پیش‌بینی ۲۰۰ میلیون دلاری صادرات دارو در سال ۱۴۰۲

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: افزایش تولید دارو با تامین پایدار صادرات تقویت می‌شود و پیش‌بینی ما برای صادرات دارو در سال ۱۴۰۲، ۲۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش ارک خبر،به نقل از ایرنا؛ سید حیدر محمدی افزود: اکنون حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک تحت حمایت ۱۰۰ درصدی یارانه قرار دارد و بر این اساس، صادرات آنها بسیار محدود بود که امیدواریم در سال آینده افزایش یابد.

وی با اشاره به کمبود ۱۰۰ قلم دارو در کشور، اظهارداشت: در حال حاضر یک و نیم درصد بازار دارویی کشور وارداتی است و در کنار تولید داخل به منظور تامین نیاز بازار انجام می‌شود و به‌ محض اینکه تولید داخل کفاف نیاز را بدهد، واردات متوقف می‌شود.

محمدی ادامه داد: سازمان غذا و دارو به طور مستمر کمبودهای دارویی را رصد می‌کند و این کار از طریق داروخانه‌های مرجع، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سامانه پیش‌بینی انجام می‌شود. در این سامانه، شرکت‌های داروسازی میزان تولید را اعلام می‌کنند و اگر ماده اولیه کم باشد، هشدار از طریق پیش‌بینی داده می‌شود تا به سرعت کمبود دارویی برطرف شود.

به گفته وی، در شورای امنیت ملی مصوب شد تا زمانی که کمبودهای دارویی برطرف نشده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است از طریق واردات، نیاز مردم به دارو را تامین کند و موجودی دارو پایدار شود.

محمدی اضافه کرد: کمبودهای دارویی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارجاع داده می‌شوند تا با جایگزینی مشکل رفع شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اکنون وضعیت مساعدی را در تامین تجهیزات پزشکی شاهد هستیم؛ به طوری که تعداد کمبودها در این حوزه رو به کاهش است. برخی تجهیزات پزشکی به ۲ دلیل تامین دیرهنگام ارز و تاخیر شرکت خارجی در تامین کالا با کمبود موقت مواجه شده بود که با پیگیری‌ها مشکل برطرف شد.

با اجرای طرح دارویار که از تیر سال ۱۴۰۱ آغاز شد، همه داروهای تولید داخل شامل یک هزار و ۶۰۰ قلم کد ژنریک دارو، مشمول اصلاح سیاست‌های ارزی است و افزایش قیمت یکهزار و ۴۰۰ کد ژنریک توسط بیمه‌ها پوشش داده شده و ۲۰۰ قلم دیگر هیچ تغییری در نرخ نداشته است.

بر این اساس، داروهای خارجی بدون افزایش قیمت طبق روال گذشته عرضه شده و بیماران مزمن ضمن مراجعه دوره‌ای برای ویزیت مجدد، داروی خود را به اندازه مصرف آن دوره تا ویزیت بعدی دریافت می‌کنند.

۳۶۶ قلم داروی ضروری و پرمصرف بیماران و ۴۲ ملکول داروی otc شامل ۱۱۹ قلم دارو نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا