جلوبندی تراکتور در تراکتورسازی ایران بومی سازی شد

معاون فنی و مهندسی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران از دستیابی به تکنولوژی تولید مجموعه جلوبند تراکتور و بومی سازی آن در این گروه صنعتی خبرداد و گفت: قیمت تمام شده نمونه داخلی کمتر از یک سوم مشابه خارجی است.

به گزارش ارک خبر،امیر جدیری فیضی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دستیابی به این تکنولوژی از هیچ الگو و نمونه مشابه خارجی استفاده نشده است بلکه با اتکاء به دانش متخصصان داخلی و مهندسان تراکتورسازی در کمتر از ۶ ماه موفق به طراحی و تولید نمونه شدیم.

وی افزود: این مزیت تراکتوری در ایران وجود نداشت و کمتر به آن توجه شده و حتی در حوزه ادوات سازی نیز برای این تکنولوژی در کشور کمترین گامی برداشته نشده بود که با طراحی و تولید مجموعه اتصال سه نقطه و PTO جلو بند تراکتور، شاهد رونق گرفتن تولید ادوات جلو بندی تراکتور نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ایده اضافه کردن این مجموعه برای تراکتور بعداز دریافت استاندارد روسیه و حضور در بازارهای اورآسیا شکل گرفت، تاکید کرد: با توجه به گرانی و محدودیت منابع در بیشتر کشورها، استفاده از توان و ظرفیت های تراکتور حائز اهمیت است بنابرین پاسخگویی به نیاز و خواسته های مشتریان این پروژه در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه در کمترین زمان ممکن طراحی و نمونه سازی آن صورت گرفت.

 

جدیری اعلام کرد: تکنولوژی این سیستم در اختیار معدود کشورهایی همانند آمریکا، هلند، انگلیس و چین بود که کمتر تمایل به ارائه آن به سایر تولید کنندگان داشتند و مهمتر اینکه باتوجه به تنوع تولیدی تراکتورهای شرکت های مختلف اتصال سه نقطه قابل نصب بر روی محصولات سایر تراکتورها نبود و حالت اختصاصی داشت .

این فعال حوزه صنعت اظهار کرد: به رغم همه محدودیت ها، اکنون با همت متخصصان داخلی تراکتورسازی ایران در جمع دارندگان تکنولوژی تولید مجموعه اتصال سه نقطه و PTO جلوی تراکتور قرار گرفته است.

وی قیمت مجموعه مشابه خارجی را نزدیک به هشت هزار و ۵۰۰ دلار اعلام کرد و گفت: قیمت تمام شده نمونه تولیدی توسط محققان داخلی نزدیک به ۲ میلیارد ریال معادل چهار هزار دلار است که در صورت تولید انبوه آن شاهد کاهش قیمت به کمتر از یک سوم قیمت نمونه تولیدی شده خواهیم بود و این آمار و ارقام حکایت از عواید اقتصادی حاصل از دستیابی به دانش فنی دارد

طراح مجموعه اتصال سه نقطه و PTO جلوی تراکتور که محصول طراحی شده توسط وی بر روی تراکتورهای سنگین نصب خواهد شد درباره این تولید و قابلیت های آن گفت: با نصب این سامانه بر روی تراکتور، کارکرد و کاربرد تراکتور ۲ برابر افزایش می یابد و به عبارت دیگر می توان با یک بار عبور از سطح مزرعه ۲ عملیات کشاورزی را با هم انجام داد.

شورش خاطری به قابلیت استفاده از خاکورز و کارنده یا عملیات برگ زنی و برداشت محصول به طور همزمان و فقط با یک تردد در سطح خاک اشاره کرد و افزود: این امر مزیت های بسیاری برای صنعت کشاورزی دارد و می تواند باعث رونق تولیدات کشاورزی شود.

وی کاهش مصرف سوخت به میزان بیش از ۴۰ درصد، کاهش تراکم خاک کشاورزی، صرفه جویی ۵۰ درصدی در زمان و انجام به موقع عملیات های کشاورزی را به عنوان مزیت های طرح خود عنوان و تاکید کرد: مضرات ناشی از مصرف سوخت های نفتی در تمامی بخش ها از زیست محیطی گرفته تا هزینه های اقتصادی آن بر همه روشن است که این معایب در حوزه کشاورزی دو چندان اهمیت پیدا می کند بنابراین کاهش مصرف آن به نفع کشاورز و کشاورزی خواهد بود.

کاهش ۵۰ درصدی زمان عملیات کشاورزی با جلوبندی تراکتور

خاطری محدودیت زمان در بخش کشاورزی را حائز اهمیت دانست و گفت: این نوآوری، زمان عملیات کشاورزی را تا ۵۰ درصد به واسطه انجام ۲ فرآیند در یک بار تردد تراکتور بر سطح مزارع کاهش می دهد و هدر رفت محصولات کشاورزی به دلیل عدم تطابق زمان عملیات های کشاورزی به وفور اتفاق می افتاد که به تبع استفاده از مجموعه اتصال سه نقطه و PTO جلوی تراکتور، کشاورز می تواند در مدیریت این موضوع نیز به موفقیت های قابل توجهی دست یابد.

مدیر پروژه اتصال سه نقطه و PTO جلوی تراکتور گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: کارکرد اتصال سه نقطه جلوی طراحی شده کاملا هیدرولیکی و برقی بوده و با استفاده از کلیدهای برقی قابل کنترل است اما در عین حال قطعات آن قابلیت جداسازی از تراکتور و انفصال و مونتاژ مجدد را دارند.

خاطری درباره دیگر مشخصات فنی این محصول نیز گفت: مجموعه طراحی شده دارای محور تواندهی هزار دور در دقیقه بوده و با اعمال تغییراتی قابلیت نصب بر روی انواع تراکتورهای سبک و سنگین را دارد.

 

گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده ادوات کشاورزی با ۹ شرکت اقماری در تبریز، ۲ شرکت در سنندج و ارومیه و ۲ نمایندگی در خارج از کشور فعال بوده و با حدود پنج دهه فعالیت در زمینه تولید تراکتور، در عرصه تولید ۷۱ نوع انواع موتور در بخش های کشاورزی، صنعتی و خودرو فعالیت دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا