آغاز تست‌گیری دو بیماری مشترک انسان و دام در شبستر

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شبستر، از اجرای تست سل و بروسلوز در گاوداری های صنعتی شهرستان شبستر (بزرگترین واحد دامی استان) خبر داد.

به گزارش ارک خبر، به نقل از اخبار شبستر، دکتر مهدی غلامی اظهار کرد: بیماری سل و  بروسلوز از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می سازد که علاوه بر کاهش تولید، ضرر و زیان اقتصادی فراوانی را به دامداران وارد می کند.

وی اظهار داشت: با انجام تست سل و خونگیری جهت تست بروسلوز (تب مالت) علاوه بر کنترل بیماری، امکان شناسانی و حذف دام‌های آلوده وجود دارد، که این اقدامات بهداشتی بر اساس دستورالعمل‌های کنترلی دامپزشکی باعث پیشگیری از وقوع احتمالی بیماری در جمعیت دامی و انسانی خواهد شد.

دکتر غلامی در ادامه تصریح کرد:  با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل واکسیناسیون، شناسایی کانون‌های آلودگی و حذف دام‌های آلوده، رعایت اصول امنیت زیستی، پاکسازی و ضدعفونی محیط و محدود کردن نقل و انتقال دام و کنترل جوندگان می‌توان با این بیماری‌ها مبارزه کرد.

در حال حاضر واحد گاوداری مجتمع کشت و صنعت آذربایجان خاوری با جمعیت دامی  ۸۰۰۰ رأس و تولید روزانه ۱۲۰ تن شیر یکی از مدرن‌ترین گاوداری‌ها در سطح کشور می باشد که فرآورده‌های لبنی آن به کارخانه لبنیات خود مجموعه تحویل و محصولات آن علاوه بر سطح کشور با نظارت دامپزشکی به سایر کشورهای جهان از قبیل کانادا، ترکمنستان، لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

برگزاری اردوی جهادی با خدمات ویژه دامپزشکی در شهرستان اهر

خبر دیگر از دامپزشکی استان این‌که با اجرای یک دوره اردوی جهادی با خدمات ویژه دامپزشکی به یاد رئیس‌جمهور شهید در شهرستان اهر برگزار شده‌است.

واکسیناسیون رایگان دام و طیور علیه بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، سم پاشی رایگان دام ها و جایگاه های دامی و معاینه و ویزیت رایگان دام از جمله اقدامات قابل ذکر در این رزمایش بود. طی انجام عملیات واکسیناسیون و سمپاشی آموزش‌های چهره به چهره به دامداران در راستای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو ارائه شد.

دکمه بازگشت به بالا