ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی تبریز با بهره مندی از تجربیات جهانی

ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی و ناکارآمد یکی از اولویت های مدیران شهری در کلانشهر تبریز و سایر کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور است که به منظور ایمن سازی و پیشگیری از خطرات در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله اجرا می‌شود و در این مسیر بهره مندی از تجربیات جهانی و همکاری نهادهای بین المللی می تواند راهگشا باشد.

به گزارش ارک خبر،کشورمان همکاری نزدیکی با برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) دارد و در آذر ماه سال ۱۳۸۵ دولت و برنامه اسکان بشر ملل متحد توافقنامه ای برای تاسیس دفتر کاهش سوانح برنامه اسکان بشر ملل متحد امضا کردند و این دفتر به طور رسمی در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد و امروز نیز هیاتی از این دفتر بازدیدی از سکونتگاه های غیررسمی تبریز داشتند.

دفتر هبیتات در ایران در سال ۱۳۸۸ با تمرکز بر موضوع کاهش آثار خطرات و بلایای طبیعی و بر اساس موافقت نامه ای بین برنامه اسکان بشر ملل متحد و دولت جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد و از ابتدای سال ۱۳۹۰ فعالیت های دفتر به سمتی فراتر از حوزه کاهش آثار خطرات بلایای طبیعی هدایت شد و پرداختن به همه حوزه های کاری و برنامه های هبیتات در جهت پاسخگویی مناسب به مشکلات و چالش های اسکان بشر و توسعه شهری پایدار، در دستور کار قرار گرفت.

دفتر هبیتات در تهران و کمیتۀ ملی اسکان بشر برنامۀ همکاری مناسبی را تدوین کرده اند که مطابق با اولویت های دولت کشورمان بوده و در حیطۀ فعالیت های اسکان بشر و توسعۀ شهری است، توجه خاص به سیاست ها و برنامه های کلان بخش مسکن، برنامه ریزی شهری، گسترش همکاری های فنی دوجانبه و توجه خاص به خطرات زلزله از مهمترین برنامه های این دفتر هستند.

تا جایی که آرمان خورسند مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، فروردین ماه امسال در پیامی به اجلاس ۲۰۲۳ آسیا اقیانوسیه هبیتات در خصوص توسعه پایدار ۲۰۳۰ بر ارتباط سازنده کشورمان با برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) تاکید کرد.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر گفت: باتوجه به انطباق شعار سال هبیتات در خصوص تأمین مسکن برای اقشارآسیب‌ پذیر و هدف طرح نهضت ملی مسکن در ایران همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با هبیتات بسیار مثمرثمر خواهد بود.

مدیر دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران از سکونتگاه‌های غیررسمی تبریز بازدید کرد

امروز هم مدیر دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) در ایران به همراه معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز و نماینده وزارت راه و شهرسازی، از سکونتگاه های غیررسمی تبریز بازدید کرد.

محمد عزتی معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز در این بازدید با تشریح اهداف، برنامه ها و اقدامات اجرایی شهرداری تبریز در این مناطق، خواستار انتقال تجارب علمی و همچنین بهره مندی از امتیازات عضویت ایران در سازمان های جهانی به ویژه برنامه اسکان بشر ملل متحد در راستای توانمندسازی این نواحی شد.

افشین کلانتری مدیر دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران هم پس از بازدید چند ساعته و مشاهده شرایط سکونت مردم در این مناطق و اقدامات انجام گرفته شهرداری تبریز در راستای اصلاح، ایمن سازی و کاهش مخاطرات تا به امروز، با تمجید از رویکرد مدیریت شهری تبریز در جهت بهبود شرایط زندگی در سکونتگاه های غیر رسمی به ویژه مسیرگشایی در این نواحی، قول مساعدت در خصوص جلب توجه سازمان های بین المللی به ویژه هبیتات؛ در جهت تهیه طرح مطالعاتی لازم برای انتقال تجربیات علمی جهانی و همچنین بهره مندی از امتیازات عضویت ایران در مجامع بین المللی را داد.

برنامه اسکان بشر ملل متحد (UN-Habitat) برنامه ای برای سکونتگاه‌های انسانی و توسعه شهری پایدار است.

این برنامه که دفتر مرکزی آن در نایروبی، کنیا قرار دارد، در سال ۱۹۷۸ به‌دنبال برگزاری اولین کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد سکونتگاه‌های انسانی و توسعه شهری پایدار که در سال ۱۹۷۶ در ونکوور، کانادا برگزار شد، تأسیس شد.

رسالت هبیتات ترویج و ارتقاء توسعۀ اجتماعی و زیست‌ محیطی اسکان بشر و دستیابی به هدف مسکن درخور برای عموم است.
هبیتات می‌ کوشد با پیشگامی در فرایند شهری ‌شدن و ترویج تغییر سیاست‌ها، روش‌ها و نگرش‌ های مقابله با نیازهای توسعۀ شهری، رشد شهرها و مناطق روستایی را به فرصتی برای توسعه فراگیر برای همۀ شهروندان تبدیل کند.

سه هزار و ۶۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در آذربایجان شرقی وجود دارد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری تبریز در این سکونتگاه ها زندگی می کنند.

دکمه بازگشت به بالا