تنش آبی در تابستان ۱۴۰۳ بسیار کمتر از تابستان گذشته خواهد بود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: پیش بینی می کنیم با اجرای پروژه های مختلف آبرسانی، تنش آبی در تابستان ۱۴۰۳ کمتر از سال جاری خواهد شد.

به گزارش ارک حبر،محمد خانی اظهار کرد: در سال آبی جاری میزان بارندگی نسبت به سال قبل بهتر شده است هرچند نسبت به دراز مدت همچنان در میزان بارش‌ها به میزان ۲۰ درصد کاهش داریم ولی ذخایر سدها نسبت به سال قبل بهتر شده و منابع زیرزمینی نیز بهتر از سال قبل تقویت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم در تابستان سال ۱۴۰۳ نسبت به سال جاری با تنش آبی کمتر مواجه شویم اما این دلیل نمی‌شود که بهینه مصرف کردن و صرفه جویی فراموش شود.

وی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف آب و درست مصرف کردن اولویت همه شهروندان باشد، افزود: شستشوهای پرمصرف باید در محل مخصوص خود همچون قالیشویی و کارواش انجام شود.

خانی با تاکید بر اینکه سنت دیرینه و خوب خانه تکانی و نظافت و آمادگی برای عید نوروز باعث بالا رفتن آنی مصرف آب در سطح استان شده است، افزود: این موضوع می‌تواند در برخی مناطق باعث قطعی موقت آب و یا افت فشار آب شود.

وی با بیان اینکه اگر شهروندان به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصارف آب صرفه‌جویی کنند به راحتی می‌توانیم پیک مصرف اسفند ماه را سپری کنیم، ادامه داد: برای گذر از پیک مصرف تابستان سال آینده در تمامی شهرها و روستاها برنامه‌ها و پروژه‌های مختلفی با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: هم اکنون در شهر تبریز در هر ثانیه ۵۴۰۰ لیتر آب تولید می‌شود که با اجرای ۴ پروژه میزان تولید آب در کلانشهر تبریز به ۶۴۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسد و این موضوع دست یافتنی است.

خانی ابراز داشت: سد نهند همچنان در حال ذخیره آب بوده و تصمیم بر این شده که استفاده از آب این سد فقط در تابستان و برای کمک به تأمین آب در فصل گرم سال انجام شود.

وی گفت: قبلاً این ظرفیت نبود، به خاطر اینکه قسمتی از شهر محدود به تأمین آب از طریق سد نهند بود، در برخی مواقع همچون تابستان گذشته مشکلاتی ایجاد شد ولی با تدبیر و تلاش همکاران آب و فاضلاب استان این تهدید به یک فرصت تبدیل شد و محدوده تأمین آب از نهند از طریق سایر منابع از جمله چاه‌های سعید آباد و هروی تحت پوشش قرار گرفته و هم اکنون مردم شمال تبریز از آب گوارا و سبک بهره مند هستند.

خانی سپس گفت: از این به بعد در فصل سرد سال امکان تأمین آب به غیر از سد نهند مقدور شده و شبکه داخلی شهر اصلاح و پمپاژهای متعدد ایجاد شده و جریان هیدرولیکی شهر به روز و سیستم‌های کنترلی نصب گردیده و تصمیم بر این است که در سال‌های پیش رو در فصل زمستان سد نهند ذخیره سازی آب انجام شود و آب سد بدون استفاده بماند تا به ذخیره مطمئن برای تابستان تبدیل شود. این امیر باعث افزایش ضریب اطمینان تأمین آب در فصل تابستان می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: در مورد شهرها و روستاهای تنش دار و قرمز که برخی رسانه‌ها به آن اشاره کرده‌اند، این موضوع صرفاً تقسیم بندی وضعیت آبی به منظور امکان اخذ اعتبارات انجام شده و به اصطلاح طبقه بندی بودجه‌ای است و سخت گیرانه منظور شده است. در صورت اجرای پروژه‌های آبرسانی در دست اجرا تا انتهای خرداد ۱۴۰۳ مشکل چندانی در تأمین و توزیع آب متصور نیستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا