خشونت جزو سه عامل مهم درتشکیل پرونده های قضایی است

خبرگزاری ارک – معاون دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خشونت جزو سه عامل مهم در تشکیل پرونده های قضایی در کشور است.

حبیب الله شعبانی روز دوشنبه درهمایش ملی پیشگیری از خشونت خانگی در اردبیل افزود: در وقوع خشونت سه عامل فردی، میانی و کلان دخیل بوده که در سطح کلان نیازمند تغییر ساختارهای اجتماعی برای کاهش این پدیده اجتماعی است.
وی بابیان اینکه عوامل خشونت درسطوح مختلف نیازمند بررسی بیشتر است، گفت: بیکاری، فقر، درآمد پایین و ارضا نشدن برخی نیازهای غریزی باعث بروز خشونت در فرد می شود.
معاون دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: خشونت منحصر به زنان نبوده و در بین مردان هم مشاهده می شود، ولی شدت خشونت در رابطه با زنان مشهودتر است.
وی گفت: آسیب های خشونت در زنان به شکل های مختلفی چون خشونت جسمی، روانی، اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس خودنمایی می کند و این کاهش اعتماد به نفس نیز به تربیت فرزندانی با اعتماد به نفس پایین می انجامد.
شعبانی مهم ترین مولفه کاهش خشونت در جامعه را بهبود شاخص های توسعه اجتماعی عنوان کرد وافزود: جامعه ای که دارای سواد کم ، کیفیت زندگی پایین ، سلامت روانی پایین و درآمد کم باشد، به کاهش رضایت اجتماعی و در نتیجه خشونت منجر می شود.
وی بیان کرد: ارتقای پایگاه اجتماعی، خصوصا پایگاه اجتماعی زنان در جامعه و توانمند کردن آنان می تواند در کاهش خشونت موثر بوده و از بروز آسیب های اجتماعی دیگر ناشی از خشونت جلوگیری کند.
وی افزود: شخصیت کودک تا سن 10 سالگی شکل می گیرد و خانواده و مدرسه و اجتماع موظف به آموزش بردباری در کودکان هستند ، چرا که تحقیقات نشان داده فردی که در خانواده ومحیط خشن پرورش می یابد در آینده خشونت رفتاری از خود بروز می دهد.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در حل معضلات و آسیب های اجتماعی گفت: باید با اختصاص اعتبار ویژه ای برای آسیب های اجتماعی خاص استان های مختلف کشور در رفع و یا کاهش این آسیب ها تلاش شود.
شعبانی استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و سازمان های مردم نهاد را یکی از سیاست های مهم سازمان بهزیستی عنوان کرد وافزود: سیاست سازمان بهزیستی بر این است که از این ظرفیت ها در راستای سیاست گذاری و تصمیم سازی استفاده کند.

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا