نظام بانکی و پولی کشور ناکارآمد است

یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو با تاکید بر پیگیری مسایل اقتصادی، گفت: نظام بانکی و پولی کشور باید متحول شود.

به گزارش ارک خبر، حجت الاسلام جواد عبادی مهمترین چالش اقتصادی کشور در زمان حاضر را مربوط به بازارهای مالی، نظام بانکی، بورس و بیمه اعلام و اظهار کرد: مشکلات ناشی از این حوزه های مهم اقتصادی به طور مستقیم در وضع معیشتی آحاد مردم اثرگذار است که یکی از دلایل اصلی وضعیت موجود ناشی از نبود قوانین یکپارچه و منسجم است.

وی ادامه داد: باید اذعان کرد که نظام بانکی و پولی کشور در سال های اخیر ناکارآمدی خود را به روشنی نشان داده است و باید این قوانین که برخی از آنها مربوط به سال های پیش از انقلاب است، اصلاح و در آنها تجدید نظر شود.

عبادی تاثیرگذاری نظام بانکی در اقتصاد ایران را بیش از ۸۰ درصد اعلام و اظهار کرد: این حجم تاثیرگذاری و دخالت در اقتصاد یک کشور از سوی بانک ها بسیار منفی و کشنده است، در حالی که ماموریت اصلی بانک ها باید واسطه گری بین منابع مالی و مردم باشد نه بنگاه داری و اقتصاد گردانی.

وی تسهیلات بانکی در ایران را دارای انواع اشکالات فنی و علمی و البته شرعی دانست و یادآور شد: اینکه تسهیلات مالی با نرح سود رسمی ۲۳ درصد و غیررسمی حدود ۴۰ درصد به مردم داده می شود در هیچ نقطه ای از جهان مانند ندارد و این یکی از چالش ها و نقاط ضعف بزرگ اقتصاد کشور است.

عبادی ادامه داد: در حالی که ما ادعای اسلامی بودن داریم باید تمام قوانین اعم از اقتصادی و بانکی نیز نشات گرفته از اسلام باشد، اما امروز مردم بهتر از مسئولان می دانند که سود تسهیلات در بانک های اروپایی که دین در نظام اداری و مالی آنها جایی ندارد، ۳ تا ۵ درصد است.

وی خلق پول توسط بانک ها، افزایش شدید نقدینگی، بنگاه داری، تحت تاثیر قرار دادن شرکت های غیردولتی و به دردسر انداختن مردم و نارضایتی عمومی را از جمله آثار و تبعات نظام بانکی و پولی کشور بیان کرد.

این نامزد انتخابات مجلس با بیان اینکه نمایندگان در کنار مسئولیت های ملی باید نسبت به مسایل و مشکلات محلی نیز حساس باشند، گفت: آذربایجان شرقی در سال های بعد از انقلاب به لحاظ اقتصادی تنزل یافته است و زمانی اقتصاد این استان با تهران، خراسان و اصفهان مقایسه می شد، اما امروز با بوشهر و هرمزگان مقایسه می شود که نشان دهنده فاجعه بار بودن شرایط عمومی استان است.

عبادی تعیین تکلیف نهایی معدن مس سونگون را یکی از برنامه های اولویت دار خود بیان کرد و ادامه داد: در حالی که ۵۳ درصد مجموع مس ایران در این معدن قرار دارد، چرا نباید عایدات و منابع مالی آن در داخل استان هزینه شود؟

به گفته وی، معدن سونگون منبع مالی سرشار برای آذربایجان شرقی است که اگر درست و به دقت درآمدهای آن در استان هزینه شود، شاید اقتصاد این منطقه به منابع و اعتبارات مرکز نیازی نداشته باشد.

عبادی تلاش برای به حداکثر رساندن ظرفیت فعالیت صنایع و واحدهای تولیدی، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش سرمایه در گردش صنایع، توجه به اقتصاد روستاهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با چالش های جدی معیشتی مواجه هستند و توجه به شرکت های دانش بنیان برای ایجاد تحولات عمیق اقتصادی را از جمله برنامه های اولویت دارد خود بیان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا