ضرورت نقش آفرینی دانشگاه ها در انتخابات

دانشگاه ها و مراکز علمی به عنوان مرکز اندیشه و نماد تفکر و ایده پردازی در طول تاریخ همواره در عرصه های سیاسی از جمله انتخابات نقش آفرین بوده اند و این نقش در نظام اسلامی به مراتب بسیار وسیع تر و فراتر است.

به گزارش ارک خبر،بر خلاف سال های قبل از ۲ سال قبل و با روی کار آمدن دولت مردمی آیت الله رییسی به تدریج تکاپوهای تحرکات سیاسی و احیای تشکل های دانشجوئی کل جدی تر به خود گرفته است که انتظار می رود با نزدیک شدن به زمان انتخابات اسفند ماه، این فعالیت ها بیش از پیش فعال تر شود.

با توجه به وجود افکار و ایده های مختلف سیاسی و اجتماعی و نوع سلایق فرهنگی و قومی در دانشگاه ها و نیز برخورداری از نخبگان در رشته های گوناگون و استادان فرهیخته، انتظار می رود این مراکز در جریان برگزاری انتخابات آینده میدان داری کرده و نقش وسیع تر و مهمتری در این رابطه برای خود ترسیم کنند.

بدون تردید چنانچه دانشگاه ها و استادان رشته های مختلف نسبت به آگاه سازی و تبیین اهمیت انتخابات به قشر آگاه و فرهیخته دانشجویان وارد عمل شوند، نه تنها نسبت به برگزاری پرشور انتخابات اثرگذار خواهد بود، بلکه زمینه های لازم و کافی برای انتخاب اصلح نیز برای اقشار مختلف جامعه فراهم می شود.

تعدادی از روسا و استادان دانشگاه های تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مهمترین رسالت و ماموریت مراکز علمی و دانشگاهی را روشنگری، هدایت و راهبری جامعه از طریق برپایی نشست های مختلف سیاسی و اجتماعی و نیز تبیین ابعاد گوناگون اهمیت انتخابات برای آحاد مردم بیان کردند. “صفر نصرالله زاده” رییس دانشگاه تبریز

رییس انشگاه تبریز با تاکید بر اینکه مراکز علمی به واسطه برخورداری از ایده پردازان و محققان برجسته که در طول عمر علمی خود به شیوه های علمی و عملی دارای تجربیات ارزنده در حوزه های سیاسی و اجتماعی هستند، یادآور شد: بر همین اساس هر گونه اظهار نظر و ارایه طریق از سوی این افراد می تواند در سطح جامعه و به خصوص در بین دانشجویان و جامعه هدف بسیار تعیین کننده و اثرگذار باشد.

صفر نصرالله زاده آگاه سازی و روشنگری را یکی از رسالت های خطیر جامعه دانشگاهی برای انتخابات آینده عنوان و با تاکید بر اینکه توجه به برگزاری تربیون های آزاد دانشجوئی را یکی از برنامه های مهم و اولویت دار دانشگاه ها باید در این راستای این هدف باشد، گفت: برنامه هایی از سوی دانشگاه تبریز در این رابطه تدارک دیده شده است.

وی توجه به مطالبات به حق دانشجویان را زمینه سازی ایجاد تحرک و پویایی سیاسی دانشگاه ها دانست و در عین حال گفت: البته این به معندی ایجاد بلوا و آشوب در دانشگاه ها نیست و باید به نوعی در این زمینه رفتار شود که تجربیات سیاسی و حتی اعتراضات در دانشگاه ها به سمت عقلانیت و خردورزی سوق داده شود.

نصرالله زاده از برنامه های متنوع مدیریت فرهنگی و دانشجوئی دانشگاه تبریز در همین راستا خبر داد و افزود: دانشگاه تبریز به عنوان یکی از مراکز علمی و تحقیقاتی اثرگذار کشور از همان بدو تاسیسی همواره فعالیت های سیاسی داشته است و توانستیم مسیر تنش آفرین جریانات را به سوی برگزاری تریبون های آزاد و گفت و گو میان سلایق مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داخل دانشگاه هدایت کنیم.

وی اتخاذ شیوه های علمی در مواجهه با اتفاقات سیاسی مثل انتخابات را هدف اصلی مدیریت دانشگاه تبریز اعلام و اضافه کرد: در این زمینه برگزاری تریبون های آزاد با حضور همه دانشجویان و اساتید و نیز مدیران و مسئولان کشوری و استانی را دنبال می کنیم، چون معتقدیم با گفت و گو و بدون نیاز به برخوردهای لفظی و فیزیکی می توان بسیاری از مشکلات جامعه را حل و فصل کرد.

نصرالله زاده، مطالبه را حق دانشجویان و جامعه دانشگاهی دانست و ادامه داد: ما تلاش داریم بسترهای لازم و کافی برای طرح، بیان و اعلام این مطالبات را در داخل دانشگاه فراهم کنیم که برگزاری تریبون های آزاد و نشست های آزاد اندیشی در داخل دانشگاه و با حضور اکثر نحله های فکری از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، یادآوری کرد: با سپری شدن زمان و به تدریج جلسات و نشست های علمی و تخصصی در دانشکده های مختلف را پیگیری می کنیم و با دعوت از مدیران و مسئولان استانی و ملی آنها را تقویت خواهیم کرد.

نصرالله زاده، فضای کنونی دانشگاه تبریز را آرام و بدون تنش اعلام و اضافه کرد: در حال حاضر تعدادی از تشکل های دانشجوئی به دنبال اخذ مجوزهای مختلف برای برگزاری نشست ها و جلسات انتخاباتی هستند که امیدواریم این نشست ها در هر چه باشکوه تر و پرشور شدن انتخابات آینده مفید و موثر واقع شود.

رییس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا، نقش هدایت گری دانشگاه ها در عرصه انتخابات را بسیار مهم خواند و افزود: تلاش برای افزایش میزان مشارکت عمومی در انتخابات آینده باید هدف اصلی همه مجامع به خصوص دانشگاه ها باشد و در این میان نقش استادان و دانشجویان ترغیب آحاد مردم برای حضور در پای صندوق های رای بسیار مهم، محوری و البته تعیین کننده است.

میکائیل جمال پور یادآور شد: ما بر این باوریم که هرگونه محافظه کاری در عرصه انتخابات و به حاشیه بردن آن بزرگترین ظلم در حق نظام اسلامی، شهدا و مطالبات مقام رهبری است و خلل در این زمینه به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که برای تحقق این موضوع مهم دانشگاه باید در راس قرار گرفته و نسبت به ایفای نقش راهبری خود احساس مسئولیت کرده و وارد کارزار شوند.

وی از مدیران، مسئولان و مجریان انتخابات خواست تا در برابر عده ای که تلاش دارند بی تفاوتی سازمان ها و ادارات را نسبت به این عرصه مهم سیاسی ایجاد کنند، ایستادگی کنند و هرگز اجازه چنین اقداماتی را ندهند که بدون تردید دشمن به دلیل هراس از حضور حداکثری به سراغ دانشگاه ها می رود.

جمال پور با اشاره به اینکه در دولت قبلی زمینه آنچنانی برای فعالیت های انتخاباتی و سیاسی در دل دانشگاه ها وجود نداشت، اظهار کرد: در دولت مردمی آیت الله رییسی انتظار می رود تلاش همگانی برای ظهور و بروز مشارکت حداکثری به وجود آید، چون زمینه های آن فراهم شده است.

وی مشارکت گسترده مردم در پای صندوق های رای را مایه صلابت و عظمت نظام اسلامی و نیز عامل مهم تحول آفرین در کشور عنوان و اضافه کرد: نقش مراکز علمی و دانشگاهی در این عرصه بسیار تاثیرگذار و فراتر از سال های قبل است و از آنجایی که نام و واژه دانشگاه با تحول خواهی و تغییرات مثبت همراه است، بنابراین باید از این ظرفیت بزرگ برای افزایش میزان مشارکت مردمی بهره برد.

جمال پور با بیان اینکه فلسفه و هدف از انتخابات تحقق حکمرانی متعالی در نظام سیاسی اسلامی است، ادامه داد: استفاده از طرح های جدید و نظرات تمام نخبگان در سراسر کشور در این رابطه ضروری است و چون انقلاب اسلامی مبتنی بر مردم است و این انقلاب از پایین به بالا و از حاشیه به متن اتفاق افتاده است، می توان با بهره گیری از نقطه نظرات دانشگاه ها زمینه های لازم و کافی برای انتخابات آگاهانه و حداکثری را ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: در مردم سالاری دینی نظام اسلامی باید مردم نقش پذیری بیشتری در اداره امور داشته باشند و بازیگر اصلی میدان شده و در تدوین قوانین و شیوه های انجام رسالت سازمان ها و دستگاه ها مشارکت کنند که این امر جز با حضور در پای صندوق های رای میسر نمی شود.

جمال پور آرزوی هر نظام سیاسی را قدرتمند شدن مملکت و رضایتمندی مردم در دوران حکومت آن عنوان کرد و افزود: تمام حکومت ها در دنیا به دنبال قوی شدن و رضایت حداکثری مردم هستند از این رو تمام دستگاه ها و سازمان ها باید شیوه انجام وظایف اداری خود را طوری ترسیم کنند که به اقتدار نظام و رضایتمندی مردم منجر شود که یکی از نمودهای عینی این وظایف تاثیرگذاری در عرصه انتخابات است.

وی گفت: شکل حکومت در بیشتر کشورهای جهان در زمان کنونی جمهوری بوده، اما جمهوری لفظی است که در کشورهای مختلف حال و هوا و رنگ و بوی آن کشور را می گیرد، در کشور ما نیز مدل حکومتی باید تابعی از ارزش های دینی، ملی و بومی باشد که خلاصه آن تولد اصطلاح جدید حکمرانی متعالی است که زیربنای آن برگزاری انتخابات و نقش افرینی مستقیم مردم در اداره امور است.

جمال پور اصل مشارکت را مهمترین موضوع در زمینه انتخابات دانست و افزود: همه باید در کنار هم و بر اساس رهنمودهای مقام رهبری برای تحقق این اصل مهم تلاش کنیم و دانشگاه ها به دلیل نوع رسالت و رویکردهای علمی باید پشتیبان ساز نهله های مختلف فکری جامعه باشند و با عمل به جهاد تبیین زمینه های انتخاب درست و اصلح آحاد مردم را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه دولت، دستگاه‌های خدمات‌ رسان، وزارت کشور و هیات‌ های اجرایی و شورای نگهبان و نیز هیات‌های نظارت از مخاطبان اصلی توصیه های اخیر رهبری درباره پرشور برگزار شدن انتخابات هستند، دانشگاه ها از جمله مهمترین و موثرترین نهادهایی برشمرد که باید برای تحقق منویات رهبری پیشتاز باشند.

استاد دانشگاه های آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا، مهمترین و بزرگترین رسالت و وظیفه استادان و فعالان دانشگاهی در عرصه انتخابات را توجه به موضوع روشنگری به دور از هر گونه جنجال و هیاهوهای سیاسی و جناحی دانست.

محمدرضا الفی یادآور شد: بدیهی است در صورتی که استادان دانشگاه ها در رشته های مختلف، به دور از هر گونه مسایل حاشیه ای و سیاسی در نقش یک راهنما و مربی به دنبال تحقق امور روشنگری و آگاهی دهی به جامعه هدف خود باشد، می ‏توان شاهد دستاوردهای درخشانی در عرصه انتخابات بود.

وی با بیان اینکه در هر انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی شعارهایی را به عنوان اهداف اصلی خود مطرح می ‏کنند، افزود: بعد از پیروزی، فرد انتخاب شده تحقق آن شعارها را به عنوان هدف اصلی خود مطرح می کند، از این رو توجه دادن جوانان به تحلیل شعارهای تبلیغاتی نامزدها بسیار ضروری است تا با کمترین احتمال خطا وارد عرصه انتخابات شده و آرای خود را به صندوق رای بیاندازند.

الفی گفت: بررسی امکان تحقق یا عدم تحقق شعارها از سوی نامزدها، بررسی برنامه‏ ها و طرح‌های ارائه شده از سوی آنها، بررسی میزان تجربه و کارآمدی نامزدها در دوران فعالیت‌های اجرایی و سیاسی خود و همچنین هشدار و تذکرهای لازم در خصوص پرهیز از عواطف و احساسات در انتخاب نامزد مورد نظر از جمله موارد بسیار مهم و جزو وظایف محوری استادان دانشگاه ها است.

وی اظهار کرد: تأثیر حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات با ذکر مصادیق و نمونه ‏هایی از تأثیرات چنین حضوری در برهه ‏های ‏مختلف انقلاب، شناساندن ترفندهای دشمنان خارجی و عوامل آگاه یا ناآگاه داخلی با ذکر نمونه ‏های تاریخی از این توطئه ‏ها و نقش آنها در انحراف‏ انقلاب ‏ها و سقوط دولت های مردمی در گذشته‏ های به نسبت دور و حتی بسیار نزدیک در ایران و دیگر ملل جهان نیز باید مورد توجه جدی استادان دانشگاه ها برای برگزاری پرشور و سالم و البته آگاهانه انتخابات اسفند ماه باشد.

الفی گفت: در این راه ضروری است استادان دانشگاه با پرهیز از هر گونه گرایش های گروهی و تبلیغ به نفع یک نامزد خاص، تنها به دنبال دستیابی به هدفی والاتر یعنی روشنگری و تحقق معیارها باشند.

به گفته وی در این صورت، دانشجو پیام استاد را به خوبی دریافته و پذیرای راهنمایی های او خواهد بود.

وی جایگاه مهم، نقش حساس و سرنوشت ساز مردم و اتکای واقعی نظام اسلامی به مبانی اسلامی را ۲ عنصر و پایه اساسی حکومت دینی عنوان و اضافه کرد: بر این اساس حضور حداکثری مردم در انتخابات و نقش حساس و حداکثری آن، پیام مهمی به دشمنان خواهد شد.

وی یادآور شد: پیام حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای بر اساس احساس مسئولیت، بینش مذهبی، آگاهی و بصیرت، این است که ما کشوری داریم که آن را دوست داریم و به آن عشق می ورزیم و در راه آبادانی آن کوشا هستیم.

این استاد دانشگاه جایگاه انتخابات مجلس شورای اسلامی را به نسبت کوتاه مدت، اما مسئولیت آن را بسیار خطیر و مهم برشمرد که اجازه آزمون و خطا را به هیچ عنوان نمی ‏دهد، از این رو باید فردی برای هر کرسی مجلس انتخاب شود که دارای تجربه کافی برای اداره کشور و عرصه بین‏ الملل بوده و صد البته معتقد و ملتزم به آرمان‌های انقلاب اسلامی‏ که امضای صدها هزار شهید از مردم و جوانان این کشور را در پای خود دارد، باشد.

الفی با اشاره به انواع توطئه های دشمنان علیه ملت شریف و بزرگ ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی، گفت: آنها در جریان انتخابات آینده به مردم از جمله جوانان و دانشجویان این مرز و بوم چشم طمع دوخته ‏اند.

وی نقش دانشگاه ها و استادان در راهبری و هدایت درست جامعه برای عرصه انتخابات را بسیار مهم خواند و گفت: این افراد باید از هم اکنون نسبت به تبیین ابعاد مختلف انتخابات و نیز آثار محلی، ملی و بین المللی حضور گسترده مردم وارد میدان شوند و نسبت به روشنگری آحاد مردم اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه برابر با یازده اسفند ماه برگزار می شود.

آذربایجان شرقی با جمعیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و ۲۲ شهرستان، در مجلس شورای اسلامی دارای ۱۹ کرسی از ۱۳ حوزه انتخابیه است و این استان در مجلس خبرگان رهبری نیز پنج عضو دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا