هفته سیاه نفت رقم خورد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه، افزایش یافت اما با بزرگترین کاهش هفتگی از مارس روبرو شد.

به گزارش ارک خبر، بهای معاملات نفت برنت روز جمعه با ۵۱ سنت افزایش، در ۸۴ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۸ سنت افزایش، در ۸۲ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه بسته شد. با این حال، نفت برنت برای کل هفته حدود ۱۱ درصد و شاخص نفت آمریکا، بیش از هشت درصد کاهش داشت. با وجود محدودیت عرضه عربستان سعودی و روسیه، قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به استمرار نرخ‌های بهره بالا و کندی رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای سوخت، به شدت کاهش یافت.

آمار وزارت کار آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور در سپتامبر، ۳۳۶ هزار شغل جدید ایجاد کرده است که فراتر از رشد ۱۷۰ هزار شغل پیش بینی شده توسط اقتصاددانان بود.

این آمار بر قیمت نفت، تاثیر گوناگونی داشت. به گفته تحلیلگران، اقتصاد قوی آمریکا، می‌تواند تقاضا برای نفت در کوتاه مدت را تقویت کند اما این آمار، به دلار قوی‌تر و افزایش احتمال یک دور دیگر افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ منتهی می‌شود.

دلار قوی معمولا با گران کردن قیمت نفت برای خریداران غیرآمریکایی، تقاضا برای این کالا را کاهش می‌دهد.

تحلیلگران موسسه مالی آی ان جی در یادداشتی اعلام کردند آمار اشتغال روز جمعه، چشم انداز یک دور دیگر افزایش نرخ بهره در آمریکا را زنده نگه داشت و استدلال فدرال رزرو درباره لزوم بالا ماندن نرخ‌های بهره برای مدت طولانی را پشتیبانی کرد.

روسیه اعلام کرد: ممنوعیت صادرات دیزل که از طریق خط لوله به بنادر منتقل می‌شود را لغو کرده است. شرکت‌های روسی همچنان باید ۵۰ درصد محصول دیزل خود را در بازار داخلی عرضه کنند.

گزارش‌ها از رشد سفرهای چین در تعطیلات، تا حدودی از قیمت نفت پشتیبانی کرد. سفرها در اواسط پاییز و تعطیلات روز ملی چین، ۷۱.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۴.۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش یافت و به ۸۲۶ میلیون سفر رسید.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا که معیاری برای سنجش تولید آینده است، هفته گذشته، پنج حلقه کاهش یافت و به ۴۹۷ حلقه رسید که پایین‌ترین آمار از فوریه سال ۲۰۲۲ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا