رئیس جمهور ترکیه از زلزله زدگان عذرخواهی کرد

اردوغان به خاطر کوتاهی در امدادرسانی به برخی مناطق در روزهای نخست بعد از زلزله از مردم عذرخواهی کرد.

به گزارش ارک خبر، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز دوشنبه در جریان بازدید از یکی از مناطق زلزله‌زده به خاطر تاخیر در امدادرسانی طلب بخشش کرد.

اردوغان که پس از دو دهه در قدرت ماندن به دنبال حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد است، با انتقاد شدید بازماندگان زلزله در شهر «آدیامان» در جنوب شرقی این کشور مواجه شد.

در آخرین انتخابات ترکیه در سال ۲۰۱۸، اردوغان به راحتی رقیب سکولار خود را در این استان شکست داده بود.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «با توجه به تاثیر ویرانگر زلزله و هوای بد، ما در روزهای اول نتوانستیم به همان روشی که می‌خواستیم در آدیامان کار کنیم. من از این بابت عذرخواهی می‌کنم.»

زمین‌لرزه روز ششم فوریه باعث مرگ بیش از ۴۴ هزار نفر در ترکیه و هزاران نفر دیگر در سوریه شد. خبرگزاری فرانسه، چند روز بعد از این حادثه گزارشی از خشم مردم محلی آدیامان نسبت به کمک‌رسانی دولت منتشر کرد.

«میهمت ییلدیریم» در آن زمان به خبرگزاری فرانسه گفت: «من تا ساعت دو بعد از ظهر روز دوم زلزله هیچ کسی را ندیدم. نه دولتی، نه ایالاتی، نه پلیس و نه هیچ سربازی. شرم بر شما باد. شما ما را تنها گذاشتید.»

این در حالی است که رجب طیب اردوغان پیش از این در حال تبلیغ اقدامات خود در به حداقل رساندن فشار اقتصادی روی مردم در رکود سال گذشته بود. اندکی پس از این زمین لرزه، رئیس‌جمهوری ترکیه «کاستی‌ها» در رسیدگی به این بلای طبیعی را پذیرفت.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که  رئیس‌جمهور ترکیه در بازدید از شهر زلزله‌زده آدی‌یامان طی سخنانی اظهار داشت: به مردم قول می‌دهم که خسارات ناشی از زلزله را طی یک سال تا حد زیادی برطرف خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بدون شک هر چه که لازم باشد انجام خواهیم داد، افزود: بررسی‌های زمین‌ شناسی در مناطق زلزله‌زده به پایان رسیده و تعداد واحدهای مسکونی که باید ساخته شوند به ۳۰۹ هزار باب رسیده است.

اردوغان با اشاره به اینکه در آدی‌یامان نیز حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد، گفت: کلنگ ساخت این واحدهای مسکونی را در مناطقی که آزمایش‌های زمین شناسی آنها پایان یافته همین الان بر زمین می‌زنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با اشاره به مهاجرت از مناطق زلزله‌زده تصریح کرد: مراقب شهر خود باشید و هرگز خاک آبا و اجدادی خود را برای همیشه ترک نکنید. ما هر خانه ویران شده را با خانه‌ای بهتر، زیباتر و امن تر جایگزین می‌کنیم.

وی بر کمک‌رسانی به روستاییان و کشاورزان نیز تاکید کرده و افزود: ما در همه زمینه‌ها از توزیع مواد غذایی گرفته تا عرضه دام‌های جدید برای جایگزینی با دام‌های تلف شده، در کنار کشاورزان و دامداران زلزله‌زده هستیم.

اردوغان با اشاره به برنامه دولت برای مقاوم سازی ساختمان‌ها در کشور گفت: شهرهای بحران‌ زده کشور را در اسرع وقت با راه‌اندازی پروژه‌ها به ویژه پروژه‌های تحول شهری، در مقابل بلایای طبیعی مقاوم خواهیم کرد.

بانک جهانی خسارت زلزله ترکیه را ۳۴ میلیارد دلار تخمین زده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا