ماجرای تعطیلی بازار طلای تبریز چه بود؟

مساله سامانه مودیان مالیاتی و درج اطلاعات خرید و فروش صنف طلا که از اول دی لازم‌الاجرا شده، اعتراض و تعطیلی بازار طلای برخی شهرها از جمله تبریز را به دنبال داشته است.

به گزارش ارک خبر،از اول دی ۱۴۰۲ فروشندگان مصنوعات طلا و پلاتین مکلف شدند به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند و صورت‌حساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند. این موضوع از آن جهت برای طلافروشان گران تمام شد که صنف طلا همپای پزشکان و وکلا ملزم به پرداخت مالیات با هر میزان فروش هستند در حالی‌که سایر صنوف تا سقف ۱۸ میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف شده‌اند! مساله‌ای که به تعطیلی بازار طلا در برخی شهرها نظیر تبریز منجر شد.

در همین خصوص تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با بازرس هیات مدیره صنف طلا و جواهر تبریز صحت خبر تعطیلی بازار طلای این شهر را بررسی کرد.

بازار طلای تبریز باز است

مهدی بهرمانی، بازرس هیات مدیره صنف طلا و جواهر تبریز در خصوص اخبار مربوط به تعطیلی بازار طلا و جواهر تبریز گفت: «با رایزنی‌های صورت‌گرفته با سازمان امور مالیاتی استان، بخشودگی صد درصدی عدم انجام تکالیف سامانه مودیان به صنف طلا به صورت کتبی ارائه شد و فردا بازار تبریز باز می‌شود.»

فضای مجازی به اعتراض صنف طلا دامن زد

وی در خصوص دلیل اعتراض و تعطیلی بخشی از صنف طلا توضیح داد: «اعتراض صورت گرفته به دلیل نبود آگاهی کامل نسبت به سامانه مودیان است. این سامانه قرار بود از اول تیر اجرایی شود و عدم اطلاع‌رسانی متولیان امر و از طرفی انتشار اخباری در فضای مجازی باعث تحریک صنف طلا شد.»

بهرمانی افزود: «بخشی از بازار طلای تبریز دیروز قبل از ظهر نیمه‌تعطیل بود و بعد از ظهر کلیه واحدها فعالیت داشتند؛ اما با رایزنی صورت گرفته با سازمان امور مالیاتی و قول مساعد این سازمان در خصوص مرتفع کردن خواسته‌های صنف طلا، فردا بازار باز است.»

خواسته‌های صنف طلا چه بود؟

بهرمانی درباره خواسته‌های صنف طلا گفت: «اجرای مقررات مربوط به سامانه مودیان نیاز به بسترسازی و فرهنگ‌سازی دارد. مثلا ما کد ملی و مشخصات از خریدار می‌خواهیم اما برخی از مردم همکاری نمی‌کنند. در صورتی که برای ثبت در سامانه این اطلاعات لازم است. قرار شد فرصتی داده شود تا شیوه‌نامه اجرای مقررات این سامانه با اصلاحات لازم و با تنفسی نسبت به اجرا عملیاتی شود.»

بازرس هیات مدیره صنف طلا و جواهر تبریز با تاکید بر اینکه مساله پیش‌آمده تشویش اذهان است و موضوع پیچیده‌ای نیست، خاطرنشان کرد: «ما دو سامانه داریم که امیداوریم در همین راستا یک پنجره واحد ایجاد شود و هر واحد صنفی یک بار اطلاعات ارائه دهد و تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها اطلاعات مورد نیازشان را کشف کنند.»

بخشش جریمه عدم تکالیف سامانه مودیان تبریز

وی توضیح داد: «دیروز درباره این موضوع که چرا صنف طلا با هر رقم فروش شامل ثبت اسناد و فاکتور الکترونیکی می‌شود اما در سایر صنوف سقف بالاتر از ۱۸ میلیارد تومان است، از رئیس سازمان امور مالیاتی استان سوال شد؛ وی در این خصوص توضیح داد که این موضوع از گذشته بوده و صنف طلا، هم‌سطح پزشکان و وکلا حساب شده است.»

بهرمانی تاکید کرد: «بنابراین درخواست صنف طلا این است که تنفس ۱۸ میلیاردی برای صنف طلا هم لحاظ شود. زیرا همکاران ما هم مشابه سایر صنوف فعالیت دارند و امیدواریم این موارد اصلاح شود و این قانون به بهترین شکل اجرا شود.»

وی خاطرنشان کرد: «امروز از سوی امور مالیاتی استان فرصتی داده شد و صورت‌جلسه امضا شد و سازمان امور مالیاتی پذیرفت که صد درصد جرایم عدم انجام تکالیف سامانه مودیان بخشوده شود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا