گام‌های اساسی برای تعالی آموزش و پرورش یک ایرانی از مهد کودک تا بازار کار

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، عملکرد کمیسیون آموزش مجلس یازدهم را تشریح و اقدامات انجام شده در این کمیسیون را برای تکمیل «زنجیره تأمین یکپارچه آموزش» بیان کرد.

به گزارش ارک خبر،علیرضا منادی سفیدان در تشریح اقدامات انجام شده در مجلس یازدهم در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، گفت: مجلس یازدهم گام‌های مهمی در جهت تعالی آموزش و پرورش از بدو ورود کودک به مهد‌های کودک تا ورود به مدرسه، دانشگاه و حتی ورود فرد به بازار کار انجام داده که در تاریخ مجالس گذشته بی سابقه بوده است. در واقع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به سراغ زنجیره تأمین یکپارچه آموزش رفته و از بدو ورود کودک به مهد‌های کودک از سن صفر تا ۶ سالگی تا ورود او به مدرسه سن هفت  تا ۱۸ سالگی، دانشگاه و حتی شروع در بازار کار، برنامه‌ریزی و قانونگذاری داشته است.

گام اول کمیسیون؛ ساماندهی مهد‌های کودک

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: در نخستین گام، کمیسیون آموزش با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ساماندهی مهد‌های کودک، اقدامی مهم انجام داد و مسئولیت مهد‌های کودک از سازمان بهزیستی به آموزش و پرورش واگذار شد، چراکه آموزش و پرورش نهادی تربیتی بوده نه خدمات‌رسان و به همین دلیل مسئولیت مهد‌های کودک به آموزش و پرورش واگذار شد تا تربیت و پرورش در سنین صفر تا ۶ سالگی به نهاد اصلی خود واگذار شود.

گام دوم؛ رتبه بندی برای ارتقای شأن و منزلت معلمان و حرکت به سمت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

وی افزود: در ادامه کمیسیون، به منظور اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی معلمان که یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های طرح تحول بوده را دنبال کرد تا معلم در جایگاه و منزلت واقعی خود قرار گیرد و به تبع آن کیفیت آموزش در مدارس نیز ارتقا یابد. در مسیر اجرای این قانون کمیسیون با موانع بسیاری از جمله نبود بودجه برای اجرای نظام رتبه بندی، عدم موافقت برخی دستگاه‌ها و بعضا برخی سنگ اندازی‌ها مواجه شد، ولی نهایتا با تبیین ضرورت‌های اجرای نظام رتبه بندی و حمایت شخص دکتر قالیباف رئیس مجلس، این مهم تبدیل به قانون و تاکنون مبلغی علی الحساب به حساب معلمان واریز و بخشی از معلمان نیز رتبه بندی شدند.

منادی سفیدان یادآور شد: در راستای اجرای این قانون انتظار داریم آموزش و پرورش و دستگاه‌های ذی ربط مطابق قانون مصوب مجلس، شایستگی‌‎های تخصصی و عمومی معلمان عزیز را هرچه سریع‌‎تر احصا کنند، هرچند که گزارشاتی مبنی بر ایرادات سامانه بارگذاری اطلاعات معلمان به ما رسیده که ما در راستای وظایف نظارتی خود حتما بر مدل اخذ اطلاعات از معلمان و نحوه رتبه بندی آن‌ها نظارت دقیق خواهیم داشت.

ساماندهی مدارس غیردولتی در دستور کار صحن علنی قرار دارد

وی تأکید کرد: از سوی دیگر طرحی با عنوان «اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی» در کمیسیون تدوین شد که این طرح نیز به ساماندهی مدارس غیردولتی، به نحوه اخذ شهریه از اولیا که باید در یک سامانه به صورت شفاف ثبت شود و پرداخت حقوق و بیمه پرسنل و معلمان مطابق قانون کار می‌‎پردازد. این طرح موجب ساماندهی و ارتقای مدارس غیردولتی در کشور می‌شود. قطعا اجرای دقیق این مجموعه قوانین در حوزه آموزش و پرورش، منجر به ارتقای کیفیت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد و دانش آموز با دانش و مهارت بیشتری وارد دانشگاه‌‎ها خواهد شد.

همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها گام دیگر کمیسیون آموزش در لایحه ترمیم حقوق

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس افزود:، اما برای حوزه دانشگاه نیز، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، اخیراً طی مصوبه ترمیم حقوق تصمیم به همسان سازی و افزایش حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها گرفت که این تصمیم در راستای ارتقای جایگاه و شأن اساتید و نخبگان کشور است. این تصمیم قطعا منجر به کاهش آمار خروج اعضای هیأت علمی از کشور و بعضاً مهاجرت معکوس می‌‎شود، ضمن اینکه سطح علمی دانشگاه‌ها را نیز بالا حفظ می‌کند.

قانون جهش تولید دانش بنیان تحولی بزرگ در حوزه اقتصاد دانش بنیان ایجاد می‌کند

وی اضافه کرد: در پایان زنجیره تأمین یکپارچه آموزش نیز کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری روی موضوعی متمرکز شد که دانشجو پس از دوران فارغ التحصیلی و حتی ضمن تحصیل، بتواند در حوزه دانش بنیان‌ها فعالیت کند و در این راستا امتیازات ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان در قالب «قانون جهش تولید دانش بنیان» دیده شد. در این قانون علاوه بر معافیت‌های مالیاتی، نسبت به حذف امضا‌های طلایی، حل مسئله سربازی برای نخبگان و ارائه تسهیلات کم بهره به شرکت‌‎های دانش بنیان پیش بینی شده، دانشجویان و دانشگاهیان با مطالعه این قانون می‌توانند از امتیازات فوق العاده‌ای که مجلس برای آن‌ها در نظر گرفته، مطلع شوند.

این نماینده مردم در مجلس تأکید کرد: توجه به این زنجیره تأمین یکپارچه آموزش از صفر تا ۶ سالگی تا ورود دانشجو به بازار کار، کاری بود که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم نسبت به آن قانونگذاری و نظارت داشته و این مسیر علمی در حوزه برنامه‌ریزی ادامه خواهد داشت.

تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دستور کار کمیسیون آموزش

وی ادامه داد: کمیسیون آموزش مجلس سال سوم فعالیت خود را سال توجه به آموزش فنی و حرفه‌ای برای ایجاد اشتغال در کشور نامگذاری کرده و بر همین مبنا تلاش داریم طرحی با محوریت اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای در کشور تدوین کنیم و این طرح یکی از مهم‎ترین طرح‌های در دستور کار کمیسیون به شمار می‌آید.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: اصلاح قانون وظایف و اختیارات وزارت علوم نیز یکی دیگر از برنامه‌های کمیسیون آموزش مجلس بوده که در دستور کار کمیسیون آموزش قرار دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا