ناترازی نسبت شاغلین به بازنشستگان چالش اصلی در آذربایجان شرقی

مدیر صندوق بازنشستگی‌ آذربایجان‌شرقی گفت: ۴۰ هزار نفر در استان شاغل هستند در حالی که باید نسبت بازنشستگان نصف شاغلین باشد و این امر با توجه به پیری جمعیت یک مقوله‌ مهم و چالش است.

به گزارش ارک خبر،طاهره احمدزاده اظهار کرد: ۴۰ هزار نفر در استان شاغل هستند در حالی که باید نسبت بازنشستگان نصف شاغلین باشد و این امر با توجه به پیری جمعیت یک مقوله‌ی مهمی است که باید به آن بها داده شود.

وی با اشاره به اینکه این ناترازی در استان صندوق را با یک چالش مهم مواجه کرده، گفت: مشکل تأمین منابع، مشکلات معیشتی و خدمات رفاهی بازنشستگان یک امر مهم است که امیدواریم با سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها یک سری منابع بازنشستگان تأمین شود.

وی ادامه داد: میانگین حقوق بازنشستگان در سطح استان طی سال جاری حدود ۱۱ میلیون تومان بوده است که امسال از افزایش ۲۰ درصدی برخوردار بود.

احمدزاده با بیان اینکه سال گذشته بازنشسته‌ها از ترمیم حقوق ۵ درصد به علاوه ۹۰۰ هزار تومان بهره‌مند شدند، گفت: خدمات بازنشستگان به غیر از حقوق آنها اعطای تسهیلات و خدمات بیمه‌ای است به طوری که بیمه تسهیلات وام ضروری سال‌هاست که به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق بازنشستگی استان افزود: این وام نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه بوده به طوری که سال گذشته ۱۵ میلیون تومان وام ضروری بدون ضامن و مشکلات اداری با ثبت نام در سایت به حساب بازنشستگان واریز شد.

وی خاطر نشان کرد: این وام امسال به ۳۰ میلیون تومان رسیده که از ابتدای سال جاری به حساب پنج هزار و ۴۰ نفر از مشترکین صندوق واریز شده است.

وی مجموع واریزی این وام را ۱۵۶ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این وام به صورت قرض الحسنه و با ۴ درصد به صورت اقساط ۳۶ ماهه از حقوق مشترکین کسر خواهد شد.

وی به وام ازدواج فرزندان بازنشستگان اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته ۱۲۰۰ نفر از وام ۲۵ میلیون تومانی بهره‌مند شدند که امسال این مبلغ با افزایش ۴۰ درصدی به ۳۵ میلیون تومان رسیده و تا آخر شهریور ماه نهایی شده و به ثبت نام کنندگان پرداخت خواهد شد.

وی به وام همپاد که برای پایان نامه فرزندان بازنشستگان تعلق می‌گیرد اشاره کرد و گفت: این مبلغ در سطح کارشناسی شش میلیون تومان و در سطح کارشناسی ارشد به هشت میلیون تومان رسیده که در مجموع طی سال جاری به حساب ۲۰۸ درخواست کننده واریز شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌ی فرهنگی اجتماعی تلاش کردیم بازنشسته‌ها را به جامعه بیاوریم، تصریح کرد: امسال پنجمین جشنواره ورزشی با تعداد ۲۳۰ بازنشسته ورزشکار، همایش پیاده روی به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان و مسابقه رالی برای اولین بار در استان از جمله تفریح‌ها و برنامه‌هایی است که به منظور نشاط بازنشستگان و حضور آنها در جامعه برگزار شد.

وی به عقد قرارداد دو تفاهم نامه توسط صندوق در خصوص سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: اولین قرارداد با کشت و صنعت پگاه با پنج هزار رأس دام و قرارداد طرح توسعه بازتوانی نیروگاه حرارتی تبریز که از لحاظ استراتژی برق منطقه را تأمین می‌کند از جمله قراردادهایی است که توسط صندوق به امضا رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین سن بازنشستگی ۵۲ سال است اما در استان این میانگین ۶۳ سال می‌باشد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم به عنوان دولت عدالت محور و مردمی به این باور است که تغییرات صورت گرفته باید به نفع مردم منتهی شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد مطالبات بازنشستگان در این دولت به سرانجام رسیده، گفت: مطالبات بیشتر بازنشستگان علاوه بر حقوق و معیشت، دغدغه درمان است.

وی با اشاره به اینکه صندوق بازنشستگی به غیر از کانون‌ها و سمن‌ها، یکی از اعضای شورای ملی سالمندان است، اظهار کرد: این صندوق به عنوان دستگاه دولتی و زیر نظر وزارت کار و رفاه اجتماعی مسئولیت و رسالت خدمات رسانی به مشترکین را بر عهده دارد؛ این صندوق ۱۳۰ هزار مشترک با ۱۲ نفر پرسنل جز دستگاه‌هایی است که کوچک‌سازی را برایش انجام دادیم چرا که بیشتر به بهره‌وری اعتقاد داریم.

دکمه بازگشت به بالا