۲ آنتی ژن جدید در موسسه سرم سازی رازی آماده رونمایی است

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمالغرب کشور گفت: به دنبال اخذ مجوز از دامپزشکی برای رونمایی از ۲ آنتی ژن جدید در این موسسه هستیم.

به گزارش ارک خبر،دکتر علی آمقی رودسری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنتی ژن ( به ترکیباتی گفته می‌شود که پس از ورود به بدن موجب برانگیختن واکنش‌های ایمنی می‌ شود که در جریان آن موادی به نام پادتن تولید می‌شود) نیوکاسل جی ۷ و آنفلوآنزای فوق حاد، ۲ محصولی هستند که با تایید دامپزشکی، تولید خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد واکسن های انسانی، ۹۰ درصد دامی و ۳۰ درصد طیور مورد نیاز کشور در این موسسه تولید می شود، گفت: ظرفیت تولید این موسسه ۴۰۰ میلیون دُز واکسن دوگانه و ۶۰ میلیون دُز واکسن تکی است و بیشتر تولیدات موسسه برای تامین نیاز داخلی مصرف می شود و در واقع این موسسه با تولیدات خود مانع از خروج ارز از کشور می شود.

 

وی به استانداردهای بالای تولیدات این موسسه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه واکسن های تولیدی موسسه رازی انسانی و دامی است، این موسسه زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی فعالیت می کند از این رو استانداردهای محصولات آن باید بالا باشد.

 

آمقی به فعالیت واحد تحقیق و توسعه در این موسسه نیز اشاره و اظهار کرد: وظیفه اصلی این واحد بهبود فرایند تولید موجود و تولید فرآورده های جدید است.

 

وی به روش تولید واکسن در این موسسه نیز پرداخت و گفت: در این موسسه، واکسن از طریق تزریق داخل تخم جنین تولید می شود و می توان گفت تولیدهای این موسسه، نسل دوم واکسن است.

 

آمقی نیاز به تجهیزات و دانش روز را چالش اصلی این موسسه عنوان کرد و افزود: نگاه ها به این موسسه باید تغییر کند و اگر به دنبال این هستیم که این موسسه در بازارهای جهانی حضور داشته باشد و بدرخشد باید بودجه مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت ها تامین و پرداخت شود.

 

وی ادامه داد: از ۷۰ محصولی که در این موسسه تولید می شود به جز یکی ۲ مورد، بقیه با دانش بومی به مرحله تولید رسیده و این امتیاز و برگ برنده این موسسه است.

 

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمالغرب کشور در ۵۰ کیلومتری تبریز و در مجاورت روستای یام مرند واقع شده و از راه اندازی آن ۳۱ سال سپری می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا