کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش حوزه درمان آذربایجان شرقی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: کمبود نیروی انسانی به ویژه در بخش های تخصصی مهمترین و بزرگ ترین چالش حوزه درمان آذربایجان شرقی است.

به گزارش ارک خبر،جواد احمدیان روز پنجشنبه در گفت وگویی، افزود: این موضوع به حدی دامنگیر مراکز درمانی و بهداشتی استان شده است که در تعدادی از مراکز به خصوص در مناطق کم برخوردار و روستایی پزشک عمومی برای ارایه خدمات درمانی به مراجعه کنندگان وجود ندارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که دانش آموخته مراکز دانشگاهی در آذربایجان شرقی به حد کافی وجود دارد اما به دلیل سختی و طاقت فرسا بودن خدمت در پاره ای از مراکز حتی اورژانس تعدادی از شهرستان ها و بخش ها از داشتن پزشک عمومی و متخصص محروم مانده اند.
احمدیان یکی از دلایل مهم و اصلی کمبود پزشک عمومی در مراکز درمانی آذربایجان شرقی را دریافتی های پایین اعلام و اضافه کرد: بر همین اساس پزشکان تمایل چندانی برای اعزام به مناطق محروم و دورافتاده ندارند و این مساله مراکز اورژانس را نیز در بر می گیرد.
وی افزایش مبلغ ماندگاری پزشکان در مناطق روستایی و شهرستان های کم برخوردار را از جمله راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی دانست و ادامه داد: بر همین اساس دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیشنهاد افزایش ۲ برابری حقوق و مزایا برای خدمت در این مناطق را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارایه کرده است.
احمدیان یادآور شد: همین پیشنهاد برای طب اورژانس نیز پیشنهاد شده است که اگر به تصویب نهایی برسد بخش عمده ای از مشکلات مربوط به کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه درمان را رفع می کند.
وی تفاوت دستمزدهای فعالان حوزه درمان و بهداشت را از مشکلات بسیار مهم نظام سلامت کشور و استان برشمرد و ادامه داد: فاصله این موضوع بین ایران و کشورهای همجوار باعث شده است تعدادی از کارکنان مهاجرت را بر ماندگاری در کشور ترجیح دهند که تداوم این روند منجر به بروز و ظهور انواع معضلات خواهد شد.
احمدیان از افزایش تعداد نیروی انسانی مهاجرت کننده از آذربایجان شرقی به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای همجوار خبر داد و اضافه کرد: بر همین اساس امسال روند افزایشی به ویژه در حوزه شغل پرستاری را شاهد بودیم.
وی با اشاره به نیاز شدید کشورهای اروپایی به پرستار ، افزود: بر همین اساس پذیرش فعالان این حوزه بسیار راحت تر از سال های قبل انجام می شود و همین امر سبب ترغیب آنها به مهاجرت می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز فرسودگی تجهیزات و دستگاه های پزشکی از جمله رادیوتراپی و سی تی اسکن ها مراکز درمانی و بیمارستان های آذربایجان شرقی را از دیگر چالش های حوزه درمان عنوان کرد و گفت: هم اکنون بسیاری از دستگاه های رادیوتراپی مراکز درمانی آذربایجان شرقی عمر مفید خود را طی کرده و به مرحله فرسودگی رسیده اند.
احمدیان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در سال جاری همت مضاعفی برای جبران کمبودها در زمینه تجهیزات پزشکی انجام داده است که استقرار دستگاه سی تی اسکن ۱۶۰ در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز و نوسازی دستگاه های ام آر آی در مراکز درمانی بیشتر شهرها از جمله این اقدامات است.
دانشگاه علوم پزشکی تبریز با داشتن حدود ۹ هزار دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.
۱۳ مرکز آموزشی و درمانی، ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری و تعداد ۱۹ شبکه بهداشت از جمله امکانات دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا