تاثیر نشر اخبار و اطلاعات غیر واقعی

تاثیر نوع اخبار در افکار عمومی جامعه دارای امیت بسزایی می باشد.  با توجه به موضوع ،  نوع ، کیفیت ، صحت و سقم و عوامل تولید و توزیع ، و چند عامل مهم دیگر مثل زمان و مکان انتشار ، نوع و میزان تآثیر اخبار و نظرات  اطهار شده توسط فعالین سیاسی و اداری ، در افکار عمومی و رفتار مردم  متفاوت خواهد بود .

لذا سرعت ، وسعت و کیفیت اخبار در میزان، کیفیت تاثیر اخبار مؤثر است. در عرصه خبر رسانی ، انتشار یک خبر حساس ممکن است میلیون ها مخاطب را به موضع گیری های منفی یا مثبت  متفاوت ، وا دار کند  و بطور غیر منتظره، در مدت کوتاهی  نظم موجود جامعه  مقصد را مختل سازد.

اهمیت نقش و عکس العمل مخاطبین ، ایجاب می کند که منابع خبری ، در اظهار نظر و انتقال اطلاعات و انتشار اخبار دقت کنند . عرصه اطلاع رسانی جامعه  امروز نشان می دهد که عده ای احتمالا با نیت خیر و برای ایجاد امید در جامعه،  ایده آل ها را به عنوان اخبار و وعده ها نشر می دهند.  ممکن است اینگونه تلاش ها در ابتدا مفید باشد ، ولی در صورت عدم تحقق پیش بینی ها، از اعتبار فضای اطلاع رسانی می کاهد.

 

* اهمیت احیا کامل دریاچه ارومیه

 

چند دهه پیش دریاچه ارومیه در پهنه آذربایجان بزرگ قبل از تقسیم شدن به استان های ( آذریایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل) ، تامین کننده زیبایی، رطوبت، آب و کشاوری ، آبراه دریائی ، محل شنا و شفای مردم بوده است.

از حدود بیست سال پیش عوامل مختلف از جمله خسکسالی های ممتد و سدسازی زیاد، افزایش بیش از حد کشاورزی ، دریاچه بزرگ  ارومیه را با آفت کم آبی طبیعی و مصنوعی دچار ساخت.  دریای ارومیه بعلل فوق بتدریج کوچکتر شد و مردم و مسئولین را به فکر چاره جوئی و احیا دریاچه تحلیل رفته واداشت.

انتقال آب از منابع آبی منطقه و بازکردن انبوه سدهای اطراف دریاچه و تقلیل سهمیه کشاورزی گسترش یافته و امید واری به افزایش بارش ها، اقلام تجویزی نسخه احیا دریاچه ارومیه بود. اخیر بخشی از پروژه انتقال آب از رودخانه زاب تحقق یافته و جربان آب از طریق تونل احداث شده به داخل دریاچه آغاز شده .است. امیداست این اقدام مفید ادامه یابد. انتظار می رود ، سایر اقدامات لازم برای احیا کامل دریاچه ارومیه، توسط مسئولین ذیربط در ستاد احیا، دولت ، و مسئولین مربوطه در استان های آذربایجان غربی و شرقی با همکاری مردم با جدیت کامل انجام شود.  باور این است که احیا کامل دریاچه ارومیه فقط با اجرای کامل دستور العمل های مصوب ستاد احیا انجام خواهد شد.

دولت بعلت داشتن بزرگی دریا گونه ، در نظر مردم دریای ارومیه نامیده می شد،

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا