کاهش ۳۹.۵ درصدی بارش در آذربایجان‌شرقی نسبت به بلندمدت

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میانگین بارش‌ در سال آبی جاری در این استان در مقایسه با بلند مدت حدود ۲۲.۶ میلی‌متر معادل ۳۹.۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ارک خبر،حبیب عبدلی، روز دوشنبه در گفت و گو با اشاره به اینکه میانگین بارش در سال آبی جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود یک میلی متر معادل سه درصد کاهش یافته است، افزود: از اول مهر امسال تا ۱۲ آذر امسال ۳۴.۷ میلی متر بارندگی در استان روی داده، در حالی که در بازه زمانی مشابه سال آبی گذشته ۳۵.۸ میلی متر بارش ثبت شده است.

وی با بیان اینکه میانگین بارش آذربایجان شرقی در طول این بازه زمانی در بلندمدت ۵۷.۴ میلی متر بوده است، اظهار داشت: میانگین بارش یک سال کامل آبی در این استان ۳۱۰.۳ میلی متر است و از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ آذر ۱۱.۲ درصد از بارش سال آبی جاری تامین شده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از اول مهر امسال تا ۱۲ آذر امسال بیشترین بارندگی از شهرستان مراغه به میزان ۶۵.۸ میلی متر و کمترین بارش از شهرستان بستان آباد به میزان ۲۲.۴ میلی متر گزارش شده است.

عبدلی، ادامه داد: میزان بارش در مراغه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۹.۵ میلی متر افزایش و نسبت به بلند مدت ۶.۲ میلی متر کاهش یافته است و این رقم در بستان آباد نیز نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۲۰ میلی متر و نسبت به بلند مدت ۳۳.۹ میلی متر کاهش نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در تبریز در این بازه زمانی ۲۹.۲ میلی متر و در بلند مدت ۴۹.۳ میلی متر ثبت شده است، گفت: میانگین بارش در این مدت در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۱.۲ میلی متر و نسبت به بلند مدت ۲۰.۱ میلی متر کاهش یافته است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا