ثبت ۴۳۶ مورد سیل در استان در ۲۴ سال گذشته

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای ‌آذربایجان‌شرقی گفت: به منظور پیشگیری و جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل و عبور ایمن سیلاب، از سال ۱۳۹۰ تاکنون یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های استان با تعیین اولویت نسبت به تصرفات غیرمجاز، بازگشایی و عرض بستر لایروبی شده است

به گزارش ارک خبر، به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای استان، حامد رئیسی اظهار کرد: همچنین در این مدت بیش از ۴۱۰ هزار مترمربع در راستای حفاظت و صیانت از اراضی ملی و رفع خطرات جانی و مالی سیلاب رفع تصرف شده است.
علی آخوندزاده، مدیر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در این زمینه افزود: در این بخش برنامه‌ریزی و آینده‌نگری مثبتی صورت گرفته که طبق آن در سال‌جاری نیز ۱۱ کیلومتر از رودخانه‌های استان در نقاط مشخص شده ساماندهی خواهد شد.

پیش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی وضعیت ایران از نظر مخاطرات طبیعی از جمله سیلاب پرداخته که در زمان بروز حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان، بسیاری از ساختمان‌ها، مسیرهای ارتباطی، پل‌ها و زیرساختهای مهم شهری و روستایی ممکن است دچار آسیب شوند. این حوادث هم می‌تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر جامعه تاثیرگذار باشد.
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده که ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و مشخصات زمین‌شناختی آن، یکی از ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان به شمار می رود.
در این گزارش، وضعیت ایران از منظر بلایای طبیعی مورد بررسی قرار گرفته که حدود چهار هزار و ۵۰۰ سیلاب طی ۱۰ سال اخیر در ایران ثبت شده و طبق آمار سیلاب‌های ثبت شده در شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، از سال ۱۳۷۸ تا انتهای سال ۱۴۰۲، به تعداد ۴۳۶ مورد سیل در استان ثبت شده است.
البته عمده نتایج و نکات جالب توجه حاصل از تحلیل سیلاب‌ها نشان می‌دهد، از نظر فراوانی وقوع، اکثر سیلاب‌ها در فصل تابستان و بهار رخ می‌دهند و خسارت حدود ۸۰ درصد سیلاب‌ها از نظر تلفات جانی در رودخانه‌ها و مسیل‌های فرعی، درجه سه و پایین‌تر رخ دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا