ریاست جمهوری مجدد اردوغان در دست رای دهندگان بلاتکلیف / کمال قلیچدار اوغلو چقدر شانس پیروزی دارد؟

نظرسنجی‌ها می‌گویند در کمتر از چهار هفته مانده به انتخابات حساس ترکیه، تا ۱۵ درصد از رای دهندگان همچنان بلاتکلیفند و تصمیمات لحظه آخری آن‌ها احتمالاً بر نتیجه رقابت شدید تأثیر می‌گذارد. چهار نامزد ریاست جمهوری در انتخابات حضور دارند، اما دو نامزد اصلی وجود دارد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و کمال قلیچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون.

به گزارش ارک خبر، رای دهندگان بلاتکلیف، به ویژه جوانانی که برای اولین بار رای می دهند، به طور فزاینده ای خود را در مرکز توجه کمپین انتخاباتی کاندیداها می یابند. نظرسنجی‌ها می‌گویند که احزاب باید حمایت رای‌دهندگان بلاتکلیف را در انتخابات پارلمانی جلب کنند، در حالی که رای‌دهندگانی که از نامزدهای خود دلخورند، انتخابات ریاست‌جمهوری را تعیین تکلیف خواهند کرد.

چهار نامزد ریاست جمهوری در انتخابات حضور دارند، اما دو نامزد اصلی وجود دارد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و کمال قلیچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون.

نظرسنجی ها می گویند که اکثریت رأی دهندگان تصمیم خود را گرفته اند، اما درصد قابل توجهی کاملاً مطمئن نیستند.

اولاس تول، مدیر مرکز تحقیقات تأثیر اجتماعی مستقر در استانبول، به المانیتور گفت که عدم قطعیت چیزی است که این انتخابات را از انتخابات قبلی در دهه گذشته متفاوت می کند.

وی افزود «رای دهندگان بلاتکلیف آنقدر زیاد نیستند، اما رای دهندگان ناراضی هستند، به این معنی که از یک طرف حمایت می کنند اما از این موضوع خوشحال نیستند. آنها آماده اند که از کاندیدای خود دل بکنند.»

اگر شاخصی براب “آمادگی برای متقاعد شدن” وجود داشت، می‌توان گفت که اکنون این شاخص به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال گذشته رسیده است.

به گفته تول، حامیان اردوغان و حزب حاکم او نسبت به رای دهندگان بالقوه کیلیچداراوغلو و بلوک او، در تصمیم نهایی خود قاطع نیستند.

تول خاطرنشان کرد، با این حال، ائتلاف شش حزبی به رهبری حزب جمهوری خواه خلق (CHP) به رهبری کیلیچداراوغلو نتوانسته است این رأی دهندگان را تحت تأثیر قرار دهد و افزود که برخی از آنها می توانند یا سایر نامزدهای ریاست جمهوری را انتخاب کنند یا صرفاً با رأی سفید به انتخابات اعتراض کنند.

صحنه برای انتخابات پارلمانی پیچیده تر به نظر می رسد، که عمدتاً رقابت بین ائتلاف حاکم به رهبری اردوغان، ائتلاف اپوزیسیون شش حزبی و ائتلاف چپ کارگر و آزادی که توسط اعضای حزب دموکراتیک خلق طرفدار کردها رهبری می شود، است.

یک نظرسنجی که این هفته توسط Yoneylem مستقر در استانبول منتشر شد، نشان می‌دهد که در استانه انتخابات، رأی‌دهندگان بلاتکلیف سومین بلوک بزرگ را تشکیل می دهند.

دریا کمورکو، مدیر تحقیقات Yoneylem، به المانیتور گفت که ترکیب رای دهندگان بلاتکلیف و کسانی که قصد شرکت در صندوق های رای در چهارده مه را ندارند، در یک ماه گذشته به ۱۵ درصد رسیده است، میزانی که آن ها را تبدیل به گروه تعیین کننده در انتخابات می کند.

به گفته کمورکو، این موضوع نشان دهنده تفاوتی نسبت به انتخابات قبلی است. او گفت: «با نزدیک شدن به انتخابات، انتظار داریم تعداد رای دهندگان بلاتکلیف کاهش یابد.»

به گفته کمورکو، این افزایش دو دلیل اصلی مشخص دارد: اول، برخی از رای دهندگان از عملکرد احزاب خود در طول دوره مبارزات انتخاباتی ناراضی شده اند، اما هنوز تصمیم نگرفته اند که به جای آنها به چه گروهی رای دهند. دوم، رای دهندگان علاقه ای به انتخابات پارلمانی ندارند، زیرا ریاست اجرایی اردوغان که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، از اهمیت پارلمان کاسته است.

چه افراد از کاندیداهای خود دلخور باشند و چه هنوز تصمیم نگرفته باشند، هم تول و هم کومورکو موافق هستند که جوانان، به ویژه آنهایی که برای اولین بار رای می دهند، اکثریت این رای دهندگان بلاتکلیف را تشکیل می دهند.

کومورکو گفت: «جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله حدود یک سوم از آن ۱۵ درصد را تشکیل می دهند.»

تغییر لازم است، اما ثبات نیز لازم است

در حالی که اکثریت مردم بر این باورند که کشور به تغییر نیاز دارد، اما مسئله مهم این است که آیا تغییری که ائتلاف تحت رهبری حزب جمهوری خواه خلق قول آن را داده، مثبت خواهد بود یا خیر.

با وجود بحران حاد افزایش هزینه زندگی همراه با تورم سرسام آور و واکنش کند دولت به زمین لرزه اخیر، بلوک اصلی اپوزیسیون و کاندیدای مشترک آن یعنی کیلیچداراوغلو هنوز قادر به جلب رای افراد بلاتکلیف نشده است.

تول گفت که یکی از مهم ترین دلایلی که حامیان ناراضی حزب حاکم را از دل کندن از آنها باز می دارد، ناتوانی آنها در تصور ایجاد جریان و تشکیلات جدید برای جایگزینی وضعیت فعلی است.

برک اسن، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه سابانچی استانبول، با این موضوع موافق است. او به المانیتور گفت: «در ذهن آنها ممکن است سؤالاتی وجود داشته باشد که آیا کیلیچداراوغلو می تواند کشور را از یک بحران بالقوه خارج کند یا خیر. »

به گفته اسن، حضور کیلیچداراوغلو در کنار شهرداران محبوب حزب جمهوری خواه خلق در استانبول و آنکارا می تواند به مخالفان کمک کند تا حمایت این رای دهندگان را جلب کنند، زیرا هر دو شهردار به دلیل رهبری موفق خود در راس دو کلان شهر بزرگ کشور، از حمایت مردمی قابل توجهی برخوردار هستند. او گفت: «در اینجا، شهرداران کسانی هستند که جریان اتفاقات را تغییر خواهند داد.»

به نظر می رسد ناکامی اپوزیسیون در قانع کردن محرم اینجه، نامزد ریاست جمهوری از کناره گیری از رقابت، مانع مهم دیگری در مقابل بلوک مخالف اردوغان باشد. سیاستمدار سابق حزب جمهوری خواه خلق که اکنون حزب مملکت (میهن) را رهبری می کند، به دنبال جذب همان پایگاه رأی اپوزیسیون است. از آنجایی که نظرسنجی‌ها رای او را تا ۸ درصد نشان می‌دهند، حضور اینس در رقابت‌های انتخاباتی احتمال رفتن انتخابات به دور دوم را افزایش می‌دهد. این موضوع به نوبه خود، کسب اکثریت در انتخابات پارلمانی را برای احزاب مخالف حیاتی تر می کند. کارشناسان می گویند بلوکی که اکثریت پارلمان را تضمین کند در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که دو هفته پس از دور اول انتخابات برگزار می شود، از مزیت روانی برخوردار خواهد بود.

اسن فکر می کند که اگر ائتلاف حاکم اکثریت پارلمان را در اختیار بگیرد، اپوزیسیون ممکن است روحیه خود را از دست بدهد. او خاطرنشان کرد که جلب نظر رای دهندگان بلاتکلیف در چنین شرایطی حتی سخت تر خواهد بود.

وی در پایان گفت: “در انتخابات پارلمانی، رای دهندگان بلاتکلیف ممکن است رخداد جدید و بسیار غیرمنتظره ای را رقم بزنند.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا