نرخ دلار در بازار متشکل ارزی را کاهش دهید

یک کارشناس اقتصادی برای کاهش نرخ دلار و مدیریت بازار ارز سه پیشنهاد مطرح کرد و گفت: بانک مرکزی در شرایط این روزهای بازار ارز باید نرخ ارز در بازار متشکل ارزی را کاهش و سهمیه ارزی را افزایش دهد؛ تا زمانی که نرخ ارز در بازار متشکل ارزی بالا است، نمی‌توان انتظار کاهش نرخ دلار در بازار آزاد را داشت.

به گزارش ارک خبر،آلبرت بغزیان در گفت‌وگو ، درباره تحولات بازار ارز اظهار کرد: بازار ارز مدیریت علمی نمی‌شود و با آن همانند بازارهایی چون خودرو، سهام و … برخورد نمی‌شود و این تصور وجود دارد که با عرضه و تقاضا می‌شود بازار ارز را مدیریت کرد. درحالیکه تغییرات نرخ ارز بر سایر قیمت‌ها اثر می‌گذارد و همانند بازار خودرو و مسکن نیست که تغییرات قیمتی در آن‌ها به سایر بازارها سیگنال ندهد.

وی با بیان اینکه بر روند تخصیص ارز برای واردات نظارت وجود ندارد، افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این حذف شد که رانت از بین برود اما همچنان بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد اختلاف وجود دارد و حتی این اختلاف بیشتر هم شده است. آنچه از برنامه‌ها مشاهده می‌شود برنامه‌ای برای ثبات یا کاهش نرخ ارز وجود ندارد و این موضوع فعالان اقتصادی، صادرکنندگان و واردکنندگان را با بلاتکلیفی مواجه می‌کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: باید پیش از اینکه سامانه برخط بازار متشکل ارزی برای خرید ارز فعال می‌شد، عرضه ارز افزایش می‌یافت، زیرا مشاهده شد بعد از آغاز فعالیت این سامانه، نه تنها نرخ‌ها کاهشی نشد بلکه با افزایش هم مواجه شد.

بغزیان عمده دلایل روند افزایشی بازار ارز طی روزهای اخیر را عدم مدیریت و نظارت بر این بازار دانست و گفت: در این شرایط، بانک مرکزی باید نرخ ارز در بازار متشکل را کاهش و سهمیه ارزی را افزایش دهد و واردکننده‌ای که ارز با نرخ پایین‌تر می‌گیرد باید کالای خود را با همان نرخ بفروشد.

به اعتقاد او، با افزایش عرضه ارز، نرخ‌ها در بازار ارز پایین نمی‌آید، زیرا تا زمانی که نرخ ارز در بازار متشکل ارزی بالا است، نمی‌توان انتظار کاهش نرخ دلار در بازار آزاد را داشت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا