موقع باشد چراکه فرزندآوری در سنین بالا بسیار سخت است.

وی در خصوص شایع‌ترین بیماری زنان گفت: شایع‌ترین بیماری زنان پوکی استخوان است چراکه تغذیه ما در دوران نوجوانی مناسب نیست و باید در این دوره سبک زندگی سالم داشت البته تعدادی بیماری‌های خاص زنانگی مانند سرطان سینه و دهانه رحم هم شایع است که در مراکز بهداشتی برنامه خاصی برای تشخیص آنها تدوین شده است.

وی اضافه کرد: افسردگی پس از زایمان بیماری دیگر زنان است که نیروهای بهداشتی در مراکز مستقر هستند و می‌توانند به آنها مراجعه کنند؛ افسردگی به ظاهر شاید موضوع ساده‌ای باشد اما به مرور مشکل ایجاد می‌کند و با کوچک‌ترین موردی که فشار به فرد وارد کند، خود را نشان می‌دهد.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان باروری و شیردهی نقش مهمی در سلامت زن دارند، متذکر شد: جسم، جان و غریزه زنان برای مادرانگی است حتی کودکان در کودکی بر عروسک خود مادری می‌کنند، اما امروزه به دلیل تناسب اندام و مشکلات دیگر باروری خود را به تأخیر می‌اندازد و در شیردهی هم علیرغم اینکه می‌دانند شیر مادر خوب است اما شیر نمی‌دهند درحالیکه جلوی سرطان سینه را می‌گیرد یا باروری در سلامت اندام تناسلی آنها تأثیر مستقیم دارد اما این باور غلط ایجاد شده است که باروری و شیردهی مناسب زنان نیست.

وی ادامه داد: زنی که باردار نمی‌شود، مشکلات روانی بسیاری هم دارد یا مادری نمی‌تواند به کودک شیر دهد و ارتباط مستقیمی با او داشته باشد، دچار مشکل می‌شود.

وی با اشاره به سقط‌های عمدی جنین یادآور شد: سقط جنین چند نوع است، اولین مورد خودبه‌خودی است که به دلیل مشکلات جسمی جنین سقط می‌شود، در سقط عمدی و جنایی که فرد برای سقط مراجعه می‌کند و از نظر اخلاقی و شرعی هم درست نیست، گاهاً سقط کامل انجام نمی‌شود، جنین ناقص‌الخلقه به دنیا می‌آید و یا از داروها یا روش‌های مکانیکی استفاده می‌کنند که علاوه‌بر عفونت‌ها امکان از دست رفتن مادر و ماندن بقایای جنین نیز وجود دارد اما اکثراً سقط عفونی رخ می‌دهد که سلامتی مادر را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رهبر در پایان توصیه کرد: داشتن سبک زندگی سالم بسیار مهم است و برای داشتن جسم سالم باید از کودکی به سلامتی دختر توجه باشیم، برای بهبود وضعیت جسمانی دختران قرص کلسیم و آهن در مدارس توزیع می‌شود و آموزش‌هایی هم در مراکز بهداشت ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا