تغذیه آبخوان‌های دریاچه ارومیه مستلزم تامین اعتبار طرح‌های آبخیزداری است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش مهم و حیاتی عملیات آبخیزداری در تغذیه آبخوان های دریاچه ارومیه و کمک به احیای این دریاچه، خواستار تسریع در تخصیص اعتبارات سال جاری طرح‌های آبخیزداری استان شد.

به گزارش ارک خبر،سیروس داودی،  با بیان اینکه عملیات آبخیزداری یکی از مهمترین راهکارهای حفظ آب و خاک است عملکرد آبخیزداری این اداره‌کل در سال گذشته و امسال در حوضه دریاچه ارومیه را تشریح و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، برای شهرستان های تبریز، مراغه، آذرشهر، سراب، شبستر که از حوضه های دریاچه ارومیه می باشند، اعتبار ۲هزار و ۶۰۰ میلیون ریال مصوب شده است که در صورت تخصیص هزینه خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: در شهرستان مراغه و در ادامه اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه اجرایی اسفستانج در قالب عملیات مکانیکی و بیولوژیکی اعتباری به مبلغ ۴۹۰هزار میلیون ریال در سطح پوشش ۳۱۳ هکتار مصوب شده است.

وی افزود: در شهرستان آذرشهر نیز در ادامه اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه های اجرایی ممقان و شیرامین در قالب عملیات مکانیکی و بیولوژیکی اعتباری به مبلغ ۵۵هزار و ۵۰۰ میلیون ریال در سطح پوشش ۵۱۱ هکتار و در شهرستان شبستر هم در ادامه اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه های اجرایی شانجان و سیس در قالب عملیات مکانیکی و بیولوژیکی در سطح پوشش ۳۶۸ هکتار مصوب شده است، اما تا کنون تخصیص اعتبار صورت نگرفته است.

داودی افزود: در شهرستان سراب، در ادامه اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه های اجرایی ایوق چای در قالب عملیات مکانیکی و بیولوژیکی اعتباری به مبلغ ۲۸هزار و ۷۱۰ میلیون ریال در سطح پوشش ۲۱۰ هکتار مصوب شده است.

وی همچنین به عملکرد آبخیزداری در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ برای طرح‌های آبخیزداری شهرستان های تبریز، مراغه، آذرشهر، هریس، سراب و شبستر که از حوضه های دریاچه ارومیه هستند، حدود ۲۷۸ هزار و ۹۹۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

داودی افزود: در شهرستان تبریز و حوضه اجرایی مهران رود، برای اجرای عملیات آبخیزداری در قالب عملیات مکانیکی و بیولوژیکی بیش از چهار هزار میلیارد ریال در سطح پوشش ۳۹۹ هکتار هزینه شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان مراغه نیز در حوضه های اجرایی اسفستانج و بلوک آباد، عملیات آبخیزداری در قالب عملیات مکانیکی و بیولوژیکی در سطح پوشش ۵۵۴ هکتار اجرا شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان آذرشهر، حوضه های اجرایی ممقان و شیرامین عملیات آبخیزداری در قالب عملیات مکانیکی و بیولوژیکی در سطح پوشش ۴۷۰ هکتار و در شهرستان هریس نیز در حوضه های اجرایی نهند چای و سرند چای عملیات آبخیزداری در قالب عملیات مکانیکی و بیولوژیکی در سطح پوشش ۶۵۰ هکتار اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی همچنین گفت: در شهرستان شبستر، حوضه های اجرایی شانجان و سیس برای اجرای عملیات آبخیزداری در قالب عملیات مکانیکی و بیولوژیکی اعتباری به مبلغ ۳۰هزار میلیون ریال در سطح پوشش ۳۰۰ هکتار هزینه شده است و در شهرستان سراب، حوضه اجرایی ایوق چای عملیات آبخیزداری در قالب عملیات مکانیکی و بیولوژیکی در سطح پوشش ۳۴۱ هکتار اجرا شد.

وی به نقش مهم عملیات آبخیزداری در تغذیه آبخوان های دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: اهداف اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه دریاچه ارومیه تقویت سفره های زیرزمینی و قنات های منطقه و کمک به تقویت آبخوان ها، کنترل فرسایش و هدررفت خاک های حاصلخیز و نیز کنترل و مهار سیلاب ها است.

داودی ادامه داد: همچنین کم کردن آسیب های خشکسالی در منطقه، بهبود و توسعه شرایط اقتصادی و اجتماعی روستاییان، تقویت مراتع حوزه با انجام عملیات بیولوژیکی با شعار توسعه پایدار در جهت افزایش تولیدات دامی و محصولات کشاورزی و جلوگیری از حمل رسوب به مخازن سدهای بزرگ و افزایش عمر مفید سدها از دیگر اهداف مهم اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از مهمترین پیامدهای ناشی از عدم اجرای عملیات آبخیزداری به تشدید تبعات خشکسالی، آلودگی هوا، بیابان زایی، بروز سیل های مخرب با از بین رفتن جنگل ها و پوشش گیاهی، افزایش فقر اقتصادی و ایجاد مشکل در تولیدات دامی و کشاورزی اشاره کرد و افزود: بر این اساس خواستار تخصیص سریع منابع مصوب برای اجرای سریع طرح‌های آبخیزداری با توجه به فصل کاری محدود استان هستیم.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شد و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا