بلوغ اجتماعی زوجین عامل تعیین کننده یک ازدواج موفق است

یک روانشناس اظهار کرد: بلوغ و رشد اجتماعی زوجین عامل تعیین کننده و یکی از فاکتورهای مهم یک ازدواج موفق است.

به گزارش ارک خبر، امیر پناه‌ علی با بیان اینکه رشد اجتماعی یعنی اینکه افراد فردیت خود را حفظ کرده و با جامعه نیز ارتباط خوبی داشته باشد، گفت: این رشد باعث می‌شود به نقش‌ها و وظایف خود عمل کنند و به تبع کسی که به نهایت رشد اجتماعی رسیده به بلوغ اجتماعی نیز می‌رسد.
وی افزود: این افراد مسئولیت پذیر، وظیفه شناس و متعهد بوده و می‌توانند در شرایط بهتری زندگی کنند.
وی با بیان اینکه به بلوغ اجتماعی در ازدواج ارزش بیشتری داده شود، گفت: دستیابی به بلوغ اجتماعی در افراد می‌تواند تعهد، رابطه‌ی اجتماعی خوب با طرف مقابل و خانواده وی، مسئولیت پذیری و انجام نقش‌های ازدواج را در پی داشته باشد.
پناه‌ علی ادامه داد: خداوند مرد و زن را متفاوت خلق کرده و با این همه تفاوت، مکمل یکدیگرند و در کنار هم به تکامل می‌رسند و می‌توانند خانواده تشکیل داده و صاحب فرزند باشند.
وی با بیان اینکه مهارت اجتماعی بالا به درک این تفاوت‌ها کمک خواهد کرد، ادامه داد: انسانی که به بلوغ اجتماعی رسیده راحت‌تر می‌تواند با خانواده‌ی همسر خود ارتباط گرفته و این اختلاف‌ها را هضم کند.
این روانشناس بیان کرد: افرادی که به بلوغ اجتماعی رسیده‌اند به تفاوت‌های طرف مقابل احترام گذاشته و از آن برای رشد شخصیتی خود استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه برای شناخت تفاوت‌های هر فرد باید آشنایی قبل از ازدواج به بهترین شکل صورت گیرد، گفت: در حال حاضر رشد اجتماعی در بین خانواده‌ها افزایش یافته و فرصت مناسبی است تا خانواده‌ها بر اساس فرهنگ‌ها و نظر خودشان فضایی برای آشنایی فرزندانشان ایجاد کنند.
پناه‌ علی اذعان کرد: مشاوره‌های پیش از ازدواج نیز کمک کننده است اما تا زمانی که دو فرد زیر یک سقف نرفته‌اند آشنایی با اخلاق‌ یکدیگر سخت است.
وی با بیان اینکه یکی از فاکتورهای بلوغ اجتماعی و تعامل بهتر، هوش اجتماعی است، خاطر نشان کرد: هوش اجتماعی یعنی چقدر هیجانات مثبت و منفی خود را می‌شناسم و چگونه می‌توانم هیجانات طرف مقابل را نیز بشناسم و برای تعامل بهتر چگونه می‌توانم خودم را کنترل کرده و با طرف مقابل ارتباط بهتری برقرار کنم.
وی افزود: زندگی با این تفاوت‌ها شیرین شده و باعث رشد اجتماعی یک فرد می‌شود، به تبع فردی که هوش اجتماعی بالایی داشته باشد، هیجانات منفی را کنترل کرده و در دعوای زناشویی بددهنی نکرده و با بهترین پاسخ طرف مقابل را قانع می‌کند.
پناه‌ علی با بیان اینکه تعاملات مخرب بین پدر و مادر روی رشد کودکان، اعتماد به نفس و آینده‌ی آنها تاثیر می‌گذارد، گفت: کودکان به صورت یادگیری پنهان، تعاملات مخربِ فحش، بد دهنی، بلند حرف زدن، پرخاشگری و… را از پدر و مادر یاد می‌گیرند.
وی با بیان اینکه اولین مسئله در ازدواج، خودشناسی است، خاطرنشان کرد: فردی که خود را نشناخته و نمی‌داند چه چیزی از زندگی می‌خواهد اگر انتخابی هم داشته باشد بعداً متوجه خواهد شد که فرد مقابل با شخصیت او سازگار نبوده و با ملاک‌های او نیز مطابقت ندارد.

دکمه بازگشت به بالا