آلودگی پلاستیکی، چالش پنهان اما جدی زندگی در قرن بیست و یکم

تحقیقات جدید منتشر شده در مجلات علمی وجود میکروپلاستیک (اشیای پلاستیکی با قطر کمتر از ۵ میلی‌متر) در خون انسان را تایید کرده‌اند.

به گزارش ارک خبر،این یافته علمی بدین معنا است که میکروپلاستیک‌ها در فضای فیزیکی اطراف ما از مواد خوراکی تا البسه و تجهیزات وجود دارند و ما هر روز مقدار فزاینده‌ای از آنها را از طریق تنفس یا مصرف خوراکی‌ها مصرف می‌کنیم. این واقعیت تلخ در حالی است که هنوز بیشتر شهروندان معاصر با وجود آگاهی خوب در مورد دیگر انواع آلودگی هنوز آگاهی کافی در مورد وجود و خطرات آلودگی پلاستیکی ندارند.

در مطالعه‌ای که بر روی ۲۲ شرکت‌کننده داوطلب انجام پذیرفت، ۸۰ درصد از نمونه‌های آزمایش شده آنها دارای میکروپلاستیک بودند. این اولین مطالعه ای است که ثابت می‌کند میکروپلاستیک‌ها می توانند به جریان خون انسان برسند. در حالی که در مطالعات قبلی، میکروپلاستیک در مدفوع حیوانات و انسان یافت شده بود.

محققان می‌گویند که در برخی از نمونه‌های خون تا سه نوع مختلف پلاستیک پیدا کرده‌اند. آنها همچنین ذرات کوچکی به اندازه ۰.۰۰۰۷ میلی متر را در برخی موارد پیدا کردند. اکنون این یافته‌ها ثابت می کنند که میکروپلاستیک‌ها می توانند در بدن حرکت کنند و حتی ممکن است در برخی اندام‌ها ساکن شوند. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات پلاستیک بر بدن مورد نیاز است. با این حال، محققان ادعا می گویند که ذرات پلاستیکی می توانند به سلول‌های بدن آسیب‌های جدی برسانند. مطالعات قبلی نشان داده است که دیگر ذرات آلاینده هوا سالانه باعث مرگ زودرس میلیون‌ها نفر می شود. محققان نگرانند که همین یافته ها در مورد میکروپلاستیک ها نیز صدق کند.

آلودگی پلاستیک یک مشکل بزرگ در دنیای مدرن ما است. هر ساله تن‌ها پلاستیک به محیط زیست ریخته می‌شود. مطالعات قبلی نشان داده است که میکروپلاستیک‌ها اکنون کل جهان از جمله مناطق دورافتاده را آلوده می‌کنند. در مطالعات اخیر نشان داده شده است که آلودگی میکروپلاستیک در اقیانوس اطلس ۱۰ برابر بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. مطالعه دیگری نشان داد که مقادیر زیادی میکروپلاستیک در کف دریا، دانه های برف و حتی قله مرتفع‌ترین کوهها وجود دارد.

در سال ۲۰۲۰، وجود میکروپلاستیک در محصولات فروخته شده در بازار تایید شد که می‌تواند یکی از منابع میکروپلاستیک های موجود در بدن انسان باشد. در حال حاضر، اکثر منابع غذایی مصرف شده توسط انسان احتمالاً توسط پلاستیک آلوده شده اند. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، میکروپلاستیک ها را در جریان خون گاوها نشان داد.

در جدیدترین مطالعه، محققان نمونه‌های ۲۲ اهداکننده ناشناس را تجزیه و تحلیل کردند. همه اهداکنندگان بزرگسالان سالمی بودند که سبک زندگی عادی داشتند. از بین نمونه‌ها، ۱۷ نمونه حاوی آلودگی میکروپلاستیکی بودند. نیمی از نمونه‌ها حاوی پلاستیک پلی اتیلن بودند که معمولا در بطری‌های آب استفاده می‌شود.

البته میکروپلاستیک‌ها می توانند از منابعی وارد بدن انسان شوند که گاها شاید به فکر هم خطور نکنند: منابعی مانند لوازم بهداشتی، کیسه چای، آدامس، ظروف یکبار مصرف و قوطی کنسرو.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی کوتاهترین و موثرترین روش مقابله با میکروپلاستیک‌ها، کاهش مصرف پلاستیک در سطح جهان و حرکت به سمت استفاده از محصولات جایگزین و دوستدار محیط زیست باشد. ممنوعیت تولید کیسه‌های پلاستیکی نازک و فرصت چندساله به صنایع برای تولید کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر از جمله مواردیست که سازمان های مدیریت پسماند در شهرهای بزرگ جهان از جمله تبریز در این ارتباط عملیاتی کرده اند اما نیاز به اقدامات جدی‌تر هر روز بیشتر از پیش احساس می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا