زیان ۵۰۰۰۰ میلیارد تومانی دو خودروساز در اسفندماه سال ۱۴۰۲/ ایران خودرو در زیان دهی از سایپا پیشی گرفت
شرکت ایران خودرو در پایان اسفندماه سال گذشته، به ازای هر سهم ۱۲۳ تومان زیان محقق کرده که این رقم، زیان ۳۷هزار و ۹۳ میلیارد تومانی برای شرکت را به ثبت رسانده؛ همانطور که رقیبش سایپا هم، چیزی حدود ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است.
به گزارش ارک خبر،زیان ۵۰۰۰۰ میلیارد تومانی دو خودروساز در اسفندماه سال ۱۴۰۲/ ایران خودرو در زیان دهی از سایپا پیشی گرفت
فقط صنعت خودرو زیان نمیسازد
با رویهای که در سطح کلان سیاستگذاری کشور برقرار است، صنایع و شرکتهایی که تا ۴۰ درصد نیز حاشیه سود ساخته بودند، در آخرین فصل سال ۱۴۰۲ و طبق صورتهای مالی سالانه، زیان شناسایی کردند. به عنوان مثال پتروشیمی بوعلی با اینکه سه فصل گذشته عملکرد خوبی ثبت کرده بود اما در زمستان با ساخت زیان، سه ماهه پایانی ناامید کنندهای را به ثبت رساند. به نظر میرسد که قطعی گاز در زمستان، تصمیمات بانک مرکزی و مصوبه برگشت ۱۰۰ درصد ارز صادراتی به نرخ نیما ضربه سختی را بر پیکره شرکتها وارد کرده است.
میتوان مدعی بود که سیاستهای اتخاذی نه تنها به نفع اقتصاد کشور و بورس نیست، حتی سیاستهایی که میتوانست وضعیت صورتهای مالی شرکتها را سرو سامان دهد نیز ملغی شد.
به عنوان مثال هنور علت خروج خودرو از بورس کالا مشخص نیست؛ عرضهای که فقط به ضرر دلالان بود و مالیاتستانی دولت، سود سهامداران بورسی و سود مصرف کنندگان واقعی را افزایش داده بود اما به نظر میرسد با ایجاد فشار توسط همان دلالان، ادامه عرضه خودرو در بورس کالا لغو شد.
طبق نمودار، عرضه کوتاه خودرو در بورس کالا سبب شد که قیمت فروش خودروها توسط خودروسازان به قیمت حاشیه بازار نزدیک شود؛ قیمتی که البته همچنان زیر قیمت بازار بود. پیامدهای این عرضه نیز به وضوح قابل ردگیری است: اولا به واسطه افزایش نرخ فروش خودرو توسط خودروساز، سودآوری آنها در مسیر عادی قرار گرفته بود. البته لازم به ذکر است افزایش نرخ فروش خودرو توسط خودروساز به معنا افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نبوده است و در مقایسه با بازار آزاد، همچنان مقرون به صرفهتر بود. دوما برای مصرفکنندگان واقعی این فرصت مهیا شد تا خودرو را با حداقل ۲۰ درصد زیر قیمت بازار تهیه کنند. مجموع این دو عامل سبب از بین رفتن صفهای طولانی برای خرید خودرو و کوتاه کردن دست دلال از جیب شرکتها بود؛ دلالانی که از طرق مختلف خودرو ۲۰۰ میلیونی را از درب کارخانه تهیه میکردند و با قیمتهای ۴۰۰-۵۰۰ میلیونی به فروش میرساندند.