تنظیم اسناد عادی و قولنامه‌ها معضل بزرگی برای نظام حقوقی کشور شده است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با ابراز امیدواری از برطرف شدن مشکلات و معضلات قانونی، درآمدی و سایر مسائل پیش روی جامعه سردفتری به عنوان کاتبان بالعدل و با سابقه ای بیش از یک قرن فعالیت و تنظیم روابط حقوقی مردم گفت: تنظیم سند رسمی اقدامی ارزنده در ایجاد بهداشت حقوقی و کاهش دعاوی است چرا که امروزه تنظیم اسناد عادی و قولنامه ها معضل بزرگی برای نظام حقوقی و قضایی کشور شده است.

به گزارش ارک خبر،حسن بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آستانه ششم دی ماه روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی، با حضور سرزده در یکی از دفاتر اسناد رسمی قدیمی تهران به نمایندگی از جامعه سردفتری و همچنین کارگاه تصویربرداری از دفاتر دست نویس کانون سردفتران و دفتریاران، از زحمات جامعه سردفتری کشور تقدیر و تشکر کرد.

رئیس سازمان ثبت با اشاره به برخی شرایط در کشور که تأثیر زیادی بر درآمد دفاتر اسناد رسمی و کاهش معاملات داشته است افزود: در آمار ۹ ماهه این دفاتر، اسناد بیع و مبایعه نامه ۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته که این ناشی از نوسانات اقتصادی است و لذا بحث افزایش تعرفه دفاتر اسناد رسمی نیز با جدیت پیگیری می شود.

معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه افراد و خانواده های زیادی از فعالیت در این دفاتر ارتزاق می کنند و مشکلات موجود باعث ایجاد گرفتاری های زیادی برای آنها شده است اظهار داشت: این مشکلات حتماً برطرف می شود و دفاتر اسناد رسمی به جایگاه اصلی و مهم خود بر می گردند.

بابایی با انتقاد از افزایش چهار سال یک بار تعرفه های این بخش بر اساس ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی گفت: سازمان ثبت از پیگیری های صورت گرفته جهت اصلاح این ماده قانونی حمایت می کند چرا که تعیین تعرفه برای چهار سال فعالیت این دفاتر با توجه به نوسانات اقتصادی اصلا منطقی نیست.

وی در این دیدار که خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران نیز وی را همراهی می کرد، با تأکید بر اصلاح ساختار این بخش و الگو برداری از تجارب خوب سایر کشورها و محول کردن وظایف و اختیارات جدید به این نهاد حقوقی پرسابقه خاطر نشان کرد: برخی از امور در سازمان ثبت خارج از بحث حاکمیتی است و قابل واگذاری به دفاتر اسناد رسمی به عنوان پیشخوان های متخصص و معتمد هستند و بسترهای ایجاد شده و بسیار خوب جهت بهره گیری از خدمات هوشمند و الکترونیکی در این دفاتر نیز این امکان را ایجاد می کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین با حضور در کارگاه تصویر برداری از دفاتر دست نویس کانون سردفتران و دفتریاران، از نزدیک در جریان روند تصویربرداری و مقدمات ایجاد آرشیو الکترونیکی این دفاتر قرار گرفت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا