آغاز مرحله دوم هوشمندسازی یارانه آرد و نان/پیش بینی ۴ درصد رشد اقتصادی

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال نرخ رشد اقتصادی به چهار درصد برسد، اعلام کرد: از شامگاه ۱۷ بهمن گام نخست از مرحله دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با افزایش دوبرابری کمک هزینه نانوایان سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش ارک خبر،

خاندوزی اظهار داشت: اقدامات خوبی از جمله راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا در حال انجام است و امیدواریم  این سیاست ها منجر به ثبات قیمت ها در بازار ارز شود.

 

عرضه زمین دولتی ۹۹ ساله  ادامه خواهد یافت

وزیر اقتصاد درباره سیاست های دولت در حوزه مسکن نیز با تاکید بر اینکه عرضه زمین دولتی ۹۹ ساله ادامه خواهد یافت، این نکته را گفت که دولت تلاش دارد با تداوم ساخت و ساز و افزایش عرضه مسکن در قالب طرح نهضت ملی  فشار تقاضا بر بازار اجاره را کاهش دهد.

به گفته خاندوزی، در یکسال اخیر ۲۴ هزار هکتار زمین دولتی در قالب شهرکهای مسکونی به شهرها الحاق شده  که به دلیل حذف قیمت زمین اثر مثبتی بر کنترل قیمت مسکن خواهد گذاشت.

وی ابراز امیدواری کرد که با تصویب و نهایی شدن طرح مالیات بر عایدی در مجلس، بتوان با سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن مقابله کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین گفت: برای ساماندهی مشاوران املاک طرح هایی در حال نهایی شدن است که بزودی اعلام می شود.

تشکیل سازمان بازرگانی در انتظار تصمیم‌مجلس

سخنگوی اقتصادی دولت درباره جزییات تشکیل سازمان بازرگانی اظهار کرد: این سازمان زیر نظر مستقیم رئیس جمهور ایجاد می‌شود تا سیاستگذاری و تنظیم بازار را به صورت متمرکز پیش رود و حقوق مصرف کننده و قیمتها مدیریت شود.

وزیر اقتصاد این نکته را بیان کرد که این سازمان منجر به فربه شدن دولت نمی‌شود و از ظرفیت‌های موجود استفاده خواهد شد که البته باید منتظر تصمیم نهایی مجلس نیز باشیم.

جزئیات بیشتر از طرح عرضه تخفیف دار  ۳۴ قلم کالا

سخنگوی اقتصادی دولت تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای این کار طرح «از فجر تا فطر» از ۱۲ بهمن آغاز شده است که در این طرح ۳۴ قلم کالای اساسی و پرمصرف مردم با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصد در  فروشگاه های زنجیره ای  عرضه می شود.

خاندوزی تاکید کرد: طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی ذخایر کالاهای اساسی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.

یارانه نقدی افزایش نمی یابد

از سخنگوی اقتصادی دولت درباره رقم یارانه نقدی در بودجه سال آینده سوال شد که وی توضیح داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ درخصوص پرداخت یارانه ها هیچ افزایشی پیش بینی نشده است بنابراین تا زمانی که لایحه مبنا قرار بگیرد در سال آینده شاهد افزایش یارانه ها نخواهیم بود.

خاندوزی در عین حال درخصوص ارایه کالابرگ به قیمت های سال گذشته توضیح داد: در این زمینه باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما در آستانه پایان سال ۱۴۰۱ هستیم و حکم کالابرگ الکترونیک مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بوده است. باید ببینیم در قانون بودجه سال آینده چنین حکمی تکرار خواهد شد یا خیر.

پیش بینی رشد اقتصادی چهار درصد برای سال ۱۴۰۱

خاندوزی درباره پیش بینی دولت از نرخ تورم و رشد اقتصادی در سال آینده اظهار داشت‌: پیش بینی تورم سال آینده را باید به بعد از تصویب بودجه موکول کنیم.

وی افزود:درخصوص رشد اقتصادی و تورم در سال ۱۴۰۱، بررسی مراکز رسمی نشان می دهد رشد اقتصادی کشور در سال جاری  ۴ درصد خواهد بود و نرخ تورم تا پایان سال در حوالی ۴۵ درصد قرار می گیرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا