کاهش موارد آنفلوآنزا در کشور؛ تداوم موج بیماری تا بهمن‌ ماه

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه موارد مبتلا به آنفلوآنزا در کشور کاهش پیدا کرده است از تداوم موج بیماری تا بهمن‌ماه خبر داد.

به گزارش ارک خبر،«شهنام عرشی» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در گفت‌وگو در رابطه با آخرین وضعیت آنفلوآنزا در کشور اظهار کرد: ما هرساله انتظار داریم که با موجی از آنفلوآنزا در فصول سرد مواجه شویم. در هر ۱۰ سال که ویروس تغییراتی دارد بیماری ممکن است شدت و ضعفی داشته باشد مثلا تبدیل به پاندمی شده و حتی مرگ و میر آن افزایش پیدا کند. خوشبختانه امسال این روال شدید بیماری را نداریم.

وی افزود: امسال حدود یک ماه زودتر موج بیماری آغاز شد و در اطفال و کودکان نمود بیشتری داشت. چرا که در دوسال دوره کرونا به دلیل مراقبت‌هایی که انجام می‌شد، اطفال و کودکان مواجهی با ویروس‌ها نداشتند، آنتی‌بادی بدن آن‌ها کاهش پیدا کرد و در نتیجه ابتلای آن‌ها به بیماری ممکن‌تر شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: خوشبختانه در دو سه هفته موج بیماری تا حدودی کاهش یافته است. در این موج حدود ۴۰ درصد سرماخوردگی‌ها آنفلوآنزا بوده‌اند. اما در حال حاضر این میزان به ۲۰ درصد رسیده است.

وی تأکید کرد: وقتی موج آنفلوآنزا در کشور شروع می‌شود ما انتظار داریم که سه تا چهارماه موج بیماری طول بکشد به همین دلیل انتظار ما این است که این موج تا بهمن‌ماه ادامه داشته باشد؛ به ویژه اینکه در افراد حساس و دارای بیماری زمینه‌ای و همچنین کودکان و سالمندان ممکن است مشکل ساز باشد به همین دلیل تأکید داریم که سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای حتما واکسن تزریق کنند.

وی یادآور شد: حدود ۱۶۰ نفر در نتیجه این بیماری در کشور فوت کردند که این عدد برای هر سال مورد انتظار است. همه‌ساله در جهان حدود یک میلیون نفر جان خود را به دلیل آنفلوآنزا از دست می‌دهند. اکثریت قریب به اتفاق فوت شدگان در سنین بالا بوده یا اینکه دارای بیماری نقص ایمنی و بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و… داشته‌اند.

عرشی یادآور شد: هر ماهه حتی در فصول گرم هزار مورد نمونه را از نظر انواع ویروس‌های سرماخوردگی مورد آزمایش و رصد قرار می‌دهیم. در تابستان صفر درصد ویروس‌های سرماخوردگی آنفلوآنزا بود اما در پاییز ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد سرماخوردگی از موارد ضعیف تا قوی، آنفلوآنزا بودند.

وی یادآور شد: کاهش موارد کنونی آنفلوآنزا به معنی رفع خطر نیست بلکه همانطور که گفته شد ممکن است برای بیماران زمینه‌ای، اطفال و سالمندان خطرناک باشد.

عرشی همچنین با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا تغیر قابل توجهی نداشته است، گفت: اگرچه این ویرس تغییرات جزئی را هرساله دارد و به همین دلیل است که هر سال افراد باید واکسن را تزریق کنند. این تغییرات جزئی به گونه‌ای است که ۲۰ درصد جمعیت هر منطقه را به صورت شدید یا ضعیف مبتلا می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه ویروس‌های تنفسی همیشه در گردش هستند، در مورد موارد بیماری‌های تنفسی به غیر از کرونا و آنفلوآنزا نیز گفت: ۱۶ درصد ویروس‌های موجود در جامعه را رینو ویروس‌ها و برخی دیگر را کرونا ویروس‌های معمولی و سایر ویروس‌های سرماخوردگی تشکیل می‌دهند.

عرشی همچنین با اشاره به جام‌جهانی قطر نیز به ایرانیان حاضر در این کشور توصیه کرد: افرادی که در اجتماعات شرکت می‌کنند باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند به ویژه وقتی که به کشوری می‌رویم که در آن یک بیماری شیوع دارد، باید واکسن این بیماری را تزریق کرده و موارد بهداشتی مانند زدن ماسک را رعایت کنیم.

وی همچنین در مورد ابراز نگرانی‌ها در مورد احتمال ابتلا به ویروس مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) در قطر نیز گفت: تا امروز حتی یک مورد ابتلا به مرس در این کشور رؤیت نشده است با این حال همان دستورالعمل‌ها که در مورد پیشگیری از آنفلوآنزا و کرونا وجود دارد برای مرس نیز کاربرد دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا