محلول پاشی و مقاومت در برابر مخالفان / تجربه ای متفاوت از شهرداری تبریز

اولین بارش برف که امسال با تاخیر در کلانشهر تبریز بارید ؛ تجربه جدید و پرریسک را برای مدیریت شهری به همراه داشت.

به گزارش ارک خبر ،شهرداری کلانشهر تبریز امسال برای اولین بار ایده جدیدی را با همکاری دانشکده شیمی دانشگاه تبریز به منظور برف زدایی رسما پایان عملیات نمک پاشی را اعلا کرد و مقرر شد محلولی دانش بنیان جایگزین این عملیات شود.

موضوعی که اغلب شهروندان و رسانه های علاقه مند به محیط زیست به دلیل آلودگی زیست محیطی ناشی از نمک پاشی از آن استقبال کرده و منتظر اقدام شهرداری ماندند.

اما اولین برف امسال در تبریز بعد از گذشت ۱۵ روز از طولانی ترین شب سال پنجشنبه ۱۵ دی ماه بارید.

ساعات اولیه ۱۵دی در خیابان ها و معابر شهر شاهد ترافیک سنگین و تصادفات بسیار زیادی که در صفحات مجازی نیز منتشر شد، بودیم.

مردم غافلگیر شده بودند، انبوهی از پیام ها، فیلم و عکس از سوی همشهریان به آژانس خبری تحلیلی نصر ارسال می شد.

این در حالی است که پیشتر نیز درباره اقدام متفاوت شهرداری کلانشهر تبریز و محلول پاشی در زمستان اطلاع رسانی کرده بودیم.

اما اولین بارش برف به ما نشان داد روند اجرای طرح ابتکاری جایگزینی محلول پاشی به جای نمک پاشی دارای نقص هایی در روند اجرا است.

چرا که پیشتر “جواد صدیقی” معاون خدمات شهری شهرداری تبریز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود، قبل از بارش برف به وسیله دستگاه های مه پاش خیابان ها مه پاشی شده و برف به محض باریدن در کف خیابان ذوب و آب خواهد شد، ادعایی که فقط در حرف خلاصه شد و اولین برف تبریز نشان داد که این اقدام عملی نشد.

البته دور از انصاف است که بازگشایی بسیار مناسب و به موقع معابر اصلی در دومین بارش برف در کلانشهر تبریز را نادیده بگیریم؛ اقدام به موقع ماموران شهرداری تبریز موجب شد تا معابر اصلی به محض باریدن برف جلوه ای پاییزی به خود بگیرید و خبری از برف و یخبندان نبود.

 

طی روز های گذشته نیز بعد از گذشت چندین روز از اولین و دومین بارش برف همچنان معابر فرعی به خصوص در مناطق ۱، ۲ و ۵ همچنان تمیز نشده و عملیات یخ زدایی در آن ها دیده نمی شود.

 

نمک پاشی یا محلول‌پاشی؛ مسئله این است؟

امسال شهرداری تبریز در اقدامی ابتکاری نمک که خسارات جبران ناپذیری به آب، خاک، درخت و سلامت شهروندان دارد را حذف کرد و در سال دانش بنیان ها؛ محلولی دانش بنیان را به خیابان ها و‌ معابر شهر برای آب کردن برف پخش کرد.

اما آیا پس از ۱۰ روز از گذشت اولین برف؛ شهرداری تبریز در این راستا توانسته است موفق عمل کرده و رضایت شهروندان را جلب نماید یا خیر؟!

 

خلاصه و مفید؛ به معابر فرعی رسیدگی می کنیم!

حال باید از مسئولین و تصمیم گیران خدمات شهری پرسید که چاره کار چیست؟!

آیا فقط محلول پاشی معابر اصلی در برنامه شهرداری تبریز وجود دارد و هیچ برنامه ای برای یخ زدایی از معابر فرعی و کوچه ها ندارد؟

آیا شهرداری برای برف روبی از کوچه ها و معابر فرعی که اکثر تصادفات و اتفاقات ناگوار در آن مناطق رخ می دهد برنامه ای ندارد؟

چنان چه در روز های گذشته نیز شاهد فوت مشکوک یکی از همشهریان جوان که به اذعان رسانه ها به نقل از والدین آن مرحوم بر اثر لیز خوردن اتفاق افتاد؛ نیز بودیم.

و چندین سوال دیگر که برای گرفتن پاسخ به سوالات طی تماسی با “جواد صدیقی” معاون خدمات شهری شهرداری تبریز، درباره یخ زدایی و برنامه شهرداری برای تمیز کردن معابر فرعی سوال کردم، وی در پاسخ به طور خلاصه گفت: به معابر فرعی رسیدگی می کنیم!

 

تدبیر لازم است

احد صادقی؛ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در صحن شورای شهر تبریز گفت: تدبیری شود تا شهروندان طعم شیرین محلول پاشی را بچشند. همچنان شاهد لغزندگی و یخ زدگی در معابر فرعی  هستیم.

وی ادامه داد: در این مدت آمار شکستگی های بیمارستان شهدا زیاد شده و این نشان می دهد وضعیت کوچه ها مناسب نیست.

وی اضافه کرد: تدبیری شود تا شهروندان طعم شیرین محلول پاشی را بچشند. از تک تک نیروی های خدمات شهری باید تقدیر شود چرا که شب تا صبح کار می کردند تا مردم به مشکل نخورند. ماشین آلات برف روب باید زیاد شود تا مشکل و آسیب به شهروندان وارد نشود.

انتظار می رود مسئولین شهری نسبت به میزان ماشین آلات، ابزار ها و لوازم موجود شهرداری اطلاع رسانی کرده و به این امر مهم تاکید کنند و با تمرکز بر روی افزودن دستگاه آلات مسیر را برای سال های آینده هموار سازند و ناگفته نماند که مهمتر از همه آن ها این است که بعد از اجرای چنین اقدامی در جمع همشهریان حضور یافته و از نزدیک با مردم صحبت کرده و نظر خواهی کنند و در تصمیم گیری ها همشهریان را نیز شریک کنند تا مشارکت اجتماعی به عینه عملی شود.

 

رعایت زمان طلایی در محلول پاشی

“ذاکر حمیدی” مبتکر طرح محلول پاشی در جلسه هماهنگی عملیات برف روبی و محلول پاشی که دیروز شنبه در شهرداری تبریز برگزار شده بود، اظهار داشت: تهیه نقشه و فهرست مسیر پاشش محلول در مناطق دهگانه و رعایت فاصله زمانی بین محلول پاشی با توجه به برنامه های اعلام شده نقش زیادی در جلوگیری از یخ زدگی معابر و موفقیت اجرای طرح محلول پاشی  دارد.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از نحوه فعالیت نیروهای خدمات شهری در مناطق دهگانه گفت: هر کدام از مناطق دهگانه خدمات شهری با توجه به میزان تجهیزات و امکانات و نیروی انسانی عملکرد قابل قبول و خوبی در بارش برف اخیر به نمایش گذاشتند اما کمبود امکانات و تجهیزات امری مشهود در تبریز است که با افزایش تجهیزات قطعا سرعت و کیفیت خدمات رسانی در مواقع بارش برف و عملیات زمستانی بهبود خواهد یافت.

گزارش نصر اضافه می کند؛ ذکر دو نکته مهم فراموش نشود که اولا، در زمان های قدیم وقتی برف می بارید هر کسی جلوی درب خانه خودش را پارو می کرد، اگر چه امروزه بارش برف یک چالش عمده برای شهرداری ها بشمار می رود؛ نیاز است همشهریان نیز در برف روبی و کمک به شهرداری برای تمیز شدن محلات و معابر همکاری کنند.

دوم اینکه نمک پاشی برای محیط زیست خطر آمیز است؛ این هشداری است که طی سالیان اخیر چندین بار از سوی فعالین محیط زیستی و کارشناسان، اساتید دانشگاه و صاحب نظران اعلام شده است و اقدام شهرداری تبریز و حذف نمک پاشی و جایگزینی محلول پاشی قابل ستودنی است.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا