افزایش ابتلا به سندروم متابولیک در کودکان

نتیجه مطالعات جدید پژوهشگران مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نشان می‌دهد، تماشای بیش از حد صفحات نمایشی مثل موبایل و تلویزیون، احتمال ابتلا به سندروم متابولیک بین کودکان و نوجوانان را ۶۴ درصد افزایش می‌دهد و این هشداری جدی برای خانواده ها است.

به گزارش ارک خبر، به نقل از ایرنا؛ مجری طرح مطالعاتی با عنوان “تماشای صفحه نمایش و خطر ابتلا به سندروم متابولیک ( گروهی از اختلالات مربوط به سلامتی که فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سکته مغزی قرار می دهد) در بین کودکان و نوجوانان” نتایج حاصل از این مطالعه تحقیقاتی را بسیار مهم خواند و از رسانه های گروهی و جامعه خبری خواست برای آگاهی خانواده ها نسبت به نتایج این مطالعه حساسیت نشان داده و هشدارهای لازم را برای جلوگیری از وضعیت جسمانی کودکان و نوجوانان ارایه دهند.

دکتر لیلا جهانگیری با بیان اینکه نوع مطالعه فوق مرور نظام مند و متاآنالیز بوده است، اظهار کرد: طبق این مطالعه کودکان و نوجوانانی که بیش از حد از موبایل و سایر صفحات نمایشی به طور مداوم و روزانه استفاده می کنند، بیشتر از کسانی که از این ابزار کمتر و یا اصلا” استفاده نمی کنند، در معرض افزایش فشار خون، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و سطوح غیر طبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه عامل اصلی مرگ و میرهای ایران ناشی از سندروم متابولیک است، دیابتی بودن ۲۵ درصد از جمعیت کشور را علامتی بسیار خطرناک برای همه گیر شدن این سندروم خواند و گفت: هر فردی که سه مورد از نارسایی های مربوط به فشار خون، دیابت، چربی دور شکم و کلسترول و تری گلیسیرید را داشته باشد، بدون تردید در معرض ابتلا به سندروم متابولیک قرار دارد.

جهانگیری کم تحرکی را عامل اصلی ابتلا به سندروم متابولیک عنوان و اضافه کرد: با توجه به اینکه طیف سنی کودک و نوجوان هنگام استفاده از صفحات نمایشی به طور کامل تحرک بدنی خود را از دست می دهند، بنابراین خطر ابتلا به این نارسایی ها نیز به همان اندازه افزایش پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از صفحات نمایشی و الکترونیکی برای کودکان زیر ۲ سال به طور کامل ممنوع است، ادامه داد: مطالعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز ثابت کرد که استفاده از این صفحات برای افراد ۲ تا ۵ سال در قالب بازی های رایانه ای و کارتون نیز نباید روزانه بیشتر از یک ساعت باشد.

جهانگیری یادآور شد: بر اساس نتایح مطالعه فوق برای کودکان و نوجوانان بالای پنج سال نیز استفاده بیشتر از ۲ ساعت از صفحات نمایشی توصیه نمی شود.

به گفته وی نتایج مطالعه مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نشان داد، استفاده بیش از ۲ ساعت از صفخات نمایشی احتمال ابتلا به سندروم متابولیک را به ازای هر ساعت اضافی به میزان ۲۹ درصد افزایش می دهد و این افراد تا ۳۰ سالگی به بیماری هایی همچون دیابت و فشار خون مبتلا خواهند شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز و کارشناس آموزش ارتقای سلامت با اشاره به اینکه مراقبت از کودکان و نوجوانان توسط خانواده ها باید در این سنین حساس بسیار مورد توجه قرار بگیرد، گفت: با وجود گستردگی استفاده از موبایل، رایانه و تلویزیون در زمان کنونی، اجرای برنامه های زمان بندی توسط خانواده ها به منظور رعایت نکات بهداشتی و سلامتی ضروری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا