انتقال آب ارس در اولویت است/ ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل طرح‌ها

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم اولویت بندی طرح های حوزه آب گفت: بر این اساس تلاش برای تکمیل طرح انتقال آب ارس به دشت تبریز در اولویت است.

به گزارش ارک خبر، مالک رحمتی در جلسه نظارت ستادی بر شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان با بیان اینکه تحقق هر گونه توسعه، تابعی از وجود آب است، افزود: در سال‌های گذشته غفلت هایی در حوزه مدیریت آب شده که اگر جبران شود، به تنش آب نمی‌خوریم.

وی با اشاره به اینکه مسوولیت مدیریت آب، محدود به وزارت نیرو نیست، بلکه تلاش برای تحقق آن وظیفه‌ای همگانی است، اضافه کرد: کشت‌های ما استاندارد نیست و هنوز غرقابی آبیاری می کنیم، در حالی که اگر تنها پنج درصد مصرف آب در برنامه هفتم را محقق کنیم، بخش مهمی از ناترازی آبی ما برطرف می شود.

وی با تاکید بر اینکه در صنعت نیز بازچرخانی باید اصل اساسی در مصرف آب باشد، ادامه داد: مدیریت مصرف آب، امری چند ساحتی است که باید با رویکرد علمی همراه باشد.

رحمتی تاکید کرد: بخش‌های مختلف جامعه از کشاورزی گرفته تا صنعت و مردم باید در مدیریت منابع آب دخیل باشند و خودشان را مسوول بدانند.

استاندار آذربایجان شرقی تشریح کرد: باید صنایعی را که انرژی بر هستند، با استفاده از علم و فناوری و کار فرهنگی مدیریت کنیم و در همین راستا مقابله با برداشت های غیرمجاز که هزینه تامین آب را به شدت بالا می‌برد و ضربات سنگینی به بخش آب شرب می زند، باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید تسریع در تکمیل تصفیه خانه ها در اولویت باشد، گفت: احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک عمل اجرایی و نه یک برنامه در این دولت مطرح است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خشک شدن این دریاچه در یک نظام تدریجی اتفاق افتاده و احیای آن هم حتما به شکل تدریجی میسر است، افزود: ما نسبت به نسل آینده و محیط زیست مسوولیت داریم و احیای دریاچه باید مورد توجه جدی باشد.

وی یادآوری کرد: یک روستایی همه چیزش منوط به آب است و به همین دلیل آبرسانی روستایی استان باید در اولویت برنامه های آب و فاضلاب و آب منطقه ای قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با تشکر از خیرین آب بر لزوم قدردانی آنان و معرفی شان به عنوان الگو به جامعه تاکید کرد و اضافه کرد: این قبیل اقدامات، باقیات صالحات ماندگاری است.

وی بیان کرد: در کلان شهر تبریز تامین منابع پایدار آب شرب در دهه آتی باید در اولویت قرار گیرد و تصفیه خانه های فاضلاب نیز مورد توجه باشند.

رحمتی همچنین تاکید کرد: توانمندی شرکت‌های دانش بنیان نیز در تسریع اجرای طرح های حوزه آب و فاضلاب و افزایش بهره‌وری این بخش مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: منابع مالی محدود است و برای تکمیل طرح های حوزه آب مشارکت بخش خصوصی باید در اولویت قرار گیرد و کاری کنید که فعالیت در این حوزه صرفه اقتصادی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا