تولید گندم دیم با بهره‌گیری از ارقام جدید ۲۵ درصد افزایش یافته است

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: تولید گندم در دیم‌زارهای کشور با اجرای طرح جهش تولید و بهره‌گیری کشاورزان از ارقام جدید گندم و همچنین رعایت دستورالعمل‌های فنی این مؤسسه از ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ارک خبر،مظفر روستایی» روز یکشنبه ، افزود: تنوع ارقام گندم مؤسسه ضمن افزایش تولید و تأمین امنیت غذایی در کشور، موجب افزایش کیفیت تولید نان شده است؛ ضمن توجه به اینکه ارقام گندم دوروم از کیفیت بسیار مناسب برای تولید پاستا و ماکارونی برخوردار است.

به گفته وی اکنون به واسطه معرفی ارقام جدید گندم و در سایه همکاری شرکت‌های بخش خصوصی، در ۸۵ درصد مزارع دیم کشور از بذر ارقام معرفی مؤسسه استفاده می‌شود.

تاکنون ۵۰ رقم گندم معرفی شده است

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: این موسسه از بدو تأسیس تاکنون۵۰ رقم گندم نان و دوروم برای افزایش تولید، بهبود کیفیت نان و ماکارونی معرفی کرده است.

«روستایی» افزود: تنوع ژنتیکی بسیار خوبی در بین ارقام معرفی شده برای سازگاری و تاب‌آوری در برابر تنش‌های خشکی، سرما، گرما، بیماری‌ها، سازگاری خصوصی، قابلیت کشت در شرایط آبیاری تکمیلی، کیفیت خوب نانوایی و پاستا و ماکارونی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه این تنوع ژنتیکی برای پایداری تولید و افزایش کیفیت نان ضروری است، اضافه کرد: ۲۷ رقم از این تعداد گندم نان زمستانه و بینابین برای مناطق سرد و معتدل، ۱۲ رقم گندم دوروم برای تولید پاستا و ماکارونی برای کشت در مناطق معتدل و گرمسیر دیم و ۱۱ رقم گندم نان بهاره برای مناطق گرمسیری است.

به گفته وی از تعداد ۵۰ رقم گندم دیم معرفی شده، تعداد ۳۶ رقم دارای عکس‌العمل مقاوم تا نیمه‌مقاوم به بیماری زنگ زرد، تعداد ۱۱ رقم عکس‌العمل نیمه مقاوم تا نیمه حساس و ۶ رقم از عکس‌العمل نیمه‌حساس تا حساس برخوردار است.

طرح جهش تولید در دیم‌زارها طی سال ۱۳۹۹ با تکیه بر دانش فنی مبتنی بر پژوهش در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه تدوین شد و بعدها مورد استقبال مسئولان رده بالای کشور قرار گرفت.

طرح جهش تولید در دیم‌زارها طی سال ۱۳۹۹ در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه تدوین شد

اجرای این طرح دانش‌بنیان طی پاییز ۱۳۹۹ مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت تا افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گیرد.

با اجرای این طرح تولید محصول بر اساس شرایط اقلیمی کشور به معنای واقعی کلمه افزایش می‌یابد و نقطه قابل تامل اینکه در برنامه پنج ساله تدوین‌شده، تنش خشکسالی حداقل برای ۲ سال نیز پیش‌بینی شده است.

گفتنی است بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا