۲۵۰هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی سرمایه گذاری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در دولت سیزدهم ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان سرمایه‌گذاری شد که به طور عمده سرمایه گذاری بخش خصوصی است و برنامه‌هایی که برای ایجاد ظرفیت‌های جدید پیش‌بینی شده نیز با تکیه بر منابع سرمایه‌گذاران و مردم است.

به گزارش ارک خبر،اکبر فتحی روز شنبه در گفت و گویی، با بیان اینکه در بخش کشاورزی در ایجاد زیرساخت‌ها از اعتبارات دولتی استفاده می‌شود، افزود: ایجاد شبکه‌های آبیاری در پایاب سد خداآفرین و همچنین پایاب سدهای دیگر در شهرستان‌های میانه و عجب ‌شیر و جاده‌های دسترسی به مزارع از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه زیرساخت است که با اعتبارات دولتی انجام می شود.
وی ادامه داد: البته سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه ایجاد زیرساخت هم راغب هستند و به طور نمونه در ایجاد باغات مدرن و گلخانه اقدام کرده‌اند.
وی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به قدری توجیه‌پذیر شده است که سرمایه‌گذار، ایجاد زیرساخت را خود بر عهده می‌گیرد و خوشبختانه کشاورزی دانش‌بنیان و مدرن، در سرمایه‌گذاران ایجاد انگیزه کرده است زیرا با سرمایه‌گذاری در این بخش، بازگشت سرمایه سریع اتفاق می افتد و هزینه ها نیز به حداقل می رسد.
فتحی گفت: برای این‌که بتوانیم برای بخش کشاورزی مؤثر واقع شویم باید تمامی معاونت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان وظایف خود را به‌ درستی و هماهنگ با هم انجام دهند به‌طور مثال شرکت خدمات حمایتی کشاورزی باید نهاده‌های خود را به ‌موقع تأمین و توزیع کند، سازمان تعاون روستایی نقش بازار خود را به خوبی ایفا کند و دامپزشکی کنترل بهداشت را با دقت انجام دهد و در بخش تحقیقات هم باید به سمتی حرکت کنیم که انجام تحقیقات کشاورزی به‌صورت تقاضا محور باشد.
وی به طرح های عمرانی این بخش اشاره و اظهار کرد: در پروژه‌های عمرانی استان، مطالعات پایاب سدها امسال کامل شده و اگر بخواهیم در پایاب سدها پروژه‌های زیربنایی تعریف کنیم، باید در ابتدا با شرکت آب منطقه‌ای هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.
فتحی به مشکلات مربوط به دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: باید محصولات با نیاز آبی کمتر در این حوزه تولید شود و کشت نشایی انجام گیرد تا در این منطقه میزان مصرف آب کاهش یابد و همچنین آبیاری نواری هم تیپ نیز باید توسط کشاورزان مدیریت شود.
وی به ظرفیت های جوجه ریزی در استان اشاره و بیان کرد: تا دو سال گذشته ظرفیت جوجه‌ریزی استان دو میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه در هر دوره بود و با توجه به احیای بعضی از واحدها و سرمایه‌گذاری‌های جدید در حال حاضر این رقم به ۶ میلیون قطعه رسیده و ظرفیت جوجه‌ریزی استان افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
فتحی ادامه داد: در تولید گوشت قرمز و لبنیات نیز به مازاد نیاز استان تولید داریم که نیاز است صنایع تبدیلی و فرآوری به ویژه در حوزه لبنیات توسعه یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: در حوزه گیاهان دارویی و به‌ منظور جایگزینی محصولات کم آب ‌بر از زعفران استفاده شده است و این محصول در تمامی شهرستان‌های استان تولید و کشت می‌شود.
فتحی گفت: در حوزه مکانیزاسیون ۱۸۳ دستگاه کمباین در یک سال اضافه شد که در ارتقاء ضریب مکانیزاسیون استان مؤثر بود و همچنین تراکتور از محل منابع متقاضیان به تعداد زیادی در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی تزریق شد.
مساحت گلخانه های آذربایجان شرقی ۷۰ درصد افزایش یافت
وی گفت: آذربایجان شرقی قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم دارای ۲۵۰ هکتار سطح گلخانه‌ای بود اما در دو سال نخست فعالیت دولت، سطح گلخانه‌ها با ۷۰ درصد رشد به ۳۵۵ هکتار و میزان تولیدات گلخانه‌ای نیز به میزان ۴۳ هزار و ۷۰۰ تن معادل ۸۱ درصد افزایش‌یافت.
فتحی میزان خرید تضمینی گندم استان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را ۹۴ هزار و ۶۰۰ تن و اعلام و اظهار کرد: با برنامه‌ریزی دولت، این میزان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با رشد ۳۸۷ درصدی به ۴۶۱ هزار تن و ۸۱ درصد از تولید رسید.
وی ادامه داد: در ۳۰ ماه دولت سیزدهم، شناسایی و امکان‌سنجی و کمیسیون ماده ۲ اراضی برای احداث شهرک‌های کشاورزی از ۲۰۰هکتار به ۴۱۸ هکتار، مطالعات فاز یک و دو از یکصد به ۲۰۰ هکتار و اخذ سند مالکیت با ۱۹۸ هکتار افزایش به ۲۱۲ هکتار رسید.
فتحی افزود: همچنین مساحت کل قراردادهای رفع تداخل شده در استان که قبل از آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۹۲۶ هزار و ۶۲۰ هکتار بود در دو سال نخست فعالیت دولت، این میزان با ۶۱.۸۹ درصد رشد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار و ۱۵۷ هکتار رسید و تعداد اسناد صادر شده زمین‌های کشاورزی نیز با رشد ۶۸.۹ درصدی به ۴۰ هزار و ۸۸۲ مورد رسید در حالی که تعداد این اسناد قبل از آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۲۴ هزار و ۲۰۰ مورد بود.
وی همچنین گفت: طبق آمار ثبت شده در سامانه ملی اشتغال، رقم ثبت شده آذربایجان شرقی در سال ۹۹، یک هزار و ۲۱۹ مورد بود که این رقم تنها در پایان ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، به سه هزار و ۶۷ نفر رسیده است و از این نظر ۱۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی، رشد ۵۷ درصدی مساحت نهالستان‌های مجاز از ۲۸ هکتار به ۴۴ هکتار، رشد ۱۳۶ درصدی افزایش سطح تعویض تاج درختان گردو از ۲۷۲ هکتار به ۶۴۳ هکتار، رشد ۲۵۰ درصدی افزایش سطح سایه‌بان‌های باغی از ۰.۴ هکتار به ۱.۴ هکتار و رشد ۲۳ درصدی تولید گیاهان دارویی، زعفران و گل محمدی از ۱۲ هزار و ۳۳۷ تن به ۱۵ هزار و ۲۰۸ تن را از دیگر اقدامات صوت گرفته در دولت سیزدهم در این بخش عنوان کرد.
وی گفت: تولید گوشت قرمز نیز در اولین سال فعالیت دولت سیزدهم ۵۴.۷۹ هزار تن بود که با رشد ۴.۴ درصدی به ۵۷.۲ هزار تن و تولید شیر خام نیز در طول ۲ سال نخست دولت سیزدهم با رشد ۱۰.۳ درصدی از ۵۷۵ هزارتن به ۶۳۴ هزار تن افزایش یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: کل تولیدات آبزی‌پروری استان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ هزار تن و در سال ۱۴۰۱، ۹ هزار و ۶۱۱ تن معادل ۳.۳ درصد از کشور بود این در حالی است که میزان این تولیدات قبل از دولت سیزدهم هشت هزار و ۶۰۳ تن بود که رشد ۱۱.۷ درصدی را نشان می دهد.
فتحی افزود: همچنین تولید ماهیان زینتی در استان در سال ۱۳۹۹، ۱۳.۷۳ میلیون قطعه بود که در طول ۲ سال نخست دولت سیزدهم با رشد ۱۸.۷ درصدی به ۱۶.۳ میلیون قطعه در سال رسیده است که ۵.۵ درصد از کل تولیدات کشور را شامل می‌شود.
به گزارش نصر، آذربایجان شرقی با دارا بودن اراضی حاصلخیز وسیع، یکی از مراکز عمده کشاورزی کشور است از مجموع مساحت استان، ۱.۴ میلیون هکتار معادل ۲۶ درصد را اراضی کشاورزی قابل بهره‌برداری تشکیل می‌دهد که ۳۲.۷ درصد اراضی آبی است و ۶۷.۳ درصد بقیه را اراضی دیم تشکیل می‌دهند.
این استان با موقعیت و ویژگی خاص جغرافیایی و آب‌ و هوای متنوع، امکان تولید محصولات زراعی و باغی مختلفی را دارا بوده و با تولید انواع محصولات زراعی و باغی؛ علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، در زمینه صادرات به سایر کشورها هم فعال است.
مهم‌ترین تولیدات زراعی استان شامل: غلات، سیب‌زمینی، پیاز و علوفه و تولیدات باغی نیز شامل: سیب، انگور و زردآلو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا