ازدواج آسان پیش نیاز جوانی جمعیت

تغییر الگوی جمعیتی آذربایجان‌شرقی به سمت سالمندی، کاهش فرزندآوری و عدم رغبت خانواده‌های جوان برای داشتن فرزند، این استان را در آینده با بحران و مشکل پیری جمعیت مواجه می‌کند، تنها راه برون رفت از این مشکل و پیشگیری از این بحران، تشویق خانواده‌های جوان برای فرزندآوری و ایجاد زمینه‌های ازدواج آسان جوانان است.

به گزارش ارک خبر،همچنان که آب مایه حیات موجودات زنده در جهان است، فرزندآوری و جوانی جمعیت نیز مایه حیات جامعه و از اصلی ترین مولفه های رشد و پیشرفت جوامع بشری و از مهمترین شاخص های پایداری نظام خانواده است که بقای توسعه و نسل های آینده را تضمین می کند.

نعمت داشتن فرزند موهبتی الهی است که خداوند به همه موجودات زنده عطا کرده ولی در زمان کنونی با کاهش میزان علاقه جوانان به ازدواج و خانواده های جوان به داشتن فرزند، ارزش و جایگاه این نعمت و موهبت الهی در جامعه کمرنگ تر شده است و خانواده های جوان به جای فرزندآوری به نگهداری حیوانات خانگی سوق یافته اند.

به عقیده مسوولان مربوطه و کارشناسان علوم اجتماعی، روند سالمندی در آذربایجان شرقی با شتاب بیشتری در حال حرکت بوده و ادامه این وضعیت در آینده موجب بروز مشکلات عدیده ای در عرصه های مختلف بهداشتی، درمانی و خدمات رسانی برای تامین نیاز سالمندان خواهد شد و از هم اکنون باید این زنگ خطر را جدی گرفت و با اتخاذ سیاست های مناسب و ارایه مشوق های لازم جوانان را به موضوع ازدواج و خانواده های جوان را به فرزندآوری تشویق کرد.

پیری جمعیت آذربایجان شرقی در کنار مشکلات جدی مانند کمبود منابع انسانی و تاثیر منفی بر رشد و پیشرفت، رونق اقتصادی و سلامت و رفاه اجتماعی، نیازمند تامین امکانات ویژه از جمله تخت‌های بیمارستانی، آسایشگاه‌ها و افزایش کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و متخصصان سیستم بهداشت و درمان برای رسیدگی به سالمندان است و تامین آن ها هزینه های هنگفتی به دستگاه های متولی و دولت تحمیل خواهد کرد.

بر اساس اعلام مسوولان استانی، آذربایجان شرقی از نظر جمعیت جزو پنج استان پیر کشور بوده و دلیل اصلی آن نیز افزایش سن ازدواج در پسران و دختران و کاهش فرزندآوری در زوج های جوان است.

بر اساس اعلام مسوولان استانی، آذربایجان شرقی از نظر جمعیت جزو پنج استان پیر کشور بوده و دلیل اصلی آن نیز افزایش سن ازدواج در پسران و دختران و کاهش فرزندآوری در زوج های جوان است.

مسوولان ذیربط و کارشناسان علوم اجتماعی معتقد هستند، با این روند خانواده‌ها به سمت تک فرزندی پیش می‌ روند و هرم سنی جمعیت رو به بالا می رود و در نتیجه جمعیت کاهش می‌ یابد بنابراین برای پیشگیری از آن باید تمام دستگاه‌ها برای رفع موانع ازدواج آسان و اعطای مشوق‌های لازم به زوج های جوان برای فرزندآوری پای کار بیایند.

دولت سیزدهم نیز در راستای اجرای طرح جوانی جمعیت، تسهیلات ویژه ای برای حمایت از خانواده و فرزندآوری پرداخت می کند و این تسهیلات برای فرزند اول تا پنجم و حتی بالاتر نیز متفاوت است، همچنین از خانواده های دارای دوقلو، سه قلو و بیشتر نیز حمایت های مختلفی انجام می دهد.

کسب و کار، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع وابسته به جمعیت است

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت فرزندآوری و جوانی جمعیت، می گوید: ماندگاری یک مملکت نیازمند داشتن سه تا هفت فرزند برای هر خانواده بوده و کسب و کار، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سایر حوزه ها وابسته به جمعیت است.

«عابدین خرم»، طرح شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» در سال های گذشته را توطئه جهانی علیه کشور ما می داند و می افزاید: هیچ کشوری در دنیا با فرزند کمتر به قدرت نرسیده است و کشورهایی که از پیشرفت برخوردار شده اند، پرجمعیت هستند.

وی عامل بقا و دوام یک کشور را جمعیت اعلام و اظهار می کند: برای داشتن ایران قوی و قدرتمند در دنیا و سربلند در مقابل کشورهای منطقه باید روز به روز جمعیت کشور افزایش یابد و برای جوانی جمعیت تلاش کرد.

خرم، ادامه می دهد: اگر خانواده در یک مملکت پایدار و زندگی مشترک و ازدواج در آن رونق داشته باشد، آن کشور از لحاظ تولید مثل و افزایش جمعیت روز به روز با ترقی و تعالی مواجه می شود.

وی یادآوری می کند: خانواده، ازدواج، سازگاری با کمبودها و فرزندآوری از عوامل رشد و پیشرفت یک جامعه بوده و وجود خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر باید برای جامعه الگو باشد و فعالان حوزه فرهنگ و هنرمندان در خصوص افزایش تولید مثل، فرزندآوری و جوانی جمعیت تبلیغ و ترویج کنند.

خانواده، ازدواج، سازگاری با کمبودها و فرزندآوری از عوامل رشد و پیشرفت یک جامعه بوده و وجود خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر باید برای جامعه الگو باشد و فعالان حوزه فرهنگ و هنرمندان در خصوص افزایش تولید مثل، فرزندآوری و جوانی جمعیت تبلیغ و ترویج کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که این استان جزو پنج استان پیر کشور است، می گوید: سمت و سوی برنامه‌ها و اقدامات باید با محوریت فرزندآوری و جوانی جمعیت و استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها باشد.

خرم، با تاکید بر اینکه موضوع حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مساله بسیار مهمی است که باید تمامی دستگاه‌ها برای رفع موانع و اعطای مشوق‌های لازم پای کار بیایند، می افزاید: در زمان کنونی باید از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای دستیابی به اهداف مورد نظر در مساله حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خوبی استفاده کرد.

آذربایجان شرقی دارای رتبه پنجم پیری جمعیت کشور است

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز می گوید: آذربایجان شرقی به لحاظ پیری جمعیت در کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص داده و دلیل اصلی این موضوع، افزایش سن ازدواج در پسران و دختران است.

«ناصر رهبر»، با بیان اینکه تاخیر در فرزندآوری در بین زوج ها از معضلات مهم جوانی جمعیت در کشور و آذربایجان شرقی است می افزاید: امر ازدواج توسط نهادهای مختلف تصمیم گیر کشور به روش های مختلف و متنوع باید تسهیل شود، در غیر این صورت روند کنونی پیری جمعیت شدت بیشتری خواهد گرفت.

وی تاخیر در فرزندآوری به دلیل سن بالای زوجین را از عوامل بسیار موثر در کاهش جوانی جمعیت کشور و استان دانسته و اظهار می کند: در زمان کنونی خانواده‌ها تنها به داشتن یک فرزند اکتفا می کنند و فرصت باروری مطلوب را به علت سپری شدن زمان مناسب از دست می‌دهند.

رهبر، با بیان اینکه با افزایش سن زوجین مشکلات فرزندآوری و جنین هم افزایش پیدا می یابد، ادامه می دهد: با این روند خانواده‌ها به سمت تک فرزندی پیش می‌ روند و هرم سنی جمعیت رو به بالا می رود و در نتیجه جمعیت کاهش می‌ یابد.

وی با بیان اینکه هزینه های پیری جمعیت در استان بسیار هنگفت خواهد شد، یادآوری می کند: بیشترین برنامه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه سلامت مربوط به افراد میانسال بین سنین ۳۰ تا ۶۰ سال است که دارای بیشترین درصد جمعیت هستند.

حوزه های مرتبط با جمعیت و خانواده باید زوج های جوان را به فرزندآوری ترغیب کنند

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به خطر افزایش جمعیت سالمندی استان، می گوید: ادامه این روند موجب بروز مشکلاتی در آینده در سطح استان می شود و باید با ارایه مشوق های لازم زمینه ازدواج و فرزندآوری در جامعه فراهم شود.

«زهرا کوهی» با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در حوزه جمعیت و خانواده، می افزاید: رسانه های جمعی، مراکز فرهنگی و دانشگاهی و اساتید حوزه جمعیت و خانواده باید در این زمینه نقش بیشتری ایفا کرده و زوج های جوان را به فرزندآوری ترغیب کنند.

وی با اشاره به فاصله پنج ساله بین ازدواج زوجین و فرزند اول، اظهار می کند: این موضوع خطرناک بوده و تبعات منفی آن در آینده گریبانگیر جامعه و خانواده ها می شود.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه به شدت با ناباروری اولیه در جامعه مواجه هستیم، می گوید: این روند هزینه های ناخواسته ای را در آینده به سیستم بهداشت و درمان تحمیل و نهادهای خدماتی مانند بیمه ها را با مشکل مواجه می کند.

کوهی، با تاکید بر الگوسازی مناسب از خانواده های دارای چند فرزند در جامعه، ادامه می دهد: در آذربایجان شرقی تعداد خانواده های دارای بیش از سه فرزند کمتر بوده و باید خانواده ها به فرزندآوری بیشتر سوق داده شوند.

وی با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات از دیگر حمایت های دولت برای حمایت از خانواده و فرزندآوری است، یادآوری می کند: در این طرح برای فرزند اول تا پنجم و حتی بالاتر نیز وام اختصاص می یابد.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی می گوید: میزان وام برای فرزند اول ۳۰۰ میلیون ریال، فرزند دوم ۶۰۰ میلیون ریال، فرزند سوم ۹۰۰ میلیون ریال، چهارم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و پنجم و بالاتر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

کوهی، می افزاید: دولت از خانواده های دارای دوقلو، سه قلو و بیشتر نیز حمایت های مختلفی انجام می دهد که از جمله هزینه های درمانی آن ها را تامین می کند.

کاهش نرخ جمعیت و باروری در آذربایجان شرقی چالش بزرگ امور بهداشتی، سلامتی و اجتماعی است

رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه شاخص فرزندآوری در این استان پایین تر از میانگین کشوری و بسیار نگران کننده است، می گوید: کاهش نرخ جمعیت و باروری در استان، چالش بزرگ امور بهداشتی، سلامتی و اجتماعی است.

«حسین حقائی»، می افزود: اگر رویه کنونی تداوم یابد، ظرف چند سال آینده هرم جمعیتی استان به سمت پیری دوچندان می رود و این موضوع به دلیل بروز و ظهور انواع آسیب ها، بسیار نگران کننده است.

وی نرخ استاندارد فرزندآوری در شاخص های جهانی را ۲.۱ فرزند به ازای هر مادر اعلام کرده و اظهار می کند: این رقم در ایران معادل ۱.۶۶ و در آذربایجان شرقی ۱.۶۲ است که آماری بسیار هشدار دهنده و به جهت سلامتی عمومی جامعه و نیز مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مساله ساز خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی می گوید: چنانچه از هم اکنون اقدامات لازم فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای ایجاد دگرگونی در موضوع فرزندآوری زوجین انجام نشود، بدون تردید طی سال های آینده و متمادی انواع مشکلات ایجاد می شود که رفع آنها هزینه های بسیار کلان بهداشتی و فرهنگی را طلب می کند.

حقائی، پیشروی هرم جمعیتی آذربایجان شرقی به سمت پیری را تهدیدی اجتماعی دانسته ادامه می دهد: بروز انواع ناهنجاری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در اینده از تبعات این موضوع است.پیشروی هرم جمعیتی آذربایجان شرقی به سمت پیری تهدیدی اجتماعی بوده و بروز ناهنجاری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در اینده از تبعات آن است.

وی نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و ایجاد زمینه های فکری لازم و کافی در بین زوجین برای فرزندآوری را بسیار مهم و تعیین کننده دانسته و یادآوری می کند: انتشار اخبار و گزارش های مفید و جامع از مزیت های قانون جوانی جمعیت و هشدارهای لازم درباره پیری جمعیت می تواند در روشنگری و بصیرت افزایی خانوارها برای افزایش جمعیت اثربخش باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا