برای واردات خودرو از ارز با منشاء خارجی استفاده شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که برای تامین ارز واردات خودرو از ظرفیت ارز با منشاء خارجی استفاده شود. در این صورت از داخل ارز بیرون نرفته و در عین حال هم مشکل بازار خودرو حل می‌شود.

به گزارش ارک خبر،حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت صنعت خودرو به مرحله حرکت رسیده است و آقای فاطمی امین هم برای برداشتن موانع تلاش می‌کرد. البته که همه مسائل خودرو دست وزارت صمت نیست و جاهای دیگری هم باید اهتمام داشته باشند.
وی افزود: مجوزهایی از ستاد رفع تحریم‌ها برای واردات خودرو گرفته شده، لذا واردات خودروی نو شروع شده و دو فوریت واردات خودرو کار کرده هم در مجلس رای آورد. با واردات خودرو بخشی از مشکل بازار خودرو حل خواهد شد.
میرتاج الدینی همچنین تاکید کرد: باید در کنار واردات خودرو موضوع افزایش تولید داخلی هم در جریان باشد. اکنون رشد ۳۹ درصدی تولید را داشتیم اما به صورت موازی باید هم کیفیت بالا رود و هم واردات باشد تا رقابت در بازار خودرو ایجاد شود. تاکنون بازار خودرو به صورت انحصاری رشد کرده است. اینکه وقتی رقابت بیشتر شود هم نیاز جامعه تامین شده و هم از انحصار خارج می‌شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه نیاز جامعه در سال حداقل دو میلیون خودرو است، گفت: اگر دو شرکت بزرگ خودروسازی همه زورشان را برای تولید خودرو بزنند و بخش خصوصی هم در کنارش باشد در نهایت بیشتر از یک میلیون و دویست تا یک میلیون و چهارصد خودرو بیشتر نمی توانند تولید کنند. این بدان معناست که بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال کمبود داریم. از طرف دیگر به دلیل محدودیت تولید و عرضه خودرو تقاضا بیشتر شد و به دلیل تقاضای کاذب قیمت خودرو افزایش پیدا کرده است. نتیجه هم افزایش سوداگری است. چون فاصله بین قیمت کارخانه با بازار آزاد زیاد است و مردم خرید خودرو را همچون طلا و سکه و مسکن به عنوان سرمایه گذاری تلقی می‌کنند.
میر تاج الدینی ادامه داد: برای حل این مشکل باید راه واردات خودرو باز شود و در کنارش افزایش تولید و ارتقاء کیفیت هم صورت گیرد. اینکه چرا تاکنون واردات انجام نشده به دلیل وجود موانعی بوده که دولت تلاش کرده یکی یکی این موانع را برطرف کند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: یکی از موانع افزایش تقاضای ارز است. با توجه به اینکه اکنون در نوسانات ارزی قرار داریم باید بانک مرکزی قبول کند که ارز واردات خودرو با منشاء خارجی باشد. یعنی باید از ظرفیت افردی که در بانک‌های خارجی پول دارند، استفاده کرد و بانک مرکزی آنها را تایید کند. مثلا فردی در شعبه بانک خارجی یک میلیون یورو دارد و می‌خواهد خودرو وارد کند. بانک مرکزی می‌تواند آن فرد را تایید کرده، در این صورت از داخل ارز بیرون نرفته و خودرو هم وارد می‌شود و با این مدیریت مشکل بازار خودرو حل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا