شکست رکورد ۳۷ ساله تولید در شرکت ایدم تبریز

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به شکست رکورد تولید در شرکت ایدم ( تولیدکننده موتورهای دیزلی ) تبریز گفت: این شرکت در سال گذشته با تولید هشت هزار و ۵۶۷ دستگاه موتور دیزل ۳۵۵ و ۴۵۷ قطعات همگن، رکورد ۳۷ ساله را شکست.

به گزارش ارک خبر،صابر پرنیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: میزان تولید محصولات شرکت صنعتی ایدم در ۳۷ سال گذشته بی سابقه بوده و نسبت به سال ۱۴۰۰ در حدود ۶۳ درصد بیشتر شده است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید از سوی رهبرمعظم انقلاب، ادامه داد: تولید محصولات منتخب صنعتی از سال گذشته در استان افزایش یافته و امیداریم امسال نیز با رفع موانع و تسهیل امور تولیدکنندگان، سال خوبی در زمینه رونق تولید داشته باشیم.

پرنیان با اشاره به دیگر برنامه های این سازمان در راستای تحقق شعار سال، ادامه داد: ارتقای ظرفیت ۴۰۰ واحد تولیدی استان به بیش از ۲ برابر وضعیت فعلی از دیگر برنامه های سازمان به منظور تحقق شعار سال است.

وی گفت: رشد تولید از طریق ارتقای ظرفیت تولید محصولات منتخب به بیش از ۲ برابر وضع فعلی مانند افزایش ظرفیت تولید شیشه، محصولات پتروشیمی، دارو، مواد شیمیایی و پلیمری، تراکتور، فولاد، لوازم خانگی، پوشاک و نساجی، کامیون و کامیونت، اتوبوس، ام دی اف و نئوپان، کاغذ و کارتن، روغن موتور، الکتروموتور، پمپ و بردهای الکترونیکی از اهداف تدوین شده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت شناسایی و پایش ابرپروژه های سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی، افزود: شناسایی و پایش ۵۰ ابرپروژه جدید در سال جاری و تکمیل ابرپروژه های تدوینی سال گذشته تاثیر به سزایی در افزایش تولید در استان خواهد داشت.

پرنیان همچنین بازگشت حقوق دولتی معادن به آذربایجان‌شرقی را در تغییر نگرش ها مثبت ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد حقوق دولتی معادن در استان وصول شد که ۱۵ درصد آن باید به استان بازگردد اما تنها ۷۰ میلیارد تومان و کمتر از سه درصد تحقق یافت.

وی ادامه داد: در این رابطه اگر مبلغی که قانونگذار تعیین کرده به استان برگردد فضای منفی ایجاد شده در بخش معدن تلطیف می شود.

پرنیان با بیان این که بخش معدن از لحاظ اکتشاف، استخراج و فرآوری مورد غفلت ۵۰ ساله قرار گرفته و توجه به بخش بازار و تنظیم بازار معطوف شده است، گفت: در رابطه با مشکلات بخش معدن مقید به جبران عقب افتادگی ها در این بخش هستیم.

وی اضافه کرد: قانون اخذ یک درصد از فروش معادن برای جبران خسارت، برای نخستین بار سال گذشته در استان اجرا شد و اکنون برای تمام معادن فعال استان صورت حساب صادر شده است.

پرنیان با بیان اینکه به منظور ایجاد تحول اساسی در بخش معدن توجه ویژه به این بخش آغاز شده است، گفت: اطلاعات تمام معادن استان در سامانه جامع تجارت ثبت شده و در این زمینه در کشور رتبه نخست را در اختیار داریم.

۷.۲۱ درصد سهم ارزش افزوده آذربایجان شرقی در اختیار بخش صنعت بوده و ۴۰ درصد از اشتغال استان نیز مربوط به این حوزه است.

آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور بیش از چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد؛ هر چند بخش عمده واحدهای تولیدی و صنعتی استان کوچک مقیاس و متوسط هستند، اما بیش از ۹۵ درصد سرمایه گذاری های این خطه در حوزه تولید توسط بخش خصوصی انجام شده است که در یک اقتصاد رقابتی و به دور از رانت، مزیت بزرگی محسوب می شود.

انتهای پیام/
دکمه بازگشت به بالا