هفته بارانی در آذربایجان‌شرقی

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به ناپایداری جو تا اواسط این هفته، رگبار باران و در نواحی مستعد بارش تگرگ استان را فرا می‌گیرد.

به گزارش ارک خبر،محمد امیدفر، افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی سامانه بارشی تا سه روز آینده در استان فعالیت خواهد کرد و موجب ناپایداری جو، ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید و غرش آذرخش می شود.وی با بیان اینکه این وضعیت تمام نواحی استان را دربر می گیرد، اظهار کرد: فعالیت این سامانه موجب خیزش یا نفوذ گرد و خاک و بروز مه در ارتفاعات و نواحی مستعد می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی با اشاره به اینکه در این بازه زمانی از نظر دمایی تغییرات قابل ملاحظه ای در استان روی نخواهد داد، گفت: با تشدید بارش های رگباری، احتمال آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه های فصلی و مسیل ها و اختلال در تردد شهری وجود دارد.

امیدفر، ادامه داد: در نواحی مستعد با توجه به بارش تگرگ، احتمال بروز خسارت به باغات وجود دارد بنابراین کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند.

وی خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر شد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا