حجم آب پشت سدهای آذربایجان غربی به ۱.۳ میلیارد متر مکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: طبق آخرین پایش آب پشت سدهای استان به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته۱۰۰ میلیون مترمکعب کمتر است.

به گزارش ارک خبر،مجید رستگاری در جلسه شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان‌غربی، افزود: امسال شاهد بارش ۳۲۶ میلی متری در استان هستیم که هرچند ۱۱ درصد از سال گذشته بیشتر است ولی پنج درصد نسبت به درازمدت کاهش دارد.

وی افزود: در حوضه دریاچه ارومیه هم ۳۳۰ میلی متر بارش ثبت شده که ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد ولی در این بخش هم نسبت به درازمدت بیش از پنج درصد کاهش داریم.

رستگاری با بیان اینکه البته میزان کاهش سطح آب در برخی سدهای استان، بیشتر بوده و باید توجه ویژه ای به مصارف داشته باشیم، ادامه داد: سطح آبخوان‌ها هم در استان یک متر کاهش یافته و همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم توجه به مصارف بهینه آب در فصل گرم امسال گفت: شاهد کاهش ۱۱ درصدی منابع آب پشت سدها در استان هستیم.

یاسر رهبردین افزود: امسال شاهد کاهش منابع آبی استان در اکثر بخش‌ها هستیم و باید همه نهادها، بهره برداران منابع آبی و مردم در زمینه مدیریت منابع آب، سهم خود را ایفا کنند.

وی اضافه کرد: مدیریت خوب آب پشت سدها در شهرستان‌های مختلف طی فصل گرم امسال موجب می‌شود که مشکلات تأمین آب کم شود.

رهبردین ادامه داد: روند بارش‌ها و منابع تجدیدپذیر آبی در استان، روند رو به کاهشی است و باید به فکر برنامه‌های میان مدت در حوزه تأمین آب در بخش‌های مختلف شرب، محیط زیست، صنعت و کشاورزی باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: البته در سال‌های گذشته توسعه اراضی کشاورزی به ویژه در بالادست بدون حق آبه اتفاق افتاده که باید جلو ابن امر گرفته شود.

رهبردین یادآور شد: توجه به کاهش مصارف غیرمجاز و مقابله با استفاده غیرمجاز در اراضی بالادست نیز باید در دستور کار همه نهادهای مسئول قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا