تولیدات باغی آذربایجان شرقی به بیش از یک میلیون تن رسید

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تولیدات باغی استان در سالجاری به یک میلیون و ۹۹ هزار و ۳۹۹ تن رسیده است، گفت: استان از نظر میزان تولیدات باغی در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

به گزارش ارک خبر،محمدباقر بی پروا روز پنجشنبه، اظهار کرد: سطح کاشت باغ های استان ۱۱۵ هزار و ۶۹۲ هکتار است که در این باغ ها، ۱۱۰ هزار و ۸۶ درخت بارور و پنج هزار و ۶۰۶ درخت غیربارور وجود دارد.

وی به انواع محصولات تولیدی و برداشت شده در باغ های آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: سیب با ۷۶۹ هزار و ۲۰۳ تن بیشترین و سنجد با ۵۱۱ تن کمترین محصول باغی برداشت شده در استان در سالجاری است که به ترتیب رتبه دوم و اول کشوری را از آن استان کرد.

بی پروا افزود: امسال بیش از ۶۰ هزار تن زردآلود در باغات استان تولید شده و رتبه دوم کشوری را در تولید این محصول را داریم و در سایر محصولات باغی نیز به ترتیب هلو، شلیل، آلو و شفتالو بیش از ۵۸ هزار تن، گوجه سبز بیش از ۲۰ هزار تن، گردو ۲۳ هزار و ۶۹ تن، آلبالو ۱۶ هزار و ۷۷۶ تن، گوجه فرهنگی گلخانه ای ۱۹ هزار ۷۲۱ تن، بادمجان گلخانه ای بیش از ۱۰ تن و گل محمدی یک هزار و ۸۵۰ تن تولید و برداشت شده و استان رتبه های دوم تا پنج کشوری را در تولید این محصولات دارد.

ممنوعیت توسعه باغات در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و راهبردهای جهاد کشاورزی 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان به ممنوعیت توسعه باغات در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، براساس مصوبه هیات وزیران در ۲ حوضه ارس و قزل اوزن اشاره کرد و گفت: توسعه سطح زیر کشت گلخانه ها به منظور افزایش بهره وری آب یکی از راهبردهای این سازمان در مقابله با کم آبی و مدیریت مصرف آب است.

بی پروا افزود: همچنین در پایاب سدهای تازه ساخت منابع آبی جدید پیش بینی شده و افزایش تولید از طریق ارتقاء بهره وری عوامل تولید با اجرای عملیات اصلاح و نوسازی باغات موجود انجام می شود.

وی ادامه داد: حذف و جایگزینی باغات درجه سه، اصلاح و نوسازی باغات درجه ۲ که تولید آنها کاهش یافته، توسعه کشت گیاهان دارویی و ارقام کم آب بر همچون عناب، زعفران، گل محمدی و سنجد از دیگر اقدامات امور باغبانی در راستای مقابله با کم آبی در این حوضه است.

تولیدات باغی آذربایجان شرقی به بیش از یک میلیون تن رسید

تولید ۶۰۰ هزار تن محصولات باغی در نیمه نخست امسال

بی پروا به اهداف امور باغبانی جهاد کشاورزی استان و همچنین مقایسه میزان تولید محصولات باغی در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: تولید محصولات باغی در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۱۹۵ هزار تن بود که این رقم در سال گذشته به یک میلیون و ۱۴۲ هزار کاهش یافت و برای امسال نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن هدف گذاری شده که ۶۰۰ هزار تن آن تحقق یافته است.

وی توسعه گلخانه های و ساخت گلخانه های جدید در استان را از دیگر اهداف واحد امور باغبانی استان برشمرد و افزود: سطح گلخانه های استان در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ هکتار بود که در سال گذشته ۴۰ هکتار دیگر به این رقم افزوده شد و برای امسال ۸۵ هکتار هدف گذاری شده که تاکنون ۴۷ هکتار تحقق یافته است.

بی پروا میزان تحقق برنامه های امور باغبانی در ردیف های مختلف را بیان کرد و گفت: اصلاح و نوسازی گلخانه ها به مساحت یک هکتار، تامین ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال اصلاح شده داخلی، اصلاح و نوسازی باغات درجه ۲ و سه به مساحت هفت هزار و ۳۵۰ هکتار، توسعه هزار هکتاری باغات نوآباد، توسعه ۳۰۰ هکتاری باغات واقع در اراضی شیبدار، توسعه سه هزار هکتاری کشت گیاهان دارویی و توسعه سه هکتاری باغات مادر از ابتداری سالجاری در استان محقق شده است.

تولیدات باغی آذربایجان شرقی به بیش از یک میلیون تن رسید

افزایش ۷۷.۵درصدی تولید محصولات گلخانه ای در دولت سیزدهم

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به افزایش ۷۷.۵ درصدی تولید محصولات گلخانه ای در استان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: میزان تولید این نوع محصولات در استان قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم حدود ۵۳ هزار و ۷۰۰ تن بود که بیش از این رقم در ۶ ماهه نخست امسال محقق شده و ۵۵ هزار تن محصولات گلخانه های در استان تولید شده است.

بی پروا سطح گلخانه های فعال استان را ۳۴۵ هکتار اعلام کرد و گفت: ۳۰۰ هکتار نیز در دست ساخت بوده و بیش از ۹۰۰ هکتار نیز در دست مطالعه است.

وی ادامه داد: تا پایان سال پیش بینی می شود این رقم به ۱۰۳ هزار تن برسد که رشد ۷۷.۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ خواهد داشت.

وی همچنین به تولید نهال در قبل از دولت سیزدهم در استان اشاره کرد و گفت: تا قبل از دولت فعلی، ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار اصله نهال در استان تولید شده بود که بیش از این رقم و در نیمه نخست امسال به تعداد ۲ میلیون ۷۰۰ هزار اصله تولید شد که ۶.۱ درصد بیشتر شده است.

بی پروا ادامه داد: مساحت نهالستان در دولت سیزدهم ۵۷ درصد، سطح سایه بان های باغی ۲۵۰ درصد، ارقام اصلاح شده بادام ۴۶۱.۵ درصد، تعداد ارقام سیب اصلاح شده ۷۰۶ درصد، تعوسض تاج درختان گردو ۱۳۶ درصد و تولید گیاهان دارویی ۲۳.۲ درصد نسبت به دولت قبلی بیشتر شده است.

آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و در حدود یکصد هزار هکتار باغ و قلمستان است.

سال گذشته بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید و ۳۲۰ میلیون دلار محصول به ۵۲ کشور اروپایی و آسیایی صادر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا