ایجاد خوابگاه دانشجویی در قلب بافت هنری و تاریخی

شنیده‌ها حاکی است دانشگاه هنر اسلامی تبریز قصد دارد در بخشی از بافت تاریخی و هنری دانشکده معماری و شهرسازی، برای دانشجویان خوابگاه ایجاد کند.

به گزارش ارک خبر،دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر در خیابان مصلی، مجموعه‌ای از نفیس‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز را در خود جای داده و به عنوان یک موزه وسیع و زنده، همه‌ساله مورد توجه هنردوستان، پژوهشگران و گردشگران داخلی و حتی خارجی است، اما آن‌طور که پایگاه خبری «تبریز امروز» خبر داده و برخی از فعالان این دانشگاه در فضای مجازی نیز ابراز نگرانی کرده‌اند، مدیران جدید و جوان دانشگاه تصمیم دارند، ساختمان زیبای کتابخانه واقع در ۸ متری ضلع جنوبی ساختمان گوهریان و ساختمان موسوم به جواهریان را در ۵ متری آن، با تغییراتی به خوابگاه دانشجویی تبدیل کنند. این در حالی است که دو بنای مورد اشاره، دقیقاً در محوطه آثار ارزشمندی همچون خانه های تاریخی، قدکی، گنجه‌ای، بهنام، صدقیانی، گوهریان و صدق‌السلطنه قرار گرفته‌ و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده‌اند. هر گونه تغییر در ساختار کالبدی این مجموعه، موجب ایجاد زایده بصری در ساختمان زیبای محوطه خواهد شد و بر خلاف اصول حفاظت از آثار ثبت ملی است.

اگرچه ممکن است در نگاه اول برای دانشگاهی که از بدو تاسیس تاکنون هیچ خوابگاهی برای خود ندیده است، این اقدام بتواند بخشی از مشکلات دانشجویان را حل و فصل نماید، اما باید توجه داشت که ساختمان‌هایی که این دانشگاه در نظر دارد تا از آن بعنوان خوابگاه استفاده نماید باید قابلیت و ظرفیت ایجاد محیطی شاد و سرزنده برای دانشجویان خود را داشته باشد.

در کنار ضرورت‌های میراث فرهنگی، باید توجه داشت که ایجاد خوابگاه دانشجویی در فاصله اندک از کلاس‌های دانشگاه و با اشرافیت به دبیرستان پسرانه که دقیقاً روبه‌روی ورودی خوابگاه مذکور خواهد بود، چالش دیگری است که در این طرح، نادیده گرفته ‌شده است.

از این رو به نظر می‌رسد، ایجاد خوابگاه در فضای دانشگاه، با ملاحظات فرهنگی و اجتماعی این محدوده مهم از شهر، هم‌خوانی نداشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا