روایت سودی که به جیب کشاورزان نمی رود

دلالان همواره در طول سال های طولانی گذشته درآمد اصلی بخش کشاورزی را به ویژه در استانی نظیر آذربایجان غربی به خود اختصاص داده اند و کشاورزی که دسترنج یک ساله خود را برای هزینه کردن در طول فصل سرد سال باید ذخیره کند، با دلالانی روبرو می شود که کالای او را به کمترین ارزش ممکن خریده و روانه بازارهای گران قیمت می کنند.

به گزارش ارک خبر،سایه سنگین دلالی ادامه فعالیت را برای کشاورزان سخت کرده و آنها را در وادی سرگردانی قرار داده چنانکه گاهی می خواهند دوباره به کارخود ادامه دهند و گاهی هم دست از کار می کشند و برای همیشه کشاورزی را کنار گذاشته، خانه و کاشانه خود را رها کرده و عازم حاشیه شهرهای بزرگ می شوند.

 

شوکت و عظمت خود را از دست داده و از تولید کننده به مصرف کننده تبدیل شده و نه تنها باری از دوش جامعه بر نمی دارند بلکه خود باری بردوش جامعه شده و با سکونت در حاشیه شهرها و یا در مناطقی غیر از حاشیه شهر هزینه سنگینی به کشور وارد می کنند.

 

و اما تاسف بار تر از همه خالی شدن روستاها و خالی ماندن خانه هایی است که روزگاری محل زندگی همین مردمی بود که بخش بزرگی از تولیدات کشاورزی و دامی را تامین می کردند؛ و امروز باغهایشان رو به ویرانی نهاده و خانه و روستایشان غبار فراموشی گرفته است.

 

تقصیری ندارد می گوید از صبح تا شب سر زمین اجاره ای کار می کنم؛ محصول می کارم، روز و شب ندارم اما فصل برداشت که می رسد میوه و محصولی را که به قیمت ۶۰ هزار تومان در بازار به فروش می رود، به ۱۰ هزار تومان هم نمی خرند؛ محصولی که برای به بار نشستنش علاوه بر خرید سموم هزینه زیادی کرده ام اما امروز هیچ برابری بین هزینه ای که کردم با پولی که بابت خرید محصولم می دهند، وجود ندارد.

محمد باقری ادامه می دهد: سال قبل و قبل از آن زمینی که برای کشت کدو و کلم اجاره کرده بودم، فصل برداشت با قیمت پایین مواجه شدم و همانطور رها کردم و نصیب گاو و گوسفندهای مردم شد در واقع هزینه ای که کرده بودم از دست رفت.

دلال ها به قیمت دلخواه می خرند

قلی نژاد کشاورز دیگری است که سال هاست به کار کشاورزی می پردازد؛ او اظهار می دارد: واسطه ها با قیمت پایین و دلخواه خود، کالاهای تولیدی ما را می خرند و در واقع سود ااصلی به جیب واسطه ها و دلالان می رود و ما فقط زحمت کشت و پرورش محصول را می کشیم.

 

وی اظهار می دارد: چاره ای جز فروش به واسطه ها نداریم برای دادن به کارخانجات باید مدتها به صف ایستاد و مدتها محصول را در جعبه ها نگهداری کرد که پس از مدتی خاصیت خود را از دست می دهد و مراجعه کننده هم از بس زیاد است ساعت ها و روزها کامیون و وانت های متعدد به انتظار تحویل محصول به کارخانه می مانند.

 

این کشاورز ادامه می دهد: به عنوان مثال گوجه فرنگی محصولی است که زیاد کاشته ام؛ الان که به بازار بروید قیمت های بالایی دارد اما هنگام برداشت محصول ما که می رسد قیمت ها تنزل می کند و اصلا ارزش این را ندارد که پول صرف خرید جعبه و کارگر بدهیم و بعد باقیمت پایین بفروشیم.

قلی نژاد افزود: محصولات دیگر نظیر انگور و سیب هم باید مدت ها به انتظار بمانند تا به کارخانه برسند و کشاورز به ناچار به واسطه هایی که در کنار جاده ها بساط پهن کرده اند، می فروشند تا حداقل درآمدی نصیبشان شود.

قلی نژاد افزود: محصولات دیگر نظیر انگور و سیب هم باید مدت ها به انتظار بمانند تا به کارخانه برسند و کشاورز به ناچار به واسطه هایی که در کنار جاده ها بساط پهن کرده اند، می فروشند تا حداقل درآمدی نصیبشان شود.

تعامل با منطقه و راه اندازی بازارچه ها ضرورتی برای حفظ درآمد کشاورزان

عضو اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: اگرچه ما از معادن و ثروت های متعددی برخورداریم ولی محور توسعه ما با توجه به شرایط اقلیمی کشاورزی است اما نمی توانیم از این عرصه به خوبی استفاده کنیم.

 

عین الله شریف پور اظهارکرد: تعاونی های روستایی می توانند دراین زمینه موثر عمل کنند در حالی که این امر به خوبی صورت نمی گیرد.

 

وی ادامه داد: همچنین سردخانه های استان صرفا برای نگهداری سیب است و بخشی برای نگهداری سایر محصولات وجود ندارد تا نگهداری شده و در زمان لازم صادر شود.

 

شریف پور با تاکید بر به روز شدن صنایع تبدیلی استان در راستای خرید محصولات و ایجاد ارزش افزوده در حوزه کشاورزی یادآورشد: راه اندازی چند بازارچه در نقاط مختلف شهر درحد و اندازه های معین باعث می شود کشاورزان به جای فروختن محصول خود به واسطه ها به این بازارچه ها آورده و به قیمت مناسب بفروشند.

 

روایت سودی که عاید کشاورزان نمی شود

وی افزود: برخی کشورها هنگام برداشت محصول خود اجازه واردات همان محصول از کشورهای دیگر را نداده و تعرفه های وارداتی را افزایش می دهند که این اقدام در کشورمان نیز ضروری است و جهت حفظ دسترنج کشاورزان جلوی واردات در فصل برداشت محصول گرفته شود تا محصول تولیدی بتواند به فروش برسد.

شریف پور تقویت تشکل های کشاورزی و روستایی را هم ضروری دانست و افزود: این تشکل ها نقش مهمی در فروش محصولات کشاورزی می توانند ایفا کنند.

وی شناسایی تولیدات کشاورزی استان، زمان به عمل آمدن محصول و مرکز عرضه محصول را از جمله نکاتی برشمرد که می تواند محصولات تولیدی کشاورزان را از دست واسطه ها نجات داده و به موقع و در مرکز و مکان مناسب به قیمت مناسب به فروش برساند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا