امضا توافق اولیه تبادل‌ سوخت‌ هسته‌ای‌ در‌ سفرپوتین

پایگاه خبری ارک – عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس،با بیان اینکه پیوستن به کلوپ فروشندگان غنی‌سازی برای ایران یک موفقیت است، گفت: بر اساس اخبار واصله از سازمان انرژی اتمی کشورمان، متن قرارداد اولیه برای تبادل اورانیوم میان ایران و روسیه آماده شده و توافق اولیه آن در سفر پوتین به عنوان نخستین توافق پس از برجام به امضا رسیده است.
عوض حیدرپورشهرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پیوستن ایران به کلوپ فروشندگان خدمات غنی سازی اورانیوم، گفت: بر اساس اصول فنی اورانیوم غنی شده را باید تبدیل به میله سوخت و صفحه سوخت کرد و یا اینکه این مواد را در انبارهای مخصوص نگهداری کنیم، که این موضوع عملا هدر دادن سرمایه‌های کشور بوده و در شرایط کنونی نیز نیازی به تولید میله سوخت نیست.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایط کنونی بهترین کار این است که اورانیوم غنی شده را به کشوری مانند روسیه فروخته و به جای اورانیوم طبیعی دریافت کنیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این رابطه فرمودند که فرایند تبادل و خرید و فروش اورانیوم باید به وسیله قراردادهایی، محکم و تضمین شده باشد، تا منافع ایران در این رابطه کاملا محفوظ بماند.

حیدرپور افزود: بر اساس اخبار واصله از سازمان انرژی اتمی کشورمان، متن قرارداد اولیه برای تبادل اورانیوم میان ایران و روسیه آماده شده و توافق اولیه آن در سفر پوتین به عنوان نخستین توافق پس از برجام به امضا رسیده و با این توافق، ایران وارد بازار خرید و فروش اورانیوم شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: پیوستن به کلوپ فروشندگان خدمات غنی سازی اورانیوم، قطعا برای ایران یک موفقیت محسوب می شود، زیرا غربی‌ها به‌دنبال آن بودند که جمهوری اسلامی را از بازارهای جهانی به‌ویژه در حوزه هسته‌ای دور کند، اما ایران در دوره پس از برجام می‌تواند مسئله هسته‌ای را به صورت تجاری و صنعتی با دیگر کشورهای دنیا دنبال کند.

وی با بیان اینکه تبادل سوخت تنها معطوف به کشور روسیه نیست، گفت: در صورتی که ایران ظرفیت‌های خود را بر اساس برجام بالا ببرد، می‌تواند فرآیند تبادل سوخت را با دیگر کشورها نیز انجام دهد.

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه قرار است 9 تن سوخت غنی سازی شده 4درصد به روسیه فروخته شود، گفت : در چارچوب برجام، قرار است آن را بفروشیم و عملا با اینکار وارد کلوپ فروشندگان خدمات غنی سازی اورانیوم در جهان شده ایم.

دکمه بازگشت به بالا