روزنه های امید برای احیا دوباره شناسنامه دوچرخه سواری ایران

تیم دوچرخه سواری پتروشیمی تبریز زمانی به دلیل کسب عناوین متعدد قهرمانی در تورها و مسابقات بین المللی داخلی و خارجی، به یکی از مطرح ترین تیم های فعال در سطح آسیا و حتی جهان تبدیل شده بود و شناسنامه و برند دوچرخه سواری کشور به شمار می رفت ولی در سال ۱۳۹۵ به یکباره منحل شد و جامعه دوچرخه سواری و علاقه مندان این رشته را بهت زده کرد.

به گزارش ارک خبر، اکنون پس از گذشت نزدیک به هشت سال از این اتفاق، احیا مجدد این تیم پرافتخار کشورمان و حمایت دوباره مجموعه پتروشیمی از تیم دوچرخه سواری مطرح شده که البته نتیجه پیگیری ها و جلسات مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با مدیران این مجموعه بوده است.

پتروشیمی تبریز در کنار معرفی استعدادهای این رشته در سطوح مختلف، افتخارات زیادی برای استان و کشور در رشته ورزشی دوچرخه سواری آفریده است، قرارگرفتن در صدر تیم های آسیایی بر اساس رده بندی اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری “یو سی آی”، قهرمانی در چندین تور بین المللی داخلی و خارجی و کسب هشت عنوان قهرمانی در تور بین المللی آذربایجان از جمله افتخارات این تیم باشگاهی است که با هر بار قهرمانی در مسابقات و تورها، نام ایران در کشورهای مختلف طنین انداز شده و پرچم کشورمان به اهتزاز درآمده است.

پتروشیمی تبریز زیرساخت لازم برای تیمداری در دوچرخه سواری را دارد

رئیس هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی با تشریح جزئیات مذاکرات انجام شده بین اداره کل ورزش و جوانان استان، فدراسیون دوچرخه سواری و پتروشیمی تبریز و حصول توافقات اولیه برای احیا مجدد این تیم، اظهار کرد: مجموعه پتروشیمی تبریز به دلیل تیمداری در این رشته در دهه گذشته، امکانات و زیرساخت های لازم برای تیمداری مجدد را داراست و به طور یقین دوچرخه سواران مستعد و جوان استان با استفاده از امکانات این مجموعه، می توانند برای استان و کشور افتخارآفرینی کنند.

ناصر هوشیار در گفت و گو با ایرنا افزود: نیاز دوچرخه سواری استان در حالت فعلی، حمایت از این رشته در سطح باشگاهی است که اگر این اتفاق بیافتد و رشته دوچرخه سواری تحت حمایت پتروشیمی تبریز قرار گیرد برای رکابزنان استان ایجاد انگیزه شده و این رشته بیش از پیش توسعه می یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه باشگاه به معنی واقعی در استان وجود ندارد و حامیان مالی اندکی هم که در استان هستند بیشتر در فوتبال و چند رشته خاص ورود کرده اند و این موضوع موجب افت رشته های ورزشی یا کوچ ورزشکاران به شهرها و استان های دیگر می شود.

هوشیار افزود: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تنها حامی دوچرخه سواری در بخش جاده در آذربایجان شرقی است و سایر ماده های این رشته ورزشی، بدون حامی در حال فعالیت اند که امیدواریم این رویه در استان تغییر یابد و با اضافه شدن پتروشیمی به جمع حامیان، دوچرخه سواری و دوچرخه سواران استان دوباره در صدر اخبار ورزشی قرار گیرند.

انتظار از پتروشیمی تبریز فعالیت به صورت آکادمیک است

رئیس هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی همچنین گفت: اگر پتروشیمی بپذیرد که دوباره رشته دوچرخه سواری را زیر چتر حمایت خود قرار دهد انتظار این است که به صورت آکادمیک فعالیت کند و با نوجوانان و جوانان این رشته وارد میدان شود، مطمئن هستیم که اگر این اتفاق روی دهد پس از یکی ۲سال، دوچرخه سواری تبریز در لیگ برتر و در ماده های مختلف حرف اول را در کشور خواهد زد.

هوشیار ادامه داد: هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی نیز آماده است تا تمام امکانات از جمله پیست دوچرخه سواری یادگار امام ره تبریز را در اختیار این باشگاه و رکابزنان قرار دهد.

وی به تنوع دوچرخه سواری در بخش مردان و زنان اشاره کرد و گفت: دوچرخه سواری رشته ای المپیکی و پرمدال است و نیاز به حمایت و سرمایه گذاری دارد اگر این حمایت ها سنجیده شود و همه ماده های دوچرخه سواری زیر حمایت قرار گیرند به طور قطع، مدال های زیادی در انتظار دوچرخه سواران ایرانی در مسابقات بین المللی و جهانی خواهد بود.

هوشیار افزود: در خیلی از ماده های این رشته حامی مالی نداریم و دوچرخه سواران به صورت انفرادی و از جیب خود هزینه و تمرین می کنند.

وی به قول باشگاه مس سونگون برای حمایت از دوچرخه سواری آذربایجان شرقی نیز اشاره کرد و گفت: تنها باشگاهی که در حال حاضر در استان می تواند به طور حرفه ای از این رشته حمایت کند این باشگاه است که متاسفانه، وعده هایشان تاکنون عملی نشده و انتظار از این باشگاه، حمایت از رشته های غیرفوتبالی است.

هوشیار خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی به رغم نبود حامیان مالی، هیچ گاه خالی از استعداد در دوچرخه سواری نبوده و در حال حاضر نیز دوچرخه سواران این رشته در ماده های مختلف در تیم های باشگاهی دیگر استان ها رکاب می زنند که امیدواریم بتوانیم زمینه را برای بازگشت آنها فراهم کنیم.

حمایت مالی فدراسیون و هیات از دوچرخه سواری جزئی است

رئیس هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی بر حمایت باشگاه ها از دوچرخه سواری تاکید کرد و گفت: حمایت های مالی فدراسیون و هیات ها و ادارات کل از این رشته بسیار جزئی و اندک است و حمایت واقعی باید از سوی باشگاه ها صورت گیرد.

هوشیار خاطرنشان کرد: بودجه هیات ها درحدی نیست که از تیمی حمایت کنند، اگر باشگاه در این زمینه ورود کنند هیات ها با برپایی دوره ای استعدادیابی و برگزاری دوره های مختلف آموزشی، در کنار باشگاه ها خواهند بود.

پس از مذاکرات چند مرحله ای حبیب ستوده نژاده مدیرکل ورزش و جوانان اذربایجان شرقی با میراشرفی مدیرعامل کارخانه پتروشیمی تبریز مبنی بر احیا تیم دوچرخه سواری پتروشیمی تبریز، رسول اسدی رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری کشور نیز با مدیرعامل این کارخانه دیدار و گفت‌ و گو کرد.

طبق توافقاتی که در این مذاکرات به دست آمده تیم دوچرخه سواری پتروشیمی تبریز در لیگ ۱۴۰۳ به عرصه تیم‌داری در این رشته باز خواهد گشت که اتفاقی قابل توجه در عرصه ورزش آذربایجان شرقی و کشور به شمار می رود.

ستوده نژاد می گوید: پتروشیمی تبریز ۱۲ سال در دوچرخه‌سواری تیم‌داری کرده و افتخارات داخلی و بین‌المللی بسیاری برای استان و کشور به دست آورد و در رده بندی های باشگاه های جهان چند بار به عنوان بهترین باشگاه آسیا معرفی شد.

به گزارش ایرنا، در آذربایجان شرقی ۵۳۱ دوچرخه سوار سازمان یافته شامل ۱۴۳ خانم و ۳۸۸ مرد فعالیت می کنند.

دکمه بازگشت به بالا