هشدار سازمان امنیت اروپا درخصوص تداوم تنش بر سر لاچین

سازمان امنیت و همکاری اروپا؛ تنش آذربایجان و ارمنستان بر سر لاچین را نگران کننده دانست.

به گزارش ارک خبر،رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE)، تنش بین رقبای آذربایجان و ارمنستان بر سر یک مسیر ترانزیتی کلیدی در منطقه مورد مناقشه قره باغ را  نگران کننده دانست.

با وجود مذاکرات صلح بین باکو و ایروان، تنش‌ها بین دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر بر سر کریدور لاچین، تنها جاده‌ای که ارمنستان را به منطقه قره باغ آذربایجان وصل می‌کند و جمهوری‌های شوروی سابق را از هم جدا می‌کند، تشدید شده است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این سازمان نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت  کریدور لاچین و تأثیر آن بر جمعیت غیرنظامی، به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله زنان و کودکان ابراز کرد».

جمهوری آذربایجان روز یکشنبه گفت: ارمنستان تلاش کرده است پروازهای شناسایی بر فراز جمهوری خودمختار نخجوان و منطقه لاچین انجام دهد.

از زمان تشدید تنش ها در ماه دسامبر بر سر یک ایست بازرسی در کریدور لاچین، باکو ایروان را به انسداد تلاش های صلح متهم می کند.

این منطقه کوهستانی در مرکز مناقشه ارضی چندین دهه بین دو کشور بوده است. هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ فروپاشید، جدایی طلبان قومی ارمنی در قره باغ که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود، از آذربایجان جدا شدند و در نتیجه حدود ۳۰۰۰۰ نفر کشته شدند.

طرفین دو جنگ برای کنترل قره باغ در دهه ۱۹۹۰ و بار دیگر در سال ۲۰۲۰ انجام دادند. شش هفته درگیری در پاییز ۲۰۲۰ با آتش بس تحت حمایت روسیه به پایان رسید که ارمنستان بخش هایی از مناطق را به آذربایجان که دهه ها به طور غیرقانونی کنترل کرده بود، واگذار کرد.

در آوریل سال جاری، آذربایجان یک پست بازرسی مرزی را در ورودی کریدور لاچین خود ایجاد کرد، که ارمنستان مدعی “محاصره” قره باغ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا