بخش صنعت آذربایجان‌شرقی با کمبود نیروی کار مواجه است

رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: بخش صنعت آذربایجان شرقی به شدت با مشکل کمبود نیروی کار ساده و متخصص مواجه است.

به گزارش ارک خبر،«یونس ژائله» روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی افزود: ادامه این وضعیت منجر به مهاجرت افراد جویای کار از سایر استان ها و شهرهای استان به تبریز و افزایش جمعیت این شهر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در جلوی سر در بیشتر صنایع بزرگ آذربایجان شرقی بنرهای جذب نیروی کارگری نصب شده است، اظهار کرد: تبریز همواره محور اقتصاد کشور بوده و اتاق بازرگانی تبریز تلاش می کند گام‌ های موثری برای ارتقای جایگاه این شهر در اقتصاد کشور بردارد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با اعلام نارضایتی از شرایط موجود در اقتصاد آذربایجان شرقی و وضع معیشت مردم، گفت: این اتاق اقدامات قابل تاملی برای رشد بخش صنعت، کاهش مشکلات فعالان اقتصادی و افزایش سهم صادرات استان انجام داده است.

ژائله، با تاکید بر ضرورت مصرف منابع بانکی آذربایجان‌شرقی در خود استان، ادامه داد: اگر تمام منابع بانکی، نیروهای انسانی شاغل در دستگاه های ذیربط و فعالان اقتصادی حول رشد اقتصاد استان متمرکز شود، نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: توسعه مدیریت جهادی در استان به‌ عنوان راهکاری برای برون‌ رفت از شرایط فعلی بوده و فرهنگ مدیریت جهادی باید در سطح آذربایجان شرقی توسعه و گسترش یابد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز، با تاکید بر اینکه دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند، گفت: اگر مسوولیت های دولت به بخش خصوصی واگذار و اقتصاد مردمی سازی شود، اقتصاد ایران شکوفا خواهد شد.

ژائله، با انتقاد از صدور برخی بخشنامه ها و آیین نامه های جدید دولت، افزود: این بخشنامه ها موجب بروز مشکلات اجتماعی در جامعه شده و تاثیر منفی در اقتصادی کشور می گذارد.

وی اظهار کرد: در سطح کلان اقتصاد کشور، تصمیماتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه یا صدور کارت بازرگانی به افراد فاقد شرایط اهلیت تجارت، اتخاذ می شود که اثرات آن موجب افزایش تورم و بحران اقتصادی در جامعه می شود.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه در محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه باید نرخ تورم کسر شود، گفت: تورم در جامعه ناشی از کسری بودجه دولت و تصمیمات غلط در بخش اقتصاد است.

ژائله، با اشاره به اینکه اتاق تبریز مصمم به بهره‌ مندی از توان و ظرفیت‌ های نخبگان و استارت‌ آپ‌ها برای افزایش تولید و صادرات است، ادامه داد: در این راستا سامانه شتاب دهی صادراتی اتاق تبریز ( شتاب) با هدف حمایت از فکر و ایده‌ها برای تبدیل به محصول و صادرات، مشاوره و آموزش آنلاین به این افراد ارایه می کند.

وی یادآور شد: این سامانه بعد از تعطیلات نوروز به صورت رسمی رونمایی می شود و صفر تا ۱۰۰ مراحل تجارت و مقررات و موارد ضروری برای تبدیل ایده به صادرات در قالب این سامانه ارایه می شود.

رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: توافق‌ هایی نیز با مراکز علمی و مهارتی استان با هدف ارتقای مهارت‌ ها و تربیت نیروی متخصص برای بخش صنعت و تولید استان انجام شده است.

ژائله، با تاکید بر اینکه دستورالعمل جدید صدور کارت بازرگانی نیاز به اصلاح دارد، افزود: کارت های بازرگانی باید افراد واجد شرایط که اهلیت تجارت دارند، صادر شود.

 

متضرر واقعی صدور کارت های بازرگانی اعتباری برای افراد فاقد اهلیت تجارت، بخش خصوصی است

نایب‌ رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست با انتقاد از دستورالعمل جدید صدور کارت های بازرگانی گفت: متضرر واقعی صدور کارت های بازرگانی برای افراد فاقد اهلیت تجارت، بخش خصوصی، تجار و واحدهای تولید شناسنامه دار است.

«مسعود بنابیان»، با تاکید بر اینکه با صدور این کارت ها، تجار و واحدهای شناسنامه دار و شفاف، قدرت رقابت خود را از دست می دهند، افزود: اتاق بازرگانی تبریز نقشی در صدور کارت‌های بازرگانی ندارد و متولی این کار وزارت صمت است.

وی اظهار کرد: چند نرخی بودن ارز در کشور و تصمیمات اقتصادی غلط در سطح کلان، سرمنشا بروز فساد در جامعه بوده و برای جلوگیری از این کار باید ارز تک نرخی و بر اساس قیمت واقعی باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا